Gå til innhold

hvordan få en CD-rom til å spinne konstant?

Anbefalte innlegg

Vel, emnetittelen sier vel det meste? :)

Hvordan får jeg en CD-rom til å spinne konstant?

Jeg lurer har en DVD-spiller til overs, og jeg trenger den ikke til tradisjonell bruk. Så jeg har en ide om hva den kan brukes til :)

Noen som vet om det er mulig i det hele tatt?

Takker for all hjelp.

Edit: Leif i tittelen gitt :whistle:

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

no way... ikek som jeg vet om i hvertfalll, uten inngrep på kontrollerkortet (altså kretskortet) i selve spilleren... men det har jeg ikke peil på hvordan gjøres, og det er nok myyye lettere å stikke to stømledninger inn i spillerene ... kan jo bare samle spillernee etterpå, så den ser akkurat ut som før, bare det tyter to ledninger ut av den et sted...

kan jeg spør om hva du skal bruke den til?

kan jo hende det finnes programmer som får spilleren til å spinne hele tiden også da..

Lenke til kommentar

Har testa noe som var mer morro :tease:

Hvis du har kjennskap til elektronikk, så kan du gjøre som meg:

Ingredienser:

- Diverse ledningsstumper.

- Testbrett/koblingsbrett for midlertidig utesting av kretser.

- Nok komponenter til å lage til ei SR-vippe pluss en motorstyring.

- To mikrobrytere.

Oppkok:

1) Skru cd-spilleren helt opp slik at du sitter igjen med rammen, motor og skuffen. Pass på å ikke ødelegge mekanikken, motoren skal kunne drive skuffen inn og ut så lenge den får tilført spenning.

2) Monter mikrobryterne på en sånn måte at den ene lager kontakt når skuffen er helt ute, og den andre lager kontakt når skuffen er helt inne. Pass bare på å treff godt sånn at skuffen går helt ut/inn men samtidig ikke trykker bryteren lengre inn enn nødvendig for at det skal bli kontakt. Det stilles forøvrig ingen andre krav til bryteren (kan sågar være fra et kondemnert tastatur).

3a) Koble opp en fungerende SR-vippe og en motorstyring som kan kjøre en motor begge veier. (send PM så kan jeg sende skjema, men dette er trivielt). Motorstyringa må virke slik at hvis inngangen gis spenning på, så går motoren den ene veien, og motsatt vei når inngangen er lav.

3b) Koble den ene utgangen til SR-vippa til motorstyringens inngang.

4a) Motoren til CD-skuffa kobles til motorstyringa.

4b) Mikrobryterne kobles slik at de setter/resetter RS-vippa.

5) Koble til spenning. Hvis motoren tvinger skuffa helt ut og ikke går motsatt vei når skuffa dytter inn knappen, så er det enten knappen som ikke lager kontakt, eller du må koble motsatt (enklest å endre på pt. 3b).

Og voila: Du har en cd-skuff som raser inn og ut hele tiden.

Alternativer:

- Bruke optisk giver istedet for mekanisk bryter. Gir mindre støy (ikke viktig i denne sammenhengen egentlig) pluss at den kan gå lengre fordi det ikke er brytere som blir slitt ut.

- Hvis du er god, så klarer du å sette skuffen og rammen inni kassen til cd-rommen slik at det ikke synes fra utsiden at du har modifisert den. Men når du kobler den til en strømforskyning (gjenbruk av bakdekselet, så du kan bruke molex-pluggen på vanlige strømforskyninger) så raser den ukontrolert inn og ut == morro å se på :D

Lenke til kommentar

Veeeel. Nå tok jeg å skrudde opp DVD-rommen jeg hadde tenkt å bruke. Første nedturen jeg hadde, var at det var en flatkablen som gikk til motoren. Men etter en stund med en strømtilførtsel. Klarte jeg å få motoren til å starte, men ikke konstant. Den gikk bare et "hakk". Vis jeg flytta den ene ledere til nabo pinnen, gikk motoren ett hakk tilbake.

Forslag??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...