Hansforum Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Her i Norge så setter flertallet av oss flagget veldig høyt. Har de samme forståelse av flagg i "den muslimske verden", eller har de en annen forståelse. Betyr ikke flagg så mye for de? Noen som har noe kunnskaper om saken. Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Jeg tror de fleste ville følt seg litt krenket dersom flagget deres ble brent, jeg tror også den muslimske verden skjønner det, og derfor bruker det for å provosere. For min del så bryr deg meg fint lite om noen brenner flagget vårt, hvorfor skulle det brydd meg? Det blir for upersonlig, sier mer om de som brenner det, enn om landet vårt. Endret 16. februar 2006 av jh_ Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 For meg så er flaggbrenningen nøyaktig like ille som muhammed tegningene. Jeg kunne ikke brydd meg mindre. De får brenne så mange Norske flagg de har lyst til. Jeg tar meg ihvertfall ikke nær av det:) Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Det er en sammenheng Det som gir grobunn for hatet og aggresjonen er den daglige fornedrelsen mange mennesker lever i som følge av fattigdom, skriver Britt Hildeng. Dagsavisen, Publisert : 17.02.2006 Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Så lenge det ikke er mitt flagg de brenner, så gjør det ikke noe. Kanskje noen tolker det som uforskammet å brenne flagget, da, men det er visst gammel skikk, viss ikke norsk lov, at et flagg som har falt i bakken skal brennes. Dette er jo selvfølgelig ikke noe alle trenger å gjøre, men offentlige folk som f. eks. kirketjenere som heiser flagg på offentlige steder skal gjøre dette, viss jeg har forstått riktig. Lenke til kommentar
Newbie1KENuubie Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Flagg betyr mer, muhammed betyr mest. Vi driter i muhammed, derfor brenner de det som betyr "mer" .... Kapishi!!??!?? Fuck flagg og fuck cartoons... lei av hele saken.... dustete ekstremister... De er sånn: "Jeg bomber meg selv med sprengstoff lizzm!! Hvis du ik lr mg brenne ambasaden din! lizzm:: Azz!" Jeg fikk en mail idag.. Det var det bilde av en muhammed karikatur. Også stod det: "Unnskyld for at vi sender hjelp til landet deres" "Unnskyld for at vi tar imot dere når dere har problemer" "Unnskyld for at vi gir dere en utdanning" "Unnskyld for at vi ikke krever blodhevn når våre landsmenn blir drept av dere" "Unnskyld for at vi ikke løper rundt med sprengstoff på kroppen hver gang vi føler oss krenket" .... "Men en ting vi aldri sier unnskyld for, er å benytte oss av utringsfriheten i vår egen nasjon...." Sad but true Lenke til kommentar
salah Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 (endret) Flagg betyr mer, muhammed betyr mest. Vi driter i muhammed, derfor brenner de det som betyr "mer" .... Kapishi!!??!?? Fuck flagg og fuck cartoons... lei av hele saken.... dustete ekstremister... De er sånn: "Jeg bomber meg selv med sprengstoff lizzm!! Hvis du ik lr mg brenne ambasaden din! lizzm:: Azz!" Jeg fikk en mail idag.. Det var det bilde av en muhammed karikatur. Også stod det: "Unnskyld for at vi sender hjelp til landet deres" "Unnskyld for at vi tar imot dere når dere har problemer" "Unnskyld for at vi gir dere en utdanning" "Unnskyld for at vi ikke krever blodhevn når våre landsmenn blir drept av dere" "Unnskyld for at vi ikke løper rundt med sprengstoff på kroppen hver gang vi føler oss krenket" .... "Men en ting vi aldri sier unnskyld for, er å benytte oss av utringsfriheten i vår egen nasjon...." Sad but true 5624002[/snapback] Veldig saklig innlegg Saken går nok for langt ja. Særlig når ekstremister på begge sider stadig heller bål på brannen. Men ontopic: Jeg synes ikke det betyr så mye, jeg er såpass vant til at mitt nasjons flagg blir så ofte brent at jeg tenkte "De kunne jo i det minste brent et skikkelig flagg når de først skal gjøre det". Jeg hadde egentlig aldri trodd at nordmenn skulle ta seg så nær av at det norske flagget ble brent. Endret 18. februar 2006 av pavlion Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Jeg må innrømme at jeg blir lei meg når jeg hører så mange som ikke respekterer flagget vårt selv innenfor vår egen nasjon. I mine kretser så betyr flagg og stolthet utrolig mye. Det norske flagget er et symbol på det beste ved dette landet her; fred og frihet. Når jeg ser den manglende respekten blant oss, så er det lettere å forklare at andre utenforstående kan brenne flagget vårt. