nordeidet Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Hei! Jeg trenger en testsang for å teste HiFi anlegget mitt. Må være en sang med klare lyder og mye bass. Er det noen som har et forslag? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Nå er det en stund siden jeg testet mitt anlegg, men jeg søkte etter "speaker test", evt. "bass test" på et P2P-program. Fant en god del, så burde være noe som passer deg. Lenke til kommentar
Sti4n Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Letet etter det samme for en stund siden. Jeg fant en del bass tester på p2p program. f.eks søk på "thx basstest". Jeg satt på Enigma for å høre litt forskjellige toner. Det finnes sikkert bedre alternativer da. Edit: hei leif. Endret 16. februar 2006 av Sti4n Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 - Jan Garbarek - Pink Floyd - Shpongle - Lumsk Litt for enhver smak. Og. Bass-/THX-tester er laget kun for å irritere naboen og katten med overdrevet og syntetisk bass. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Om det er kun bass du vil sjekke så er vel den her fin. Edit: fikk ikke lov å laste opp en mp3. Måtte pakke den. Edit2: jeg har av en eller annen rar grunn store problemer med å laste opp en fil på 3,28MB. Filen heter THX Bass Test - Ultimate Subwoofer Test. Du kan få den pr. mail om du ikke finner den selv mvh. Valentino Endret 16. februar 2006 av valentino Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Man bruker ikke basstester til å teste et HiFi-anlegg som man skal høre musikk på. Da skal man bruke musikk som man skal høre på. Basstester er til for at fjortisser skal få brife med de "heftige" THX-godkjente 5.1-anleggene sine fra Logitech/Creative. Endret 16. februar 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Enig med endre her. Poenget er jo at musikken du hører på til vanlig låter bra, ikkje ein random låt med masse bass. Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Et lite poeng til; å hente ned en MP3-fil for å teste et HiFi-anlegg er vel ikke akkurat ideelt... Vil du ha noe med litt futt i (som bygger seg opp rolig de første 15-16 sekundene) så anbefaler jeg dog Yello sin Fat Cry (fra Zebra-albumet). Deilig lyd men ikke nødvendigvis noen HiFi-test. Lenke til kommentar
nordeidet Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 Takker for mange svar. Har THX basstest, men det er ikke reine lyder i den. Tenkte meg noe som dem setter på anlegg når man er i butikken og vil høre på et anlegg. Hadde sansen for den Yello - Fat Cry Men har dere andre forslag på sanger som er i den duren, kom med dem. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 (endret) Du bør anskaffe deg denne CD'n: Basskraft - a Bass Tribute to Kraftwerk Det er den skiva (og selvsagt mange andre. Diverse jazz er hyppig brukt) blant annet Hificenter-kjeden og Hifiklubben benytter seg av når de skal demonstrere hva anlegget er godt for. Endret 17. februar 2006 av LarsP Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Jeg ville ikke nølt med å slenge inn følgende låter for å teste det: -J. S. Bach: Fuge i e-dur, tror det er den tonearten den er råest i -Iron Maiden: Blood Brothers, mye forskjellig i denne. -En random technolåt for å teste bassen, skulle vel funke akkurat som en "basstest" Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Jeg stemmer med endrebjorsvik. Garbarek kan virkelig fortelle deg om anlegget ditt er elendig eller veldig bra. Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Som andre har sagt: søk etter "thx". Da får du opp blant annet "THX - Worlds deepest bass (extreme woofer test)". Den skal fungere bra.... Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Prøv Massive Attack med albumet Mezzanine. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Roger Waters - Three Wishes har det meste av både dypbass (av den skikkelige typen) og sprø/fine/klare lyder. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Strapping Young Lad - Shitstorm (og generelt resten av albumet "Alien") Her er det noen helt sinnsyke bassrumlinger som (med hensikt) har slått inn på kompressoren og demper hele miksen. Sitat Devin Townsend i studio: "Look at all this amazing equipment, let's abuse it and make it sound like a fucking car accident! With a production so good you can hear exactly how fucked-up it is. Let's take all these little lights that aren't supposed to go red and make them go fucking crimson." Dette er virkelig musikk som setter anlegget på prøve! I tillegg til å være ekstremt hardt er det ekstremt godt produsert, og det er utrolig mange lag med lyd her. Lenke til kommentar
master air Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 UEFA Champions League sin kjennings melodi er veldig bra til å teste anlegg. Eller så er nok LarsP sitt forslag veldig bra. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Strapping Young Lad - Shitstorm (og generelt resten av albumet "Alien") Her er det noen helt sinnsyke bassrumlinger som (med hensikt) har slått inn på kompressoren og demper hele miksen. Sitat Devin Townsend i studio: "Look at all this amazing equipment, let's abuse it and make it sound like a fucking car accident! With a production so good you can hear exactly how fucked-up it is. Let's take all these little lights that aren't supposed to go red and make them go fucking crimson." Dette er virkelig musikk som setter anlegget på prøve! I tillegg til å være ekstremt hardt er det ekstremt godt produsert, og det er utrolig mange lag med lyd her. 5624052[/snapback] Hør, hør! Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Kan jo skaffe deg en enya cd, er endel fin bass og fine lyder. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Takker for mange svar. Har THX basstest, men det er ikke reine lyder i den. Tenkte meg noe som dem setter på anlegg når man er i butikken og vil høre på et anlegg. Hadde sansen for den Yello - Fat Cry Men har dere andre forslag på sanger som er i den duren, kom med dem. 5618721[/snapback] Prøv Angel av Massive Attack. Du finner den på Mezzanine albumet, som har vært nevnt tidligere i tråden. Ellers må du prøve Sting med sangen A Thousand Years (Nitin Sawhney Mix). Enkelte parier på denne sangen går ned mot 20hz og man føler den mer enn man hører den. Helt rått å høre på i hodetelefoner. Du finner Sting låta i denne tråden fra hifisentralen. Kirkeorgel kan også skjære ned mot 16-20hz, men kanskje ikke helt den typen musikk du var ute etter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå