Gå til innhold

Hvilke muskler trenes ved jogg?

Anbefalte innlegg

Skal skrive egentreningsplan for gym i skolen, og skulle da hatt oversikt over hva som trenes av muskler ved jogg.

Selvfølgelig lår, legg, osv. Men kunne trengt noe mer nøyaktig, bilde hadde vært wünderbar.

Takk for all hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man trener ekstremt lite styrke ved jogging (om man ikke er en pingle da...) men man trener musklenes utholdenhet og kroppens kondis.

5619488[/snapback]

Ja, pluss beinhinner og leddband. Som regel første tegn på overbelastinng er beinhinna i leggen, den trenger tid på å bli sterk og tåle belastning.

Lenke til kommentar

En som gikk i klassen min på ungdomsskolen begynte å jogge, uten noe som helst form for annen trening.

Etter et par uker/måneder hadde han fått betraktlig bedre mage.

Men det har vel noe med at han aldri hadde vært i fysisk aktivitet, lav fettprosent, endret kostholdet og jogget en god, god del.

Lenke til kommentar

Med lav belastning, lav puls så forbrennes mest fett. Og alt etter terreng du trener i så får du jo trenet litt muskler av mage og rygg. Kosthold har jo litt å si og da men er jo ikke så viktig annet en vist det er vektreduksjon da, ellers med økt forbrenning så går det meste unna av det man spiser. Viktigste å tenke på er nå skotøy og underlaget man springer på, minst mulig på asfalt og mest i ulent terreng. På asfalt er det lett å få belastnings skader som benhinne betennelse, som ikke er å anbefale tar lang tid å bli kvitt.

Lenke til kommentar

Jeg jogger ofte en mil eller en halv, ligger vel på rundt en halv mil i gjennomsnitt om dagen. Kan ikke si at dette gir veldige muskler akkurat. Kondisen er det også så som så med... :shrug:

Men det siste tror jeg har mer med meg å gjøre. Har aldri kommet under 45 minutter på milen.

EDIT: På tredemølle, vel og merke.

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Jeg jogger ofte en mil eller en halv, ligger vel på rundt en halv mil i gjennomsnitt om dagen. Kan ikke si at dette gir veldige muskler akkurat. Kondisen er det også så som så med... :shrug:

Men det siste tror jeg har mer med meg å gjøre. Har aldri kommet under 45 minutter på milen.

5701944[/snapback]

Prøve med intervall trening da, få opp hurtigheten litt det hjelper veldig mye. Da du har så mye bakrunns trening så hjelper det mye. Men å springe på mølle er da ikke så bra, bedre å springe ut. Mølle springing blir det bare når det er for glatt ute, er jo så satans kjedelig å springe på mølle. :whistle:

Lenke til kommentar
En som gikk i klassen min på ungdomsskolen begynte å jogge, uten noe som helst form for annen trening.

Etter et par uker/måneder hadde han fått betraktlig bedre mage.

Men det har vel noe med at han aldri hadde vært i fysisk aktivitet, lav fettprosent, endret kostholdet og jogget en god, god del.

5678149[/snapback]

Grunnen til at han fikk en mer markert mage er enkel: Han mistet vekt, og når fettet foran magen blir borte, kommer konturene frem.

Joachim: Hvis marsjfarten din er rundt 13 km/t, prøv å kjøre intervaller på 16-17 km/t i 4 minutter av gangen, med 3-4 minutter pause, 4 ganger. Denne formen for intervalltrening er utrolig god kondisjonstrening. Kjenner til tredemøllene på SATS, men du kan jo bare trykke på pause fra manuelt program og så ta en hvil, så blir det omtrent som en vanlig intervalløkt. Denne økten skal være veldig bra kondisjonstrening.

Lenke til kommentar

Trener intervall ute, tredemøllene greier alikevel ikke mer enn 20kmt på treningsenteret her. Bedre de vi hadde i militeret med mulighet for stigning og intervallkjøring og opp til 25 eller 30kmt. Finns mange måter å trene intervall på, kan jo ta bakketrening: sette deg et mål å nå en stein eller no og gi alt så du kommer til målet og rolig ned til start igjen 10-15 ganger. Eller gå på pulsen eller tid på flat mark. Mange måter, må bare finne den som passer best, ellers så bør man trene volum trening på lav intensitet.

Lenke til kommentar
Joachim: Hvis marsjfarten din er rundt 13 km/t, prøv å kjøre intervaller på 16-17 km/t i 4 minutter av gangen, med 3-4 minutter pause, 4 ganger. Denne formen for intervalltrening er utrolig god kondisjonstrening. Kjenner til tredemøllene på SATS, men du kan jo bare trykke på pause fra manuelt program og så ta en hvil, så blir det omtrent som en vanlig intervalløkt. Denne økten skal være veldig bra kondisjonstrening.

Naturligvis kan jeg stoppe den helt, men er ikke poenget å gå rolig, ikke full stopp?

Lenke til kommentar

5701944[/snapback]

Jogger du sammenhengende 1 mil har du bra kondis. (Ikke eksepsjonelt bra, men over gjennomsnittet.)

Og ja, du skal gå fort eller jogge sakte når du har "pause" på den slags intervalltrening. Ta heller å senk farten litt på de raske partiene fremfor å stoppe opp helt i pausen.

Lenke til kommentar

For å si det sånn, jeg har aldri opplevd at tredemøllen ikke har gått så fort som ønsket. Riktignok på den ene båten vår, hvor det var en gammel tredemølle som bare taklet 16 km/t. Men trenings"studioet" på det skipet er nå totalrenovert, takk og pris.

Og ja, du skal gå fort eller jogge sakte når du har "pause" på den slags intervalltrening. Ta heller å senk farten litt på de raske partiene fremfor å stoppe opp helt i pausen.
Nettopp. Får kanskje prøve det, men er så godt å jogge/løpe jevnt.

Forresten: Når går joggigen over til å bli løping? Husker jeg så en bitteliten japansk dame på et Hyatt-hotell. Så ut som om hun løp livet av seg på en av tredemøllene. Kastet et blikk bort, og så at hun løp i 8,5 km/t.... Men de små benene gjorde at det så ut som en enorm sprint.

ogger du sammenhengende 1 mil har du bra kondis. (Ikke eksepsjonelt bra, men over gjennomsnittet.)

Det håper jeg da jeg har, men jeg synes det er litt skuffende at den tross alt ikke er bedre. Jeg løper/jogger/whatever i snitt 3-4 mil i uken, aldri under 3 km ad gangen. Men men. Alle er ikke sprintere.
Lenke til kommentar

Kombinerer man jogging og staver, altså jogge med staver får man trening i de største muskelgruppene som; lår, mage, rumpe og armer. Dette er en veldig fin måte og trene på, tar du denne kombinasjonen opp en kort, men bratt bakk samtidig som du liksom hopper for hvert steg får du meget god kondistrening og. Dette kalles hoppendeskigange, dette kan utføres både med og uten staver, uten staver svinger du armene på samme måte som med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...