Gå til innhold

Forskjellige linser og resultat

Anbefalte innlegg

Er det noen som har en oversikt, eller finnes det et sted hvor man kan se oversikt over linser om hvordan bildet ser ut som er tatt. Slik at man kan se forskjeller på bilder tatt med forskjellige brennvidder og telelinser.

Jeg er så ny med speilreflekt, og alle disse tallene på linsene gjør meg gal. Og på butikken i nærheten her jeg bor, sier de at jeg må vite navn og tallet på linsene før de bestiller dem opp. Her går det ikke an å få se dem i virkelighen og få prøvd dem........sukk! Så jeg aner ikke hva jeg vil ha. :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et bra sted å starte kan være pbase.

Her kan du søke på det kameraet du har og de forskjellige objektivene på brennvidder. Da får du et inntrykk på hvilke objektiver som egner seg til hva.

Beskriver du litt om hva du ønsker å ta bilde av samt hva du har av utstyr er det mange gode råd som kan komme her også.

Velkommen til en dyr hobby....... :!:

Lenke til kommentar

Vær klar over at de forskjellige brennviddene har mange forskjellige egenskaper ut over de åpenbare (som at du kommer nærmere, eller får med mer på bildet). Jeg så innom tråden din tidligere, og har grublet litt over svaret siden.

Siden jeg synes det er litt komplisert å forklare alle brennvidders egenskaper i et innlegg, så synes jeg det beste er at du forteller oss hvilken type bilder du har tenkt å ta mest av.

Hvis du ikke har spesielle behov, som for eksempel bilder av dyr i skogen etc, så klarer du deg fint med normalzoomen du har fra før. Hvis det du ønsker er bedre bilder, skarpere med mer kontrast og mer mettede farger, så ville jeg nøyd meg med å kjøpe en dyrere normalzoom. Du vil få en del igjen for det, enten større zoom-omfang eller bedre lysstyrke, i tillegg til bedre bilder.

Dedikerte portettfotografer bruker gjerne et objektiv med god lysstyrke og kun en brennvidde, da mellom 50 og 85mm. De vil ikke gi potetnese, gir mer uskarp bakgrunn på full åpning, og generellt skarpere bilder.

Dette er bare noen eksempler. Gi oss noen eksempler på hvilke motiver du har i tankene, så kan vi gi deg gode råd. Du er hjertens velkommen med dine spørsmål, så bare skriv mer :)

Lenke til kommentar
Er det noen som har en oversikt, eller finnes det et sted hvor man kan se oversikt over linser om hvordan bildet ser ut som er tatt. Slik at man kan se forskjeller på bilder tatt med forskjellige brennvidder og telelinser.

Jeg er så ny med speilreflekt, og alle disse tallene på linsene gjør meg gal. Og på butikken i nærheten her jeg bor,  sier de at jeg må vite navn og tallet på linsene før de bestiller dem opp. Her går det ikke an å få se dem i virkelighen og få prøvd dem........sukk! Så jeg aner ikke hva jeg vil ha. :cool:

5616586[/snapback]

Her kan du klikke på forskjellige brennvidder og se virkningen av dem:

http://opd.usa.canon.com/html/eflenses/len...ngth/index.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...