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 noen som husker denne saken? http://www.dagbladet.no/kultur/2003/02/14/361568.html Det er ingen som helst tvil at å brenne et flagg krenker og provoserer. De her inne som sier noe annet lyver, eller de er ikke nordmenn. Poenget til de som gjør det er at om du krenker meg så krenker jeg deg. Er det en slik debatt vi vil ha? Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Jeg fikk en mail idag.. Det var det bilde av en muhammed karikatur. Også stod det: "Unnskyld for at vi sender hjelp til landet deres" "Unnskyld for at vi tar imot dere når dere har problemer" "Unnskyld for at vi gir dere en utdanning" "Unnskyld for at vi ikke krever blodhevn når våre landsmenn blir drept av dere" "Unnskyld for at vi ikke løper rundt med sprengstoff på kroppen hver gang vi føler oss krenket" .... "Men en ting vi aldri sier unnskyld for, er å benytte oss av utringsfriheten i vår egen nasjon...." Sad but true 5624002[/snapback] HAHAHA jeg tror jeg kjenner den dansken som begynte å spre det diktet på internett, smal world. fra spøk til alvår: jeg (og manga andre) tok det ikke veldig ille opp når otto brente et amrikansk flagg på torsdagsklubben, så jeg synes det er vell innenfor ytringsfrihetens grenser. samtidig er det en ganske sterk ytring i og med at det norske flagget: - er det øverste symbolet for landet vårt - inneholder det øverste symbolet for kristendommen (et kors) - og symboliserer prinsipene fra den franske revulusjon (likhet, frihet og brorskap) Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 For å si det enkelt: De føler seg bæsja på og prøver å bæsje tilbake. Primitivt? Ja. Noe å hisse seg opp over? Neppe. Bør man benytte sjansen til å lære seg mer om hvordan andre kulturer tenker? Definitivt. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Det er en sammenheng Det som gir grobunn for hatet og aggresjonen er den daglige fornedrelsen mange mennesker lever i som følge av fattigdom, skriver Britt Hildeng. Dagsavisen, Publisert : 17.02.2006 5620235[/snapback] Ja, dette er nok et godt poeng. Muslimske land drives av onde mennesker som behandler folket sitt dårlig. De lever i sus og dus selv, mens folket sliter og sulter. Kombinert med muslimsk hjernevasking gir det bra grobunn for hat og aggressjon. Som andre diktatorer før dem har funnet ut er det nyttig å konstruere en ytre fiende man kan "samle" folket mot så de glemmer indre problemer. Selv demokratiske land bruker slike metoder, om enn ikke i like stort omfang. I USA har Bush enkeltgrupper eller enkeltpersoner utpekt som fiender, mens muslimske fundamentalistiske ledere peker ut ett eller flere land eller folk, f.eks. USA og Israel. Hvis vi fjerner de muslimske lederne og innfører demokrati i muslimske land vil hat og aggresjon få mindre grobunn. Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Er det virkelig noen som bryr seg om de brenner det norske flagget? Hvordan kan dere da si at muslimene ikke skulle ta seg nær av det? Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 (endret) Nå blir jeg sikkert hengt ut, men jeg føler meg ikke krenket når jeg ser at flagget blir brent... det er som et hvilket som flagg for min del og det er bare et tøystykke. Det som jeg tok litt innpå meg var måten det ble gjort på, skapte en liten form for frykt når de på en så aggresiv måte brenner flaggene. Man kan sammenligne det med bildene som ble vist av Mohammed, de skapte også en form for frykt for andre kulturer, men det gjorde det ikke så mye bedre (og ødela ganske mye for over 90% av de andre muslimene) da de startet med de aggresive demonstrasjonene. Hadde alle oppført seg rolig og saklig hadde nok de fleste skjønt hvor viktig religionen er for dem, men nå virker det som om det er mange som ikke vil prøve å sette seg inn i dems posisjon. Endret 5. mars 2006 av tuxerator Lenke til kommentar
