Gå til innhold

360 på plasma skjerm

kesse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å spare opp litt mer penger for å kjøpe en hdtv, da begynner man virkelig å få god grafikk på 360en ;)

Om dette ikke er aktuelt er Panasonic TH-42PA50 et ekstremt godt kjøp for tiden, den koster i underkant av 15000,- hos de store elbutikkene!

Lenke til kommentar
Vetikke om noen har peil på dette, men prøver:)

Jeg har lyst til å kjøpe meg flatskjerm og det jeg lurer på er hvordan det er å spille 360 på plasma. Er redd for at det skal være "ettersleng" ??

Er denne tv'en jeg har tittet på:

http://www.deal.no/produkt.cfm?id=87189

Forresten, er dette en HD tv?

5617982[/snapback]

Plasma gir svært lite etterslep, mindre enn LCD så langt jeg har forstått.

Den TV'n du linker til er IKKE HD tv.

Nøkkelfunksjoner

Størrelse

42” (målt diagonalt) 16:9

Kontrast forhold

10 000:1

Lysstyrke

1 000 cd/m2

Skjerm oppløsning

852 x 480 pixels <-----------------------------------

Visningsmodus

4:3 (sidestolpe)

16:9 (helskjerm, for anamorfe 16:9 sendinger),

Zoom1 (Zoom av 16:9 letterbox sendt i 4:3),

Zoom2 (Zoom av 2,35:1 sendt i 4:3), Panorama (Dynamisk tilpassning av 4:3 format, der sidene blir mer stukket enn midten)

HDTV signaler

480i/p(60Hz), 576i/p(50Hz), 720p(50/60Hz), 1080i(50/60Hz)

Bilde

3D Video Støyfjerning

Ja

3d Kam-filter

Ja

Fargeforbedring

Ja, Kantforbedring og Dynamisk fargetilpassning

Film Modus

2:2, 3:2 Pulldown

Visningsmodus

4:3 (sidestolpe)

16:9 (helskjerm, for anamorfe 16:9 sendinger),

Zoom1 (Zoom av 16:9 letterbox sendt i 4:3),

Zoom2 (Zoom av 2,35:1 sendt i 4:3), Panorama (Dynamisk tilpassning av 4:3 format, der sidene blir mer stukket enn midten)

Signaltyper

16:9 / Panorama / Zoom 1,2 / 4:3

480i/p, 576 i/p, 720p, 1080i/p

TV

Mottakssystem

PAL

Har uthevet punktet om oppløsning. HDTV skal ha minst 720 fysiske linjer horisontalt, HDTV oppløsning er egentlig 1280x720 punkter (eller høyere). Oppløsningen på den TV'n er for lav 852x480. Den kan riktignok ta imot HD signaler men det skaleres ned til en vesentlig lavere oppløsning slik at du får ikke HD alikevel.

Kvaliteten ellers på den skjermen veit jeg ingenting om.

Dr.Peedee

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Xbox 360 spill kjører i 720p standarden, selv om selve konsollen støtter 1080i. 720p vil si at skjermen må ha en oppløsning på minst 1280*768 pixel. Alt med oppløsningen under dette er ikke en HD skjerm.

Når det kommer til plasma så tror jeg ikke plasma har etterslep i det hele tatt. LCD har etterslep grunnet at det er krystaller eller noe sånt som må tennes og slukkes osv. Er ikke helt hundre prosent sikker på hvordan det med tenning og slukking gjøres osv, men det er iallefall denne prosedyren som gir etterslep på mange skjermer. Dette har ikke en plasma skjerm.

Kanksje du burde se nærmere på en sagem tv ? Sagem er veldig bra til xbox 360.

Her har du en 50 tommer som er HD-ready og ingen etterslep.

http://www.avshop.no/catalog/product_info....products_id=813

Lenke til kommentar

Sitter og koser meg med boxen på en 42" Panasonic plasma sjøl, husker ikke modellnummeret, men jeg mener å huske den fikk glimrende kritikker på dinside...

Responstiden er oppgitt til <1ms, etterslep er ikke tema i det hele tatt.

Også er kontrastforholdet bedre enn på en lcd såvidt jeg vet.

Det funker uansett alldeles glimrende! :)

Lenke til kommentar

Jeg sitter på en 42" HD-ready plasma og etterslep finnnes ikke. Som nevnt over har ikke den TVen du linket til noen høy oppløsning. Den er sikkert veldig god på TV-signaler siden den ikke trenger å oppskalere signalet noe særlig, men den vil ikke kunne dra nytte av 360ens høye oppløsning. Er du opptatt av grafikk er denne TVen ikke noe å satse på.

Dersom TVen representerer budsjettet ditt ville jeg tittet på LCD. Da kan du få mye oppløsning for pengene. For HD-ready plasma må du opp nærmere 20K så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Det er en mye mer aktuell tv ja.

Du får ganske mye tv for pengene der, og til spilling er den bra.

Men hvordan den er til tv-signaler vet jeg ikke.

Mye av utfordringen til HDTV-er er når de skal lage et pent bilde av våre tvsignaler. Det skal legges til en del punkter i bildet som ikke er der i sendingen, og det er med varierende kvalitet de forskjellige klarer dette.

Jeg har sett scansonic-en med hd-materiale, og til det er den bra. Jeg har ikke sett den med tv/antenne-signal.

Lenke til kommentar
Det er en mye mer aktuell tv ja.

Du får ganske mye tv for pengene der, og til spilling er den bra.

Men hvordan den er til tv-signaler vet jeg ikke.

Mye av utfordringen til HDTV-er er når de skal lage et pent bilde av våre tvsignaler. Det skal legges til en del punkter i bildet som ikke er der i sendingen, og det er med varierende kvalitet de forskjellige klarer dette.

Jeg har sett scansonic-en med hd-materiale, og til det er den bra. Jeg har ikke sett den med tv/antenne-signal.

5619597[/snapback]

Jeg har sett på den med både HD-materiale og TV (antenne/sat.), og ble MEGET skuffet over bildekvalitet kontra spesifikasjoner. Det var grøtete og uklart og blasse farger.

Lenke til kommentar

... noe som igjen betyr at den TVen du linket til sist vil måtte scalere ned et 720p signal til skjermens oppløsning som er 1024 x 768. Min erfaring er at de fleste TVer med god oppløsing takler HD-materiele bra. Men når TVen skal oppscalere vanlige TV-signaler, DVD-film eller andre signaler med lavere oppløsning, er forskjellene på TVene svært store. Noen har gode inebygde scalere mens andre har elendige scalere. Derfor er det et poeng å teste et potensielt TV med vanlige analoge TV-signaler (dersom det er det du har hjemme) og evt. også med HD-materiele (f eks en 360).

Kjøper du et TV med et bra panel men med en dårlig scaler, finnes det bokser som med egne scalere som kan gjøre oppscaleringsjobben. Da vil TV kunne mates med signaler som er tilpasset oppløsningen på TVen. Resultatet blir da vanligvis meget bra. Det finnes også HDD-opptakere og receivere i den høyere prisklassen (ca 10K) som kan gjøre dette. Problemet med alle disse løsningene er prisen. Egne scalere koster også nærmere 10K.

Om du er på utkikk etter TV ville jeg brukt en del tid på research. Avforum.no har mye info.

Lenke til kommentar

Jeg ville fortsatt gått for den sagem 50" jeg anbefalte i mitt første innlegg her. Ikke noe etterslep, ingen problemer med svart som mange lcdskjermer har, svær skjerm, HD-ready og fin å se på.

Eneste ulempe er at pæren må skiftes til slutt, men det tar mange år før det må gjøres.

Selv har jeg en ok 32" lcd koblet til xbox 360.

Lenke til kommentar

Hvor mye koster en slik pære??

Hvor ofte må den byttes?

Er det en flatskjerm?

Den er uten tvil veldig fin å se på!:) Men er egentlig 4tusen kr for dyr!:(q

Hva er egentlig en DLP skjerm? Aldri hørt om det før.. Er den bra til tv og dvd også?

Endret av kesse
Lenke til kommentar
Hvor mye koster en slik pære??

Hvor ofte må den byttes?

Er det en flatskjerm?

Den er uten tvil veldig fin å se på!:) Men er egentlig 4tusen kr for dyr!:(q

Hva er egentlig en DLP skjerm? Aldri hørt om det før.. Er den bra til tv og dvd også?

5620222[/snapback]

En slik pære koster deg typisk 3 til 5000 kroner å bytte og varer så og så mange timer. Mot slutten minker lysstyrker og du kan få fargeforskjeller, noe som er no dritt. Det er en bakprojeksjonsTV, dvs at det er omtrent som en prosjektor i TV-format. De bygger ikke mye ut, mange ligger på ca 35cm, noe som ikke er dypt i det hele tatt for en TV av den størrelsen.

En lampe varer typisk mellom 1 og 2000 timer, noe som tilsvarer ca 333 og 666 dager hvis du ser på TV 3 timer hver dag.

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...