Gå til innhold

ORDER BY 2 forskjellige tabeller i mysql

Anbefalte innlegg

Her er tingen, driver å lager mitt egent blogg system.

Også kom jeg på en ting, hva om jeg har to innlegg på samme dag, da vil jeg jo ha det siste på toppen. Ikke det første.

Og siden jeg nå sorterer etter dato og DESC, da vil den legge inn det kl 10 før den kl 11 og alle andre nedover blir riktig.

men om jeg tar ORDER BY dato & time DESC. Vil da innlegge kl 11 komme før innlegget kl 10 ?

Skal innrømme at jeg ikke har testa det enda. Men aldri vært borti dobbel order, men mener jeg har lest om det.

Tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke lagre tiden inllegget ble skrevet som date+time i to forskjellige kolonner.

Det tar større plass(i kb) det tar mere resurser og det er langt vanskeligere å jobbe med.

lag heller en kolonne som TIMESTAMP og sett default tile CURTIME() eller no (er en avhukning for det i phpMyAdmin) eventuelt kan du bruke now() i spørringen din for å lagre tabellen.

Du vil da få en unix timestamp. En unix timestamp er antall sekunder siden 1. januar 1970

På denne måten sikrer du deg en uik dato lagring som er lettere å sortere og lettere å jobbe med da denne er perfekt i bruk sammen med date() funksjonen, eventuelt strftime().

et eksempel på visning av dato utifra en timestamp:

<?php
setlocale(LC_TIME, "no");
echo  ucwords(strftime("%A %d. %B klokka: %H:%M", $timeFraDb));
?>

so vil produsere et utfall alà dette:

Torsdag 02. Mars Klokka: 18:40

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...