jack_ Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Hallo Jeg er på utkikk etter noen gode bøker om andre verdenskrig. De kan gjerne være fakta/roman, slik som "Berlin, nederlaget 1945" etc. Jeg vil helst lese det som skjedde i central-europa og østfronten, men det går også bra med annen krigsliteratur fra Middelhavet, Afrika, Stillehavskrigen og Asia . Men helst fra central-Europa og østfronten. Jeg har lest bøkene til Max Manus, og Gunnar Sønsteby's "Rapport fra nr. 24" så det holder med hjemfronten for en stund. (men forslag er selvfølgelig velkommen ) Jeg har også lest noe av Alistair MacLean. Og "Berlin, nederalget 1945". Takk Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 http://no.kelkoo.com/b/a/ss_andre_verdenskrig.html Lenke til kommentar
jack_ Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 Takk for linken Håper biblioteket kan få inn noen av de bøkene.. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Tror denne kan være av interesse for deg. I Hitlers bunkerdet tredje rikets siste dager Omtale: Boken handler om Det tredje rikets siste dager, fra Den røde armés siste og avgjørende offensiv mot Berlin i begynnelsen av april, til Hitlers selvmord den 30. april. Forfatteren skildrer de siste desperate slagene i Berlins ruiner og Hitlers økende paranoia i førerbunkeren, og viser hvordan Hitler ville at hele det tyske folket skulle følge han inn i undergangen. Har litteraturliste og personregister. © FS Informasjonstjenester Jeg er egentlig ikke så interessert i bøker om den andre verdenskrig. Men dette er en av bøkene jeg har lest. Den er greit nok. Tar for seg det omtalen sier. Østfrontens frammarsj. Hitlers fornektelse og død. Livet i bunkeren. Offiserenes flukt, henrettelser og patriotiske tillitsærklæringer til Hitler. Berlin i kaos. Et innblikk i hvorfor de tyske soldatene fortsatte å kjempe selv på slutten. Det er på denne bokens kildemateriale filmen "Der Untergang" hovedsakelig baserer seg på. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 En stor del av "På egne vinger" av Roald Dahl handler om hans egne opplevelser som offiser og jagerpilot. Anbefales på det sterkeste! Lenke til kommentar
einarjh Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Ta deg en tur innom en bruktbokhandel og se om du finner Det bestes samlinger av historier fra Andre verdenskrig. De heter «Krigens største bragder» og «Spioner, sabotører og krigere» og er fulle av korte og lange historier fra annen verdenskrig, samlet fra Det bestes bøker (Det beste gir som kjent ut «komprimerte» bøker og slikt). Veldig mye bra der, om alt fra Stillehavskrigen via ørkenkrigen til Vemork-aksjonen. Lenke til kommentar
Øyh Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Hva med Stalingrad av Anthony Beevor, samme som skrev Berlin-nederlaget... Syns du han skrover godt så burde jo den passe midt i blinken? Lenke til kommentar
Livert Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Anbefaler "Brev fra nullpunktet" av Peter Englund http://www.bokkilden.no/ProductDetails.asp...oryName=BIC_CTK Handler om kriger generelt, veldig interessant og lærerikt. Englund tar for seg perspektiver ved krig som andre ikke fokuserer på etter det jeg vet. Lenke til kommentar
Dorothy Skrevet 20. april 2006 Del Skrevet 20. april 2006 "En kvinne i Berlin" En anonym kvinne sin dagbok fra dagene da russerne innvaderte Berlin, og hva de etterlatte (for det meste kvinner) gikk igjennom for å overleve. Lenke til kommentar
Deathstalker Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Hva med Stalingrad av Anthony Beevor, samme som skrev Berlin-nederlaget...Syns du han skrover godt så burde jo den passe midt i blinken? 5641092[/snapback] Dette er jeg enig i at passer godt for deg viss du vil ha en bra skildring fra østfronten. Lenke til kommentar
FL1P Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Alle bøker av Sven Hazel. Makan til realisme og enorm humor i samme slengen må man lete lenge etter. Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 "Jakten på Bismarck" er en ganske spennende bok. Det er en dokumentar bok om ja, som tittelen, jakten på Bismarck. Lenke til kommentar
hageby1 Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Kampen om tungtvannet, fin bok om Rjukan og Milorg osv. Lenke til kommentar
Zonda Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 Alle bøker av Sven Hazel. Makan til realisme og enorm humor i samme slengen må man lete lenge etter. 5983271[/snapback] Slenger meg på Nurzums anbefaling. Veldig gode bøker! Lenke til kommentar
K-F-J Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 leste en 600 siders bok om hele krigen av Max Hastings, tidligere krigs reporter for bcc. En god anbefaling. Har og lyst aa lese boken han har skrevet om korea krigen. Lenke til kommentar
GtReBra Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 (endret) Vil anbefale lost victories av Field Marshal Erich von Manstein Achtung - Panzer av Heinz Guderian infantry attacks - erwin rommel Fighting in Normandy: The German Army from D-Day to Villers-Bocage av Fritz Kramer og må ikke glemme Nålen av ken Follett De 4 første kjøpte jeg på amazon og den siste får man tak i overalt Endret 22. mai 2006 av GtReBra Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Alle bøker av Sven Hazel. Makan til realisme og enorm humor i samme slengen må man lete lenge etter. 5983271[/snapback] Slenger meg på Nurzums anbefaling. Veldig gode bøker! 6059741[/snapback] En anbefaling til, fra meg denne gangen, så tror jeg vi har vippet ham over. Hvorvidt alt i bøkene er så veldig selvopplevd fra Hazels side hersker det vel litt tvil om, men bøkene er pokker så underholdende for det. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. juni 2006 Del Skrevet 11. juni 2006 Både fakta og fiction kan kjøpes "billig" i antikvariater (www.antikvariat.net / www.antikvaren.no). Da kan du også finne samtidige bøker også fra tyske forfattere. Lenke til kommentar
Arangaras Skrevet 12. juni 2006 Del Skrevet 12. juni 2006 "The real heroes of Telemark" av Ray Mears (han engelske overlevelses-spesialisten på Discovery) Mest patriotiske boka eg har lest i mitt liv, og den er skrive av ein engelskmann. Tar for seg korleis karane gjekk fram då dei sprengde tungtvassfabrikken på Rjukan. Lenke til kommentar
Jeg_ruler Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Vinterkrigen Av en finsk forfatter, husker ikke helt hva han het. Fortalt i 1.person og meget god bok i en sjanger jeg elsker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå