Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer med webserver ftpserver osv når jeg har NGT får ba


Qee

Anbefalte innlegg

Jeg kjører apache webserver og den vil ikke fungere når den er koblet til ngt, det er vell pga at jeg automatisk får IP adresse 10.0.0.3 fra adsl boksen, og der virker sikkert serveren (ftpen sier den er online på ip 10.0.0.3) men hvordan får jeg den til å fungere på den vanlige ipen 80.202.xx.xx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger å åpne port 80 i ADSL modemet ditt, samt videresende forespørsel på ip 80.202.xx.xx:80 til din lokale maskin. F.eks. 10.0.0.3:80.

 

Har gjort dette på mitt eget modem, fungerer utmerket

Husker ikke helt hvor jeg fant bruksanvisningen, kanskje her: http://nergal.homeip.net/index.php . Sjekk evt. manualen til Modemet ditt.

 

Solaris

 

[ Denne Melding var redigert av: Solaris på 2002-09-18 15:50 ]

Lenke til kommentar

Sett en statisk (fast ip) på pc'n. F.eks. 10.0.0.2

Så må du forwarde trafikk/forespørsler på port 80 til 10.0.0.2

Har du Cisco-router så gjør du det på følgende måte :

logg inn på routern med brukernavn og passord.

Skriv enable

Så:

set nat entry add 10.0.0.2 tcp 0.0.0.0 80 tcp

write

reboot

 

Tror det var sånn. Har ikke cisco'n mer :sad:

Nå har jeg Netopia....

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-18 15:43, skrev Caveman:

jeg har hørt på bare 10.0.0.2 kan serve på ngt, kan våre dette ikke er sant men, du kan jo forsøke 10.0.0.2


Man kan kun konfigurere Cisco-routern ifra en pc som har IP: 10.0.0.2.

Servere kan du bruke på hvilken om helst annen IP i fra 10.0.0.2 -> 10.0.0.254 :wink:

Lenke til kommentar

Feil feil:) Du kan sette opp ruteren til å ta imot connections fra hvilken som helst ip for configing.

 

Og du trenger ikke ha 10.0.0.x dette kan du også endre:) men da bør du tenke litt over konsekvensene:)

 

Noe du også burde gjøre om du setter opp ftp server eller skal bruke ftpklient på en 10.0.0.3 ip, (om du bare har en maskin og den har 10.0.0.2 er alt ok) men straks du får flere må du binde den eksterne ipen til din lokale for å kjøre active connections, ellers funker kun passive mode bak ruteren. Er ikke noe tilsvarende du trenger gjøre på webserveren dog.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-18 17:47, skrev talisar:

Feil feil:) Du kan sette opp ruteren til å ta imot connections fra hvilken som helst ip for configing.


Og du trenger ikke ha 10.0.0.x dette kan du også endre:) men da bør du tenke litt over konsekvensene:)



{tull}

Det er mye man ikke trenger, men det er det som er default. :wink:

Man kan også bruke routern til å holde kaffekoppen varm ved å sette kaffekoppen oppå (litt ustabil den Ciscon selvsagt...), men man trenger det ikke :grin:

{/tull}

Lenke til kommentar

For å finne eksterne ip'en din kan du og logge inn på routeren og skrive "show nat". Da kommer info om ip opp på toppen av tabellen. Ellers kommer det og info om alle portene som er åpent i routeren. Har drevet å dillet mye med ftp og webservere bak Cisco routeren selv, og den endelig løsningen min ble å skaffe meg en router til som jeg satte i mellom Cisco NGT routeren og switchen min. Denne routeren har DMZ, og man kan legge inn en server pool der man peker rett mot intern ip og portnummer. Dessuten har denne routeren også innebygget dhcp server, så NGT routeren deler bare ut 10.0.0.2. Problem solved :smile: Forhåpentligvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...