Gå til innhold

Hvilket kort er best av AGP kortene nå?

_ducktales_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
GeForce 7800 GS er aller beste per i dag, den slår 6800 Ultra Extreme.

5618617[/snapback]

Nei, så enkelt er det ikke. Ytelsene er så godt som identiske.

http://www.hothardware.com/viewarticle.asp...cleid=783&cid=2

Her er det testet en 6800Ultra mot 7800GS. (se på 7800GS reference) 6800Ultra Extreme er 10% raskere enn 6800 Ultra. Legg til 10% på ytelsen på 6800Ultra og du får ca 6800Ultra Extreme som er ca identisk med, hvis ikke litt raskere enn 7800GS. (kommer litt an på benchmark testen)

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
bedere å bytte hovedkort å skaffe seg pci- e

5619223[/snapback]

Det er det nødvendigvis ikke om brukeren tenker her og nå. Fra et økonomisk standpunkt kan overgangen bli nokså dyr. I de fleste tilfellene med skjermkortoppgraderinger gjelder det kun hovedkort og skjermkort. For andre spill ting som hastigheter, chipsets, kontrollere m.m inn i helhetsbildet.

Slutt å la deg lure av at det nyeste alltid er det beste. Folk på AGP-plattformen vil fortsatt kunne nyte flytende smøremyk grafikk i lang tid fremover. En test foretatt av Firingsquad viser at over 55% av pc-brukere sitter med AGP-kort, og en av grunnene til at vi ser oppgraderinger på grensesnittet iform av 7800GS. Markedet vil tjene penger, og det gjør de ved å smøre på tykt, og gjerne reklamere for kremen av kaken mest mulig slik at akkurat du skal følge strømmen. Det kommer strengt tatt ikke an på hvem som har høyest poengsum i 3DMark0X, selv om dette kanskje er et av de største argumentene for at folk skaffer seg nyere plattformer idag.

mvh

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Det bør kanskje nevnes at definisjonen av flytende smøremyk grafikk er ganske så forskjellig fra person til person. Alt er relativt til det man er vant med.

En 7800GS ville for meg føltes som pinglete og litt i svakeste laget. Den ville ikke kunne kjørt nye spill med god grafikk på 1600x1200 eller 1080p med 4xAA og en framerate på konstant 60. Jeg vil ikke bevege meg vekk fra Sli de nærmeste årene. Derfor er AGP ikke bra nok for meg. Det har absolutt ingenting med 3DMark å gjøre og viser bare at det nyeste kan være det beste for enkelte uheldige sjeler hekta på grafikk.

Likevel: for folk flest er en 7800GS god nok/mer enn god nok i lang tid fremover.

Lenke til kommentar
GeForce 7800 GS er aller beste per i dag, den slår 6800 Ultra Extreme.

5618617[/snapback]

Her er det testet en 6800Ultra mot 7800GS. (se på 7800GS reference) 6800Ultra Extreme er 10% raskere enn 6800 Ultra. Legg til 10% på ytelsen på 6800Ultra og du får ca 6800Ultra Extreme som er ca identisk med, hvis ikke litt raskere enn 7800GS. (kommer litt an på benchmark testen)

5619021[/snapback]

Byttet fra Ultra Extreme til GS, fikk over 600 poeng mer i 3Dmark06 (men jeg har overklokket begge to), og når jeg starta HL2 med Ultra, sto alt på medium og enkelte ting var slått av, starta opp med GS, sto det meste på HIGH.

Edit: ok, kanskje jeg har det slik fordi GS klokker så mye lengre.

Endret av prostoman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
Byttet fra Ultra Extreme til GS, fikk over 600 poeng mer i 3Dmark06

Påtide at enkelte 3Dmark-avhengige stopper med sokkesniffingen, man baserer ikke sin neste skjermkortoppgradering på poengsum. Så enkelt er det.

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Påtide at enkelte 3Dmark-avhengige stopper med sokkesniffingen, man baserer ikke sin neste skjermkortoppgradering på poengsum. Så enkelt er det.

5620406[/snapback]

Kunne problemfritt kjøre HL2 på høyere instillinger. Er ikke ekspert på 3dmarks, men trodde programmet skulle vise hvor bra skjermkortet er? Scorer den mer i 3dmarks så er jo den bedre i spil også.

Lenke til kommentar

tja det er fler faktorer som spiller inn.

06 har cpu test som du må ta denne gangen.

05 kjører bare på 1024 uten aa-af, og er feks for meg helt total uintresang sidne jeg bare kjører 1600*1200 full aa - af

Men det er heller ikke til å stikke under en stol at du får en viss pekepinn på hvilket kort som yter best, om du trenger det til ditt bruk er også en helt annen sak.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

5620406[/snapback]

Kunne problemfritt kjøre HL2 på høyere instillinger. Er ikke ekspert på 3dmarks, men trodde programmet skulle vise hvor bra skjermkortet er? Scorer den mer i 3dmarks så er jo den bedre i spil også.

5620513[/snapback]

3DMark gir bare en grov, grov pekepinn på hvor raske kortene er i spill. Et kort som slår et annet ganske mye i 3DMark kan være betydelig tregere enn det andre i et reelt spill.

Lenke til kommentar

5619021[/snapback]

De oppgraderte PS ALU'ene til 7-serien gir 7800GS noe mer guffe i spill som BF2. Man skal heller ikke glemme TAA som etter min menig gir 7800GS en grei IQ fordel.

http://www.firingsquad.com/hardware/bfg_ge..._agp/page12.asp

Det er heller ingen SKU som heter GeForce 6800 Ultra Extreme, men det er derimot "golden sample" utgaver av 6800Ultra som er klokket noe høyere enn referanse klokken, i likhet med 7800GS kortet til BFG i testen til FS.

Lenke til kommentar

5619021[/snapback]

De oppgraderte PS ALU'ene til 7-serien gir 7800GS noe mer guffe i spill som BF2. Man skal heller ikke glemme TAA som etter min menig gir 7800GS en grei IQ fordel.

http://www.firingsquad.com/hardware/bfg_ge..._agp/page12.asp

Det er heller ingen SKU som heter GeForce 6800 Ultra Extreme, men det er derimot "golden sample" utgaver av 6800Ultra som er klokket noe høyere enn referanse klokken, i likhet med 7800GS kortet til BFG i testen til FS.

5620840[/snapback]

Det er golden sample jeg snakker om (430/1200), men har opplevd at mange kaller den for Ultra extreme, derfor kaller jeg den sånn også. Men uansett, 7800GS er bedre enn Ultra, selv om det er litt eller en god del, men etter det jeg har opplevd er den det.

Lenke til kommentar
3DMark gir bare en grov, grov pekepinn på hvor raske kortene er i spill. Et kort som slår et annet ganske mye i 3DMark kan være betydelig tregere enn det andre i et reelt spill.

Det er å ta noe hardt i, 3dmark gir en grei pekepinn på skjermkortet som yter best. Men det som er viktig å ha med seg er at på lave settings blir det noe cpu begrenset, da spesielt i 06 som har egne cpu tester som du må ta denne gangen.

Så nevner jeg i igjen 05 som ligger så lavt som 1024 uten aa - af, men igjen så viser jo 3dmark statistikken hvilken kort som faktisk yter best i spill.

feks på single lista

1900xtx scorer best så

1900xt

7800gtx 512

1800xt

7800 gtx 256 osv

3dmark tester viser det samme. Men det viser ikke ditt behov, om du feks som mange bare spiller på 1024 så kan du jo kline til med eyecandy på dagens spill med 7800gt enda.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en AGP plattform jeg ville oppgradere... men med det elendige utvalget på AGP... i tillegg til at AGP kort er mye dyrere enn tilsvarende PCIe og at de f*en meg også er klokket NED i forhold til tilsvarende PCIe kort gjorde meg d*it sur og jeg har nu derfor gått over til nytt hovedkort og CPU :sick:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
Jeg har selv en AGP plattform jeg ville oppgradere... men med det elendige utvalget på AGP... i tillegg til at AGP kort er mye dyrere enn tilsvarende PCIe og at de f*en meg også er klokket NED i forhold til tilsvarende PCIe kort gjorde meg d*it sur og jeg har nu derfor gått over til nytt hovedkort og CPU  :sick:

5621470[/snapback]

Hei der,

du gjør på ingen måte en dum ting ved å oppgradere til nestegenerasjons-plattform med PCI-e. Du kommer nok garantert til å bli fornøyd med ytelsen, spesielt på high-end siden av pci-e. :)

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...