spyro Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Har hørt mye om hvilken måte som er best til å kute plexi, men jeg husker ikke helt hva som er best. Ikke hele HW-forumet kan glemme det vel? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Dremel og stikksag med fint blad er vel greie verktøy. Om du skal borre, så bruk høy hastighet for å unngå at det sprekker. For å kutte sirkler er den hullkutteren fra clasern fin. Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Om du kjører dremelen for fort er det ikke mulig at plexien begynner å smelte? Endret 16. februar 2006 av X-tremeOverclocker Lenke til kommentar
ovinn Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Stikksag-grovt blad: Funker helt fint, men kan være uheldig å få litt "flisete" kanter, ha god klaring overalt og puss heller ned igjen (jernteppe!!): sag du bruker på metall, kanskje enda bedre, får bra resultat, men bruker lenger tid Husker faen meg ikke hva det het!! Lenke til kommentar
spyro Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Baufil? Og er det slik at man bør smøre det med ett eller annet? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Vil tro det er unødvendig med smøring, men om du vil kan du godt spraye på litt WD-40 eller skjæreolje om du har. Lenke til kommentar
spyro Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Det var det jeg mente Husket bare ikke navnet. Lenke til kommentar
Lapstuen Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Husk å fest det godt nor du skal kutte da, så blir det lettere for deg selv Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Ved bruk av Dremel kan du risikere å smelte deg igjennom plexien og ikke kutte. Baufil fungerer ypperlig, enkelt å kutte med, Stikksag ved ikke alt for høy turtall burde funke fint. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 En annen ting, -dersom du ønsker klare kanter der du har kuttet kan du pusse ned kanten med fint papir og polere med autosol. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Gjør som meg, kjøp den 5 baufilblad med et håndtak for ti kroner på butikken "Max 20" eller tilsvarende på Biltema, kjør over med den, fil kantene, puss, polèr med tannpasta! Gjør samma jobbe som Autosol, like godt.. Eller, om du skal ha rette linjer kan du gjøre det på "glassmestermetoden". Ta en tapetkniv, en linjal (eventuelt vinkellinjal) og plasser linjalen der du skal kutte og riss en 5-15 ganger (med litt kraft) og brekk av! Ingenting blir ødelagt (faktisk) og du får en fin kant som så kan files, pusses og poleres griseblank (faktisk) helt enkelt. Den samme metoden kan vel også funke ved å maskere ei plexiplate, tegne på et mønster og bruke tapetkniven på alle strekene og så knekke av. Kan se om jeg får prøvd det når jeg kommer hjem til modern! Har litt ekstra plexi liggende tror jeg, 3mm eller 5mm.. Dremel liker jeg personlig ikke å bruke til sånt fordi den smelter for mye. Å ta det for hånd er like greit. Hva skal du lage forresten? Lenke til kommentar
spyro Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Jeg skal ikke lage det store, jeg skal ta to lag med 8mm plexi og feste dem sammen med noen M4 umbraco skruer, så skal jeg feste en mikrofonkapsel og noen leds i. Og jeg har sett på Max eter en slik baufil, men jeg fant det ikke. Men jeg tror jeg har en liten liggende i garasjen. Endret 19. februar 2006 av spyro Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Da kan du vel egentlig bruke tapetknivmetoden..! Men pga. tykkelsen på plexien så burde du dra den hardt over min. 15 ganger.. Lenke til kommentar
spyro Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Okey, du er visst en som kan det Og det går vel ann å bruke en glasskutter? Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Hehe, har bare plukke opp litt her og der! En glasskjærer vil gjøre samme jobben som en tapetkniv, heller bedre vil jeg tro.. Det som er greia er at der du kutter får du et svakt område og plexi tåler ikke så mye på det. Lexan derimot vet jeg ikke helt hvordan det er med. Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Går det ann å bruke tapetkniv på lexan? Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Som jeg sa i forrige post så er jeg usikker, men om du bruker tapetkniv/glasskjærer/barberblad/whatever er nesten likegyldig. Men lexan er ganske sterkt, men det kan hende at det riper blir svake punkt for brekking slik som med plexi, men det virker jo litt ulogisk siden lexan er så lett å få riper i og da må det jo bli utrolig lett å knuse elle brekke! Men har du noe lexan liggende, så prøv gjerne så vi vet om det går! Lenke til kommentar
spyro Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 Jeg skal prøve senere i dag om det funker med tapetkniv, siden jeg ikke har glasskutter, det har jeg på stord hos besteforeldrene mine Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå