inaktiv000 Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Jeg vurderer å kryptere dokument-disken på den bærbare PC-en, da det er kjipt om personlige bilder, brev etc. blir tilgjengelige for andre dersom maskinen blir stjålet. Kjører nå med autologin uten passord, noe som kanskje er en dårlig idé når jeg tar med PC-en på reise osv. 1. Finnes det noen gode løsninger for dette under Windows XP Pro? 2. Hva skjer når jeg formatterer disken - er det kun ett passord jeg må huske, eller vil man trenge lagrede sertifikater og annet hokus-pokus jeg ikke orker å slite med? 3. Går det merkbart tregere? 4. Er sjansen stor for å miste data? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Har funnet et dokument som beskriver endel, men orket ikke å lese gjennom hele. Det er altså ikke vanskelig å kryptere i XP, men det jeg er redd for er hva som skjer når jeg formatterer systemdisk. Vil det holde med et passord? Lenke til kommentar
roac Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Har funnet et dokument som beskriver endel, men orket ikke å lese gjennom hele. Det er altså ikke vanskelig å kryptere i XP, men det jeg er redd for er hva som skjer når jeg formatterer systemdisk. Vil det holde med et passord? 5628432[/snapback] Nope. Du mister samtlige data (som er kryptert), siden du har formattert bort krypteringsnøkkelen. Det går an å komme seg rundt dette, men da skal du vite hva du gjør. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 OK, er det vanskelig å eksportere denne til en CD eller liknende? Er det selve filen som er nøkkelen, eller kreves det passord i tillegg? Lenke til kommentar
roac Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 OK, er det vanskelig å eksportere denne til en CD eller liknende? Er det selve filen som er nøkkelen, eller kreves det passord i tillegg? 5629479[/snapback] Det kreves ikke noe passord. Det er ikke vanskelig dersom du setter deg inn i hvordan EFS fungerer, men jeg påtar meg ikke jobben med å forklare dette. Det er allerede gitt link til Resource Kit for EFS, og det skal inneholde den informasjonen du trenger. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Du kan bruke programmer som f.eks. Drivecrypt. Her kan du enten kryptere en hel partisjon, eller opprette container-filer som du åpner som virtuelle stasjoner (nesten som CD-images i daemon-tools). Om du bruker container-filer eller krypterer en hel partisjon så vil du ikke miste dataene om du installerer OS på nytt. Du kan til og med brenne container-filer ut på CD/DVD/whatever og åpne de på andre maskiner om du vil. Andre artige funksjoner er å gjemme krypterte filer i musikkfiler o.l., container-i-container (om en fyr m/hagle tvinger deg til å åpne en container-fil så tror han at du har åpnet alt, når du i realiteten kan skrive et nytt passord og få tilgang til en usynlig container i containeren du åpna). Men om du glemmer passordet så er du helt lost. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Hehe Takk for grundig svar. Jeg tror Windows sin innebygde metode hadde vært det letteste, men virker litt kjipt å stresse med sertifikater o.l. Det eneste jeg "trenger" beskyttelse for er hvis laptopen blir stjålet, og bare jeg er flink med å ta backup til ukryptert stasjonær maskin burde jeg være ganske sikker.. Lenke til kommentar
tukols Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Som ekstra sikkerhetsfunksjon, kunne du jo ha med en usb pendrive når du er på reise. Så har du en back-up av nye tilførte data/bilder. Hilsen tukols Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå