Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor er noen gigabit kort mye dyrere enn andre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette kortet koster 195,-

mens dette kortet koster 2495,-

Hvorfor er det éne kortet så mye dyrere enn det andre??

5617381[/snapback]

Dette har med kvalitet som så mye annet. Dyrere kort vil vanligvis klare og "pushe" mer data gjennom, og i tillegg tåle flere samtidige sessions uten at CPU bruken fyker i været. Mange av disse kortene vil nok også ha endel ekstra fiffige funksjoner som mulighet for trunking osv. I tillegg vil jeg anta at drivere og kort er testet litt mer med tanke på stabilitet osv.

Men hovedpunktene er nok flere åpne "sessions" og høyere overføringshastighet.

Lenke til kommentar
Dette kortet koster 195,-

mens dette kortet koster 2495,-

Hvorfor er det éne kortet så mye dyrere enn det andre??

5617381[/snapback]

Det ene bruker teknologi som er dyrere å utvikle/produsere enn det andre. I tillegg er det beregnet på mer proffe brukere som gjerne er villig til å betale mer enn fattige vanlige folk.

Lenke til kommentar
Hva er bedre med at du har 64-bit pci og fiberkabel da??

Du får vell ikke høyere hastigheter enn èn gigabit uansett, da det er et gigabit nettverkskort.

5622539[/snapback]

64bit sier noe om hvor stor båndbredde PCI bussen har. I utgangspunktet har man PCI bus som går på 32bit / 33MHz, og 32bit / 66 MHz, og tilsvarende for 64bit. Har man 64bits PCI bus, betyr det at man har større båndbredde tilgjengelig på PCI bussen, og det er mindre sannsynlig at PCI bussen er den faktoren som vil hindre deg fra å nå "ekte" gbit hastigheter.

Fiber er basert på lyssignaler, og er mindre mottakelige for støy, slik som gbit over kobber er.

Så gbit er ikke bare gbit.

Selv kjører jeg ett relativt billig gbit kort nå, og merker fort at det er kortet som er begrensningen, men for den vanlige bruker vil jeg si at ett hvilket som helst gbit kort holder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...