Gå til innhold

Hardisk klikk

Anbefalte innlegg

hei, lurer på om hardisken min har klikka, starta nemlig data`en her om dage, fikk først denne feilmeldingen "boot disk failure" , trykka alt-ctrl-del

så data`en starta på nytt, fikk samme feildmeldingen, trykka enter får å se om den gikk videre med å starte windows, fikk da disse feilmeldingene "couln`t open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)" og "NTLDR:couln`t open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)"

har IBM IDE ATA-100 45000MB 7200RPM 75GXP

windows XP

abit kt7a

fikk PC på til slutt, så den er oppå og går nå, men tør ikke skru den av i tilfelle jeg ikke får den på igjen. må i tilfelle ta backup

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huff da, beklager det så mye, vet godt at folk blir irriterte når samme post blir posta flere ganger,

glemte nemlig å huke av får gi beskjed på e-mail når det kommer svar, trykka på stopp, og huka av og sendte på nytt.

Men tilbake til spm mitt, tenkte det kanskje var noe gærnt i en eller annen boot fil, hadde det hjulpet å reistalere XP? eller formatert og så instalert XP på nytt?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hvis du har en oppstartsdiskett for MS-DOS eller Windows 98, kan du starte maskinen med denne og kjøre FDISK /MBR på kommandolinja i DOS..

Da blir hovedoppstartssektoren på disken oppdatert, og kan løse lignende problemer.. Løser bl.a. meldingen: Couldn't load NTLDR hvis du har brukt Win98 med NT/2000 eller XP.

Det er ihvertfall hvert et forsøk. Hender det hjelper..

Lenke til kommentar

Hvis harddisken virkelig har klikket (noe IBM GXP75-serien er veldig kjent for), bør du gjøre en ting: Kjøp deg en ny disk så fort som F*. Plugg den rett i maskinen (mens den er på). Disken tåler dette og windows 2000/XP finner disken. (litt usikker på om WinMe/98 finner den uten å restarte) Formater ny-disken med "diskmanagement" i windows. Kopier over katalog for katalog. Start med det viktigste. Når du har fått med alt kan du slå av PC'n og feilsøke osv, evt innstallere Windows på nytt og se om det hjelper.

Det viktigste er i hvertfall å få en backup før du muligens mister alt du har på disken.

Lenke til kommentar

Forslaget til "Simen1" er grei, men å kopiere over Windows-mappa (C:WINNT) fungerer ofte dårlig. Jeg anbefaler derfor å gjøre følgende:

1. Ta ut den trøblete disken (IBM ...)

2. Sett inn den nye disken og installer samme systemet, drivere +++

3. Sett inn den andre disken i tillegg til den nye (må kanskje trøble litt i BIOS + jumper for å få kontakt med den)

Først da kan du kopiere over spill-filer osv. som du ønsker å ha (bare ikke C:Programfiler og C:WINNT). Dermed burde du installere spill og programvare på nytt, samt kopiere over favoritter og dokumenter fra brukerprofilen.. Dette ligger under C:Documents and settings i 2000 og XP.

På denne måten kan du rette ut det meste..

Disken du burde kjøpe er Western Digital, IDE.. Disse er jevnt bra, eller kjøp SCSI hvis du har råd til det.. Men for all del, IKKE kjøp på El-kjøp!!

Lenke til kommentar

Hvis du frykter at disken ikke vil starte om igjen bør du gjøre backup'en uten å restarte.

Når du først skal velge en ny disk, så velg heller noe mer stillegående enn WD. (skulle ikke være så vanskelig siden så godt som alle nyrere disker er mer stillegående enn WD) Jeg ser heller ingen grunn til å hive deg på dyre SCSI-disker men mindre du driver en server som krever oppetid og lav søketid osv. (noe jeg betviler da jeg ser hvilke komponenter du har)

Når du først skal reinnstallere så gjør det helst fra grunnen av og ikke bare kopier alt fra det gamle oppsettet. Da følger det som regel med mye greier som kan hindre ytelsen betraktelig. Gjør heller en ny og skinnende ren innstallasjon, med nye drivere osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...