Gå til innhold

Klokking av AMD 64 Ahtlon x2 2,2GHz 4400+ 2MB

Anbefalte innlegg

Har akkurat bygd min første PC, og lurer på hvor mye jeg kan ha igjen for å klokke prosessoren?

Har et "Asus A8N32 SLi Deluxe X16, Socket-939, Dual-GbLAN, Firew, PCI-Ex16" hovedkort, og denne rammen "Corsair TWINX2048-3500LLPRO DDR 2048MB Kit w/two matched, CL 2-3-2-6-1T, 437Mhz".

Prosessoren ligger jevnt på 45 grader (er det vanlig?).

Det var med en del sofware til HK som bl.a Ai Booster, med denne kan jeg klokke prosessoren 10%. Er det dette som er anbefalt å bruke eller bør jeg gjøre det i bios? Har ikke floppy disk, så får ikke tatt backup av biosen, så er litt skeptisk til dette da jeg aldri har vært inne i bios før. Har heller aldri klokket.

Hilsen

nysgjerrig overklokker og 1.gangs pcbygger

:roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den cpuen er rask som den er. Det er alltid gøy å overklokke og du får mer ut av den. Du vil vel egentlig ikke merke all verdens i spill hvis du har et godt skjermkort. Men noe, vel å merke.

Les Un0kai sin guide om overklokking av 939 systemer.

Da vil du garantert få et innblikk så spør heller videre etter du har lest.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Har akkurat bygd min første PC, og lurer på hvor mye jeg kan ha igjen for å klokke prosessoren?

Har et "Asus A8N32 SLi Deluxe X16, Socket-939, Dual-GbLAN, Firew, PCI-Ex16" hovedkort, og denne rammen "Corsair TWINX2048-3500LLPRO DDR 2048MB Kit w/two matched, CL 2-3-2-6-1T, 437Mhz".

Prosessoren ligger jevnt på 45 grader (er det vanlig?).

Det var med en del sofware til HK som bl.a Ai Booster, med denne kan jeg klokke prosessoren 10%. Er det dette som er anbefalt å bruke eller bør jeg gjøre det i bios? Har ikke floppy disk, så får ikke tatt backup av biosen, så er litt skeptisk til dette da jeg aldri har vært inne i bios før. Har heller aldri klokket.

Hilsen

nysgjerrig overklokker og 1.gangs pcbygger

:roll:

5616953[/snapback]

*Du vill nok ikke merke all verdens forskjell, men noe merker du nok i krevende spill. (eks: Oblivion som kommer om rett over en mnd)

* 45 C er ganske bra. Men hvis du skal overklokke mye og øke vcore (spenningen til cpu) må du passe på tempen, for den kommer til og øke.

* Klokk fra bios. Først kan du prøve og øke fsb/htt (heter sannsynlig vis "cpu frequency" i din bios. Fra 200 til 210. Da øker cpu frekvensen fra 2200 til 2310 (4620+).

Det bør gå greit, sannsynlig vis kan du øke til 220 (2420mhz/ 4840+) uten og justere vcore eller bruke lavere frekvens på minnet.. MEN husk og sett PCI clock til 33,33mhz og PCI express clock til 100mhz (ligger i samme meny). Da hindrer du og skade andre komponenter.

*Så kan du kjøre memtest86+ og prime 95 for og se om systemet fortsatt er stabilt. Men skal du kjøre prime 95 (som du bør gjøre) må du lage 2 snarveier fra exe fila.

Rename den første til Prime95-1, deretter høyreklikk på fila - egenskaper - snarvei. legg til -A1 på slutten av "mål/target" så det blir sende ca slik ut: C:\Programfiler\Prime95\Prime95.exe -A1

Deretter kaller du den andre snarvein Prime95-2 og legger til -A2 i mål/target.

Nå har du "programert" snarveiene til og bruke en kjerne hver, som vil resultere i 100% cpu load på begge kjerner (standar ville den brukt 50%).

Start den første snarveien, klikk på advanced så Affinity og sett et 1 i boksen, Dette forteller programmet at det kun skal bruke 1 kjerne. Gå så på options så Torture test og custom. Og sett "memory tu use" til 800mb så OK.

Nå har du startet en stress test på kjerne 1. Gjør så det samme med snarvei 2.

Så bør du kjøre i 10timer, "uten feil".

Det ble litt langt: Bare og skrike ut hvis du lurer på noe. :)

Edit: Prime95 kan lastes ned her.

Endret av Blue--Sky
Lenke til kommentar

tja... kan vell ikke si så mye som er "relevant" etter den lille oppsumeringa fra Blue--Sky :p

men kan da legge til at noe du vil "merke" klokkingen på er veldig krevende oppgaver, (ikke spill), feks. å "rendere" videofiler vil være noe som ytelsen vil økes betraktlig på..

noe annet for å sjekke om det har skjedd en "ytelses økning" når du har klokket er å bruke et program som heter "super_pi" , dette får cpu til å "regne" forskjellige oppgaver på forskjellige størelser, 1M er den vanlige "standarden", ut ifra hvor mange sekunder det tar å gjøre en oppgave ser man en ytelsesøkning: feks.

min pc: 3700+@ 2,2ghz , RAM @ 2,5-4-4-8: 41 sekunder på 1M instilningen..

3700+@ 2,6ghz, RAM @ 2,5-3-3-8 : 35 sekunder på 1M instilningen.

ved større oppgaver i super_pi vil forskjellene være enda tydligere..

happy clocking :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...