Gå til innhold

Bøker om 2. verdenskrig

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg er på utkikk etter noen gode bøker om andre verdenskrig. De kan gjerne være fakta/roman, slik som "Berlin, nederlaget 1945" etc.

Jeg vil helst lese det som skjedde i central-europa og østfronten, men det går også bra med annen krigsliteratur fra Middelhavet, Afrika, Stillehavskrigen og Asia ;) . Men helst fra central-Europa og østfronten.

Jeg har lest bøkene til Max Manus, og Gunnar Sønsteby's "Rapport fra nr. 24" så det holder med hjemfronten for en stund. (men forslag er selvfølgelig velkommen :)) Jeg har også lest noe av Alistair MacLean. Og "Berlin, nederalget 1945".

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror denne kan være av interesse for deg.

I Hitlers bunker

det tredje rikets siste dager

Omtale:

Boken handler om Det tredje rikets siste dager, fra Den røde armés siste og avgjørende offensiv mot Berlin i begynnelsen av april, til Hitlers selvmord den 30. april. Forfatteren skildrer de siste desperate slagene i Berlins ruiner og Hitlers økende paranoia i førerbunkeren, og viser hvordan Hitler ville at hele det tyske folket skulle følge han inn i undergangen. Har litteraturliste og personregister. © FS Informasjonstjenester

Jeg er egentlig ikke så interessert i bøker om den andre verdenskrig. Men dette er en av bøkene jeg har lest. Den er greit nok. Tar for seg det omtalen sier. Østfrontens frammarsj. Hitlers fornektelse og død. Livet i bunkeren. Offiserenes flukt, henrettelser og patriotiske tillitsærklæringer til Hitler. Berlin i kaos. Et innblikk i hvorfor de tyske soldatene fortsatte å kjempe selv på slutten.

Det er på denne bokens kildemateriale filmen "Der Untergang" hovedsakelig baserer seg på. :)

Lenke til kommentar

Ta deg en tur innom en bruktbokhandel og se om du finner Det bestes samlinger av historier fra Andre verdenskrig. De heter «Krigens største bragder» og «Spioner, sabotører og krigere» og er fulle av korte og lange historier fra annen verdenskrig, samlet fra Det bestes bøker (Det beste gir som kjent ut «komprimerte» bøker og slikt). Veldig mye bra der, om alt fra Stillehavskrigen via ørkenkrigen til Vemork-aksjonen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vil anbefale

lost victories av Field Marshal Erich von Manstein

Achtung - Panzer av Heinz Guderian

infantry attacks - erwin rommel

Fighting in Normandy: The German Army from D-Day to Villers-Bocage av Fritz Kramer

og må ikke glemme Nålen av ken Follett

De 4 første kjøpte jeg på amazon og den siste får man tak i overalt

Endret av GtReBra
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Alle bøker av Sven Hazel. Makan til realisme og enorm humor i samme slengen må man lete lenge etter. :D

5983271[/snapback]

Slenger meg på Nurzums anbefaling. Veldig gode bøker!

6059741[/snapback]

En anbefaling til, fra meg denne gangen, så tror jeg vi har vippet ham over.

Hvorvidt alt i bøkene er så veldig selvopplevd fra Hazels side hersker det vel litt tvil om, men bøkene er pokker så underholdende for det.

Lenke til kommentar

"The real heroes of Telemark" av Ray Mears (han engelske overlevelses-spesialisten på Discovery)

Mest patriotiske boka eg har lest i mitt liv, og den er skrive av ein engelskmann. Tar for seg korleis karane gjekk fram då dei sprengde tungtvassfabrikken på Rjukan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...