Jonas Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 (endret) Jeg sa dette kun for å fortelle om politiets rettigheter. Politiet har ikke lov og ransake noe, så lenge det ikke foreligger skjellig grunn til mistanke til noe av det overnevnte. Poenget var at politet ikke kan ransake en sekk for f.eks en mobil. 5624903[/snapback] Doh, klart de ikke kommer for en mobil. Det er ikke et lovbrudd, men brudd på skolens regler. Diskusjonen om å bli fratatt mobilen og disse sekkene går over i hverandre. Men et eksempel da, la oss si noen ungdommer hadde blitt tatt med dop i henda. Skolen vil jo gjerne sjekke sekkene da, tror du det ville hjulpet noe særlig å nekte? DET er et luvbrudd og da KAN de ringe politiet, får å få dem til å ransake. Endret 18. februar 2006 av Jonas Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Men et eksempel da, la oss si noen ungdommer hadde blitt tatt med dop i henda. Skolen vil jo gjerne sjekke sekkene da, tror du det ville hjulpet noe særlig å nekte? DET er et luvbrudd og da KAN de ringe politiet, får å få dem til å ransake. 5625889[/snapback] Da har de skjellig grunn til mistanke om at det kan være dop i sekkene, da har altså politiet lov til og gjøre det. Hjelper nok ikke og nekte da nei. Lenke til kommentar
thans Skrevet 12. mars 2006 Del Skrevet 12. mars 2006 Lurer litt på hvordan lærere reagerer om du forstyrrer timen ved å miste boka du leser i i bakken i forhold til en mobiltelefon. Synes uansett det er poengløst å dra inn hva det nå måtte være over lengre tid, eleven vil jo bare finne på noe annet for å komme seg ut av undervisningen. Lenke til kommentar
xXxMicroStarxXx Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 På vår skole er det ikke lov å bruke mobilen. I går peip mobilen til ei jente i klassen, da sa læreren at alle som hadde mobilen i lomma skulle rekke opp handa. Da rakk omtrent hele klassen opp handa, da sa han at alle skulle legge den på pulten. Så kom han å la alle telefonene i ei melkekasse å tok dem med seg på lærerrommet. Er det lov? Han har vel ikke rett til å samle inn mobilene til en hel klasse fordi at en mobil peip. Snakk om råtten lærer. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Jeg klarer ikke beskrive mitt hat mot den type straff. Få med dere foreldrene og krev mobiltelefonene tilbake. De er, faktisk, ganske så nødvendig for mange nå til dags. Og ikke kom med noe "hvordan klarte vi oss før i tiden da?". Før i tiden brant man mennesker på bål og bakte brød av bark. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Det eneste en lærer kan kreve er at du setter den på Lydløs. Telefonen piper ikke noe mindre av at den ligger i lærerens skuff, Lydløs eller ikke. Ja, han kan sende deg ut. Men da må du få med deg mobilen, siden den ikke kan forstyrre timen mens du er på gangen. (men den kan det hvis den ligger i lærerens skuff og noen tekster deg) Etter skoletid er ikke læreren en autoritet lengre. Klokken 14:00 presis blir en inndragelse omgjort til simpelt tyveri. Du må også få den tilbake i alle friminuttene. Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) På vår skole er det ikke lov å bruke mobilen.I går peip mobilen til ei jente i klassen, da sa læreren at alle som hadde mobilen i lomma skulle rekke opp handa. Da rakk omtrent hele klassen opp handa, da sa han at alle skulle legge den på pulten. Så kom han å la alle telefonene i ei melkekasse å tok dem med seg på lærerrommet. Er det lov? Han har vel ikke rett til å samle inn mobilene til en hel klasse fordi at en mobil peip. Snakk om råtten lærer. 7886099[/snapback] Hehe :!: fatter ikke at dere lar lærerm nare ta telefonen sånn uten vidre, og i værtfall ikke om man går på ungdoms skolen, hadde det hendt med oss når jeg gikk på ungdomsskolen hadde det blitt rimelig hett i klasse rommet Endret 6. februar 2007 av MaSo Lenke til kommentar
DNA Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 De norske lover var min beste venn på ungdomskolen 5614641[/snapback] Ja, norske lover er fine. Stanger alltid med skolens "lover" Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Skoleunger får litt for mye frihet som egentlig skaper unødvendig kaos. Å nærmest beslaglegge en annens gjenstand i over et døgn derimot blir litt å dra den for langt; derimot mener jeg at det er helt greit at mobiler på skolen blir beslaglagt dersom mobilbruk ikke blir akseptert. Uansett har litt rutine/displin har aldri skada noen, norske skolesystemet er egentlig en anelse for slapt spør du meg. (Militæret har heller aldri skada noen) Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Når jeg gikk på ungdomskolen var egentlig elevene som hadde kontroll på læreren når telefonen ringte. greit nok at vi hadde såpass respekt at vi gikk ut av rommet når den ringte, men det var ganske enkelt fordi læreren viste at ingen kom til å gi ifra seg telefonen frivillig. Så de beholdt roen i klasserommet med å la den personen som måtte ta en telefon gå ut Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 På ungdomsskolen ble ALT av saker inndratt i flere dager hvis noen hadde de framme... Mobiltelefoner, skateboard, sykler og baller osv. Litt off topic: Litt artig ting jeg fant ut i biologitimen på videregående en gang. Læreren har ikke lov til å ta prike(?) aka ei lita nål for å presse ut litt blod på elever. Jeg spurte om læreren kunne prøve å ta å stikke saken i fingeren min fordi jeg klarte det ikke(presset hardt, men kom ikke blod). Lenke til kommentar
LNaitsirhC Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Her er reglene på skolen min: - Ved første gongs inndraging blir eleven oppnotert, telefonen/musikkutstyret blir oppbevart på kontoret, og eleven kan hente sakene kl 14.00. - Ved andre gongs inndraging blir ikkje telefonen/musikkutstyret levert attende til eleven direkte. Kontaktlærar får melding og informerer heimen om det som har skjedd. Kontaktlærar og foreldre/føresette drøftar kva tiltak som må setjast i verk, og gjer avtale om at dei heime hentar telefonen/musikkutstyret på skulen. Det siste, vil det da vere ulovlig? Ettersom mange foreldre ikke har muligheten til å komme å hente den i skoletiden? Lenke til kommentar
sixx Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 anmeld lærern...nok av folk som har gjort det så har læreren virkelig fått høre leksa si. hehe... ingen har rett til å lage sine egne lover....jeg kan feks. ikke skyte folk som går på plena mi fordi at jeg har en "lov" som sier det....så lenge det er mot loven er det ulovlig. Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Her er reglene på skolen min:- Ved første gongs inndraging blir eleven oppnotert, telefonen/musikkutstyret blir oppbevart på kontoret, og eleven kan hente sakene kl 14.00. - Ved andre gongs inndraging blir ikkje telefonen/musikkutstyret levert attende til eleven direkte. Kontaktlærar får melding og informerer heimen om det som har skjedd. Kontaktlærar og foreldre/føresette drøftar kva tiltak som må setjast i verk, og gjer avtale om at dei heime hentar telefonen/musikkutstyret på skulen. Det siste, vil det da vere ulovlig? Ettersom mange foreldre ikke har muligheten til å komme å hente den i skoletiden? 7887777[/snapback] Er jo bare å fikse opp med læreren når han prøve å grafse til seg telefonen Endret 6. februar 2007 av MaSo Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Ikke når denne tingen som er din forstyrrer timen hans. Han har full rett til å ta den hvis du bruker den. Skjønner ikke hva som er problemet.5614910[/snapback] Læreren har ikke rett til en dritt. Hvis du får beskjed om å levere inn mobilen din til læreren, fordi han mener du forstyrrer, så kan du bare legge den ned i sekken din eller lomma di. Ikke en dritt læreren kan gjøre med det. 5614937[/snapback] Hvis du har problemer med at en skole har som regel at du ikke kan bruke mobil i timene foreslår jeg at du skifter til en skole hvor dette er lov. case closed. Jeg er enioig i at det er for drøyt at skolen beholder den etter skoletid men jeg synes det er respektløst at folk forventer å få bruke mobil som en selvfølge i skoletiden. edit: Er jo bare å fikse opp med læreren når han prøve å grafse til seg telefonen fikse opp slik at du risikerer å bli anmelt for vold/trussel/vold? edit2: trykkleif Endret 7. februar 2007 av ilpostino Lenke til kommentar
The_Lozer Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 edit: Er jo bare å fikse opp med læreren når han prøve å grafse til seg telefonen fiks eopp slik at du risikerer å bli anmelt for vold/trussel/vold? 7891425[/snapback] eller utvist Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 På vår skole er det ikke lov å bruke mobilen.I går peip mobilen til ei jente i klassen, da sa læreren at alle som hadde mobilen i lomma skulle rekke opp handa. Da rakk omtrent hele klassen opp handa, da sa han at alle skulle legge den på pulten. Så kom han å la alle telefonene i ei melkekasse å tok dem med seg på lærerrommet. Er det lov? Han har vel ikke rett til å samle inn mobilene til en hel klasse fordi at en mobil peip. Snakk om råtten lærer. 7886099[/snapback] Kollektiv avstraffning heter det. Det er strengt forbudt i Norge. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Her er reglene på skolen min:- Ved første gongs inndraging blir eleven oppnotert, telefonen/musikkutstyret blir oppbevart på kontoret, og eleven kan hente sakene kl 14.00. - Ved andre gongs inndraging blir ikkje telefonen/musikkutstyret levert attende til eleven direkte. Kontaktlærar får melding og informerer heimen om det som har skjedd. Kontaktlærar og foreldre/føresette drøftar kva tiltak som må setjast i verk, og gjer avtale om at dei heime hentar telefonen/musikkutstyret på skulen. Det siste, vil det da vere ulovlig? Ettersom mange foreldre ikke har muligheten til å komme å hente den i skoletiden? 7887777[/snapback] Slike regler liker jeg. Synes det er helt ok at mobiler kan inndras, men ikke i en uke. maks 24 timer eller lignende. Folk på ungdomsskolen har meget sjelden, eller aldri, bruk for mobilen i timene. Hvis det er politiet som ringer så forstår nok læreren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 På skolen vår (ungdomsskolen) ta lærerne mobilene som ringer etc, og oppbevarer dem til nærmeste fredag hvis ikke foreldrene kommer og henter den. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 En aldri så liten bump.. På skolen vår er reglene slike: Tatt første gang: Notert (annmerkning.. går ut over orden/oppførselskarakter), og de tar mobilen din. Det skal ikke mye til for at lærerne spør "hva er det du har i lomma di"? Da jeg ble tatt sa en lærer noe av det samme (uten at jeg hadde gjort noe.. hu så den ikke oppe, hun bare så en klump i bukselomma).. Synes dette var ganske så råtten gjort).. Tatt andre gang: Lærerne tar mobilen ned til ledelsen, og der kan den ligge i flere dager/uke før foreldrene kommer og henter den.. Du får ikke lov å hente den selv.. Tredje og oppover: Akkurat den samme som den andre.. Er noen av disse reglene ulovlige i følge norsk lov? Har egentlig ikke noe imot å gjøre slik at de må endre reglene.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå