Gå til innhold

Hvordan kutte i plexi?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stikksag-grovt blad: Funker helt fint, men kan være uheldig å få litt "flisete" kanter, ha god klaring overalt og puss heller ned igjen

(jernteppe!!): sag du bruker på metall, kanskje enda bedre, får bra resultat, men bruker lenger tid ;) Husker faen meg ikke hva det het!!

Lenke til kommentar

Gjør som meg, kjøp den 5 baufilblad med et håndtak for ti kroner på butikken "Max 20" eller tilsvarende på Biltema, kjør over med den, fil kantene, puss, polèr med tannpasta! Gjør samma jobbe som Autosol, like godt.. ;)

Eller, om du skal ha rette linjer kan du gjøre det på "glassmestermetoden".

Ta en tapetkniv, en linjal (eventuelt vinkellinjal) og plasser linjalen der du skal kutte og riss en 5-15 ganger (med litt kraft) og brekk av! Ingenting blir ødelagt (faktisk) og du får en fin kant som så kan files, pusses og poleres griseblank (faktisk) helt enkelt. Den samme metoden kan vel også funke ved å maskere ei plexiplate, tegne på et mønster og bruke tapetkniven på alle strekene og så knekke av. Kan se om jeg får prøvd det når jeg kommer hjem til modern! Har litt ekstra plexi liggende tror jeg, 3mm eller 5mm..

Dremel liker jeg personlig ikke å bruke til sånt fordi den smelter for mye. Å ta det for hånd er like greit. Hva skal du lage forresten?

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke lage det store, jeg skal ta to lag med 8mm plexi og feste dem sammen med noen M4 umbraco skruer, så skal jeg feste en mikrofonkapsel og noen leds i.

Og jeg har sett på Max eter en slik baufil, men jeg fant det ikke. Men jeg tror jeg har en liten liggende i garasjen.

Endret av spyro
Lenke til kommentar

Hehe, har bare plukke opp litt her og der!

En glasskjærer vil gjøre samme jobben som en tapetkniv, heller bedre vil jeg tro.. ;)

Det som er greia er at der du kutter får du et svakt område og plexi tåler ikke så mye på det. Lexan derimot vet jeg ikke helt hvordan det er med.

Lenke til kommentar

Som jeg sa i forrige post så er jeg usikker, men om du bruker tapetkniv/glasskjærer/barberblad/whatever er nesten likegyldig. Men lexan er ganske sterkt, men det kan hende at det riper blir svake punkt for brekking slik som med plexi, men det virker jo litt ulogisk siden lexan er så lett å få riper i og da må det jo bli utrolig lett å knuse elle brekke! :hmm: Men har du noe lexan liggende, så prøv gjerne så vi vet om det går! :yes::)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...