Perra1 Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Hei, er det noen her som har hatt disse fagene? Jeg er ikke noen ekspert på data, men jeg vil gjerne lære mer, kan dette da være noe for meg? Har som sagt veldig lite kunnskaper om data? Er det mye lekser i dette faget?, vurderer dette faget i stedet for kjemi, og jeg regner med at det blir mye i mx og fy. Jeg er som sagt villig til å jobbe på fritiden med faget, men krever det mye av det hvis man ikke har kunnskaper om data fra før? Jeg ville satt veldig stor pris på hjelp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+piuwsgfdk Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Hei! Hadde i fjor Brukersystemer, eller informasjonsteknologi modul 1a som man også kaller det. Hadde ikke kunnskaper utover det som kreves av en gutt på 17-18 år :!:, men følte at det var plankekjøring. Vi startet med regneark og lærte en del nyttige funksjoner som kunne gjort økonomi på GK en del lettere. Deretter lærte vi om databaser (access), som også var greit. Mulig vi var innom komponenter og litt generell datateknologi også, det er litt vagt. Leksemengden hos oss lå vel rundt 0, men dette varierer garantert fra skole til skole. Vår lærer har en del kunnskap, så han brukte ikke læreboka slavisk. en kamerat hadde samme fag på en annen skole, med ei dame på godt over 60 som lærer. De hadde en del lekser og faste opplegg, men likevel tror jeg mengden var overkommelig. Faget krever ikke mye datakunnskap, men noe grunnleggende er såklart en fordel. Oppgavene er forholdsvis enkle, som læreren vår sa: "alle her kan få 5". Systemutvikling (modul 2a) har jeg ikke i år. Skolen min tilbyr per i år kun modul 1b, som også virker som påbygning på 1a. Denne modulen kalles informasjonsbehandling, og har en veldig fri læreplan. Hittil har vi vært gjennom systemdynamikk/simulering, med excel (regneark) og Powersim. Nå jobber vi som smått med java. Læreplanen er som sagt veldig fri, da eksamen i dette faget lages av faglærer :!: Vi kunne godt ha fortsatt med databaser i år også, men sammen med læreren vår ble vi enige om at vi sikkert kunne nok om det nå. Læreplanen gir antakeligvis en pekepinn om hva man lærer, i tillegg til hva man skulle kunne. Alt i alt et artig "cruisefag" som ikke krever alt for mye jobbing Endret 16. februar 2006 av Slettet+piuwsgfdk Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 I presentasjonen læreren i dette faget holdt på min skole., trakk han blandt annet frem bygging av PC osv. Høres forsåvidt ut som et enkelt fag. Lenke til kommentar
Perra1 Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Aah, tusen takk for svarene begge to! Når du sier at leksemengden lå på 0, var det da slik at du var så flink at du fikk gjort alt i timene, eller var det bare sånn at dere ikke skulle gjøre en eneste ting? Det som frister med dette faget er at jeg trenger å lære mer om data, men hva tror dere om faget sammenlignet med kjemi? Jeg tenker spesielt på arbeidsmengden. Det er kanskje litt vannskelig å si dette hvis man ikke har tatt begge fagene. JoachimR: Mener du enkelt for deg eller gennerelt sett for alle? Endret 19. februar 2006 av Perra1 Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Altså, jeg synes det høres ut som noe jeg ville klart enkelt, uten at jeg er noen veldig "nerd" med noe veldig kunnskaper. Men jeg vet jo hva som skjuler seg i en PC, og kan bruke både Access og Frontpage. Så tror det er enkelt for de fleste, men jo mer "forkunnskaper" jo enklere. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Arbeidsmengden er hva du gjør det til, men jeg tror det er lettere å oppnå gode karakterer i INA enn KJ. Hele faget er igrunn litt tragisk: når man skal lage hjemmesider bruker man frontpage fremfor å lære seg HTML, CSS og litt serverside scripting Noe database-kunnskaper skal man tilegne seg, og kanskje også litt VB (de gjør hvertfall det på skolen min, uten at det er med i læreplanen). Databaser går vel også greit om du bare møter opp i timene, og om du ikke er åndsfattig. Jeg ser på kjemi som et morsommere fag, så jeg hadde valgt det, men her på skolen hadde det heller krasjet med fysikken, så jeg hadde nesten ikke noe valg (endte opp med 2-3MX, 2-3KJ og 2-3FY) Lenke til kommentar
Perra1 Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) Hehe Zethyr, det ser ut som lærerplanen er skrevet i 1994(kan sikkert ha vært forandret for alt jeg vet). Så hvis du er veldig oppdatert så skjønner jeg egentlig at du synes det er et dårlig fag, for tviler på at de kan "bruke det beste" der hele tiden. Men har du tatt faget som privatist siden du vet så mye om det, eller kjenner du mange som har det? Takk for tipset Joachim, skal se litt mer på de programmene! Endret 19. februar 2006 av Perra1 Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Kjenner en del som har det faget, og jeg skal si at jeg ler rått og ondskapsfullt når jeg får høre at de "lager hjemmesider i frontpage" og hører at de bruker VB uten å kunne så mye som syntaxen (m.a.o. skriver rett av læreren). Har også jobbet i klasserom hvor de har timer for 3INA, og jeg må si at det var vanskelig å holde seg seriøs når én person av 15 visste hva ei .zip-fil var, og hva det ville si å lagre filer i et arkiv eller komprimere dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå