Gå til innhold

Bilde av Oslofjorden

tomtomtom

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nå vært en lykkelig eier av en Nikon D50 i noen måneder. Som fersking har det ikke vært så lett å ta fine bilder mtp mørketid samt at jeg ikke aner hva som er retningslinjer for et godt fotografi og ikke minst hva photoshop er i stand til å gjøre for å forbedre et bilde.

Jeg har kjøpt meg boken "Digital fotografi i praksis" som jeg bruker flittig.

Presentasjon av bakgrunn er overstått, her er et bilde jeg tok for et par dager siden. Det ble tatt fra taket på Postbygget i Oslo sentrum.

Ettersom jeg sliter med å se hva som gjør et bilde bra/dårlig, setter jeg pris på en forklaring hvorfor bildet er bra/dårlig så jeg får noen referansepunkter. :)

Bildet er forresten justert i photoshop.

post-31205-1140096611_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg likte dette, men jeg plages av streken i solen.

5615363[/snapback]

Tenker du på den rødaktige streken fra topp til bunn?

5617541[/snapback]

Nei, mener ikke den! Hvis du åpner bildet så ser du at solens runde form blir brutt av en "strekk" som går igjennom solen! Noe som man forøvrig kan lett fjerne i photoshop!

Lenke til kommentar

Det blir for store kontraster her. Solen er utbrent, noe som også gir en større kontrast når byen er veldig undereksponert. Solen burde ikke vært der i det hele tatt, mener jeg. Kameraet er ikke like godt som øyet, så det vil ikke gjengi så store kontraster så veldig bra. Hvis det hadde eksponert omgivelsene mer ville sola bare bli enda mer utbrent og klint utover. Jeg er ikke noen ekspert på optikk og kameraer, men antar at enkelte kan gjengi slike ekstreme tilfeller bedre enn andre. Det er ikke så enkelt å ta bilder av sola.

Ettersom jeg sliter med å se hva som gjør et bilde bra/dårlig, setter jeg pris på en forklaring hvorfor bildet er bra/dårlig så jeg får noen referansepunkter.

Først og fremst, syns du at det er bra? Det er det viktigste, at du selv syns det er bra. Smak er subjektivt, jeg kan synes det er tidenes beste bilde, mens andre syns det burde kastes i søpla. Liker du bildene dine er de bra for deg, så får vi andre mene hva vi vil, og kanskje komme med tips.

Jeg syns tanken er god, dette kunne blitt et flott bilde, men pga de ekstreme kontrastene ble det ikke helt topp.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger :)

Den streken som går igjennom solen skal jeg forsøke å fjerne. Jeg tenkte faktisk ikke så mye over den, men nå som du har nevt det legger jeg godt merke til den.

SirMaximus: Jeg setter pris på den fyldige kommentaren din :thumbup: Og du har rett. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å slette bildet fordi det var nesten helt hvitt. Jeg hadde ikke forventet noe annet, men tok bildet på måfå. Jeg ville teste kameraet. En venn av familien guidet meg i bruken av Photoshop slik at bildet som du har sett det nå faktisk er veldig bra mtp utgangspunktet.

Og ja, jeg synes bildet er veldig stemningsfullt og fint. Jeg får prøve igjen på et annet tidspunkt på døgnet :D

Lenke til kommentar
Jeg likte dette, men jeg plages av streken i solen.

5615363[/snapback]

Tenker du på den rødaktige streken fra topp til bunn?

5617541[/snapback]

Nei, mener ikke den! Hvis du åpner bildet så ser du at solens runde form blir brutt av en "strekk" som går igjennom solen! Noe som man forøvrig kan lett fjerne i photoshop!

5617700[/snapback]

Ser fremdeles ikke noe strek jeg. Til og med lagret det på maskinen for å se, merker ikke noe forskjell.

Det ser forøvrig ut som om du har en feil på CCD brikken din eller du har photoshoppa vekk noen bad things. Jeg ser flere runde områder rundt på himmelen din som har en annen farge enn resten av himmelen.

Lenke til kommentar

Teddy: Jeg tror det var bøss på objektivet. Har jeg ikke de flekkene på tidligere bilder. Jeg la merke til de flekkene på bildet og sjekket objektivet hvor det var noen støvkorn el. Håper inderlig ikke det er noe feil på brikken :cry:

Bytter ut kit-linsen med Sigma 17-70 objektivet snart forresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...