Havana Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 For å si det enkelt: De føler seg bæsja på og prøver å bæsje tilbake. Primitivt? Ja. Noe å hisse seg opp over? Neppe. Bør man benytte sjansen til å lære seg mer om hvordan andre kulturer tenker? Definitivt. 5634700[/snapback] araberne tenker vel likt som dere, men på dette punktet har deres sivilisasjon en enorm nedtur, vet dere når det begynte å gå nedover med araberne, rundt slutten av 1200 tallet var det en av deres ledere som begynte å gå imot vitenskap, og andre progressive ting, og sa at de heller burde være mer opptatt av religion... finner kilde etterhvert, hvis jeg orker, anyways, etter det har det sugd for dem mer eller mindre, saddam prøvde å lage et samlet arabia, på en slags muolini måte[han var ikke ekstremist, ingen i han famili brukte burka, og en av hans ministere var/er kristen] nå har vel vesten gjort mye dritt der og, så det diktet er latterlig, men det med føler seg bæsjet på, og vil bæsje tilbake er en god måte å si det på, Lenke til kommentar
Sabbath Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Og apropos bæsj så får man jo kjøpt underbukser i flaggets farger, så jeg vet ikke helt hvor mye flagget er verdt. Har ikke for vane å bæsje i underbuksa, men jeg må innrømme at jeg tilfører den litt godlukt nå og da. Lenke til kommentar
Havana Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 får å være ærlig tror jeg at nordmenn vanærer sitt eget flagg mer når de bruker det til ting som ikke har noe med flagg å gjøde, og ikke noe med norge å gjøre, en det at noen setter fyr på det f.eks flagg underbukser:P Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Jeg må innrømme at jeg blir lei meg når jeg hører så mange som ikke respekterer flagget vårt selv innenfor vår egen nasjon. I mine kretser så betyr flagg og stolthet utrolig mye. Det norske flagget er et symbol på det beste ved dette landet her; fred og frihet. Når jeg ser den manglende respekten blant oss, så er det lettere å forklare at andre utenforstående kan brenne flagget vårt. 5631040[/snapback] Når du sier "manglende respekt" på den måten, virker det som om dette er noe du tar som en selvfølge. Jeg personlig kunne ikke blitt mindre provosert av flaggbrenning. Faktisk blir jeg litt glad når folk gjør slike ting, fordi de på den måten angriper patriotismen, som jeg ser på som noe av det stusseligste vi har (etter religion, selvsagt). Det er ingen grunn til å være stolt av å være norsk (eller en hvilken som helst annen nasjonalitet). Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Jeg må innrømme at jeg blir lei meg når jeg hører så mange som ikke respekterer flagget vårt selv innenfor vår egen nasjon. I mine kretser så betyr flagg og stolthet utrolig mye. Det norske flagget er et symbol på det beste ved dette landet her; fred og frihet. Når jeg ser den manglende respekten blant oss, så er det lettere å forklare at andre utenforstående kan brenne flagget vårt. 5631040[/snapback] Når du sier "manglende respekt" på den måten, virker det som om dette er noe du tar som en selvfølge. Jeg personlig kunne ikke blitt mindre provosert av flaggbrenning. Faktisk blir jeg litt glad når folk gjør slike ting, fordi de på den måten angriper patriotismen, som jeg ser på som noe av det stusseligste vi har (etter religion, selvsagt). Det er ingen grunn til å være stolt av å være norsk (eller en hvilken som helst annen nasjonalitet). 5709392[/snapback] Jeg er kjempe enig med deg. Lenke til kommentar
Havana Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Jeg må innrømme at jeg blir lei meg når jeg hører så mange som ikke respekterer flagget vårt selv innenfor vår egen nasjon. I mine kretser så betyr flagg og stolthet utrolig mye. Det norske flagget er et symbol på det beste ved dette landet her; fred og frihet. Når jeg ser den manglende respekten blant oss, så er det lettere å forklare at andre utenforstående kan brenne flagget vårt. 5631040[/snapback] Når du sier "manglende respekt" på den måten, virker det som om dette er noe du tar som en selvfølge. Jeg personlig kunne ikke blitt mindre provosert av flaggbrenning. Faktisk blir jeg litt glad når folk gjør slike ting, fordi de på den måten angriper patriotismen, som jeg ser på som noe av det stusseligste vi har (etter religion, selvsagt). Det er ingen grunn til å være stolt av å være norsk (eller en hvilken som helst annen nasjonalitet). 5709392[/snapback] en kan være stolt av å kke være en tulling som er stolt av flagget og religionen sin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå