Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har de rett til å dra inn mobilen på skolen?

Anbefalte innlegg

Hva gir lærerne rett til og ransake sekkene våre?

5620264[/snapback]

Prøv å les innlegget en gang til. Jeg sa ikke at lærerene hadde rett til å ransake, politiet har det.

5622584[/snapback]

Politiet har heller ikke det, hvis det ikke er mistanke om Dop/våpen/bevis for et lovbrudd o.l da.

5622787[/snapback]

Hvis det har foregått lovbrudd på skolen og alle sekker må sjekker, er det ikke litt mistenksomt at en elev sitter igjen og nekter? :roll:

Jeg er veldig sikker på at det er gyldig grunn for ransaking.

5622883[/snapback]

Gyldig grunn for ransaking, men det beviser ikke at det er noe ulovlig. Tenk om man bare står på rettighetene sine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5620264[/snapback]

Prøv å les innlegget en gang til. Jeg sa ikke at lærerene hadde rett til å ransake, politiet har det.

5622584[/snapback]

Politiet har heller ikke det, hvis det ikke er mistanke om Dop/våpen/bevis for et lovbrudd o.l da.

5622787[/snapback]

Hvis det har foregått lovbrudd på skolen og alle sekker må sjekker, er det ikke litt mistenksomt at en elev sitter igjen og nekter? :roll:

5622883[/snapback]

Men det er ikke et fuckings lovbrudd å nekte og gi mobiltelefonen sin til læreren. Slutt å dra inn alt mulig annet crap.

Lenke til kommentar

5620264[/snapback]

5622584[/snapback]

5622787[/snapback]

5622883[/snapback]

Jeg hadde nekta, på pur faenskap.

Lenke til kommentar

5622787[/snapback]

5622883[/snapback]

Men det er ikke et fuckings lovbrudd å nekte og gi mobiltelefonen sin til læreren. Slutt å dra inn alt mulig annet crap.

5624086[/snapback]

Åh gud, du er vannskelig. For det første, skal alt være et lovbrudd før du vurderer å tenkte over det?

Og hva crap er det du egentlig snakker om? Hvis man ser over det en gang til, så ser man at Hyrlen dro inn dop/våpen/lovbrudd, ikke jeg. Leser du over enda en gang ser du kansje at jeg ikke har påstått at det var et lovbrudd. Kun mistenktsomt.

Edit:

Men en slik holdning kan du ikke forvente annet enn at læreren tar hva enn han/hun vil ha, for så å rive det i fillebiter, "på pur faenskap".. :roll:

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Holde prinsipper bare for å holde de? Genialt. :roll:

Hvis du hadde tatt noe som helst skade av at lærene holdt mobiltelefonen til slutten av timen eller skikket i sekken din, så kunne du kaaansje forvente at de ville bry seg.

Edit: Så kunne du løpt til rektor, eller hvem du nå enn hadde tenkt til, og se hvor lite de ville bry seg også. Å være jævlig bare fordi du kan det kommer man ikke langt med.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Holde prinsipper bare for å holde de? Genialt. :roll:

Hvis du hadde tatt noe som helst skade av at lærene holdt mobiltelefonen til slutten av timen eller skikket i sekken din, så kunne du kaaansje forvente at de ville bry seg.

5624121[/snapback]

Er forskjell på og fortjene og blitt tatt telefonen fra.

Og noe helt annet. :roll:

Hvis noen sender deg en tekstmelding om at de er sjuk og at de ikke kommer på skolen. Så skal de inndra mobilen. Vaneligvis er den på lydløs. Men jeg glemte meg, for en gangs skyld.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Utrolig dårlig eksempel du kommer med. Hvis du ikke liker å bli fratatt mobiltelefonen på skolen, så kan du for eksempel huske å sette på lydløs eller bare ikke ha den med på skolen i det hele tatt. Og i tillegg, hvorfor skulle noen sende tekstmelding om at man ikke kommer på skolen I SKOLETIDEN? Er det ikke ganske åpenbart at eleven ikke er på skolen når han ikke er på skolen? Noen ganger forsover man seg, men det får man jo vite uansett når eleven møter opp.

Det du kommer med (Om man "fortjener" å bli fratatt den) er også veldig forskjellige fra topic, om de rett til å dra inn mobilen på skolen. Etter hva jeg har forstått har ikke skoler i utgangspunket rett til det, men de fleste skoler sender ut et hefte med regler som elever og foresatte skriver under på og godkjenner. Da har man liksom ingen ting å diskutere, det gir det dem rett til det.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Utrolig dårlig eksempel du kommer med. Hvis du ikke liker å bli fratatt mobiltelefonen på skolen, så kan du for eksempel huske å sette på lydløs eller bare ikke ha den med på skolen i det hele tatt. Og i tillegg, hvorfor skulle noen sende tekstmelding om at man ikke kommer på skolen I SKOLETIDEN? Er det ikke ganske åpenbart at eleven ikke er på skolen når han ikke er på skolen? Noen ganger forsover man seg, men det får man jo vite uansett når eleven møter opp.

Det du kommer med (Om man "fortjener" å bli fratatt den) er også veldig forskjellige fra topic, om de rett til å dra inn mobilen på skolen. Etter hva jeg har forstått har ikke skoler i utgangspunket rett til det, men de fleste skoler sender ut et hefte med regler som elever og foresatte skriver under på og godkjenner. Da har man liksom ingen ting å diskutere, det gir det dem rett til det.

5624128[/snapback]

Jeg bruker og ha den på lydløs. Men når det tikker inn en tekstemelding ett minutt etter vi begynte, skjønner?

Nekta bare, og skjedde ikke noe mer :shrug:

Men det var sikkert fordi vi akkurat hadde sittet hos ned.

Men lærere tror ofte de har mer makt enn de faktisk har.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

5622883[/snapback]

Igjen, det hadde vært morro å se trynet på læreren og politiet når de fant ut at den uskyldige eleven som nekta læreren å titte i sekken var uskyldig alikevel. Jeg hadde ikke gitt fra meg mobil eller sekk, det er enm prisnsippsak det er snakk om. Eller som noen sa så bra; "På pur faenskap". (Ja, jeg er den typen som gjør ting for å irritere om noen irriterer meg. Og jeg får det som regel til ;) )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Så skal de ringe til læreren eller til skolen, ikke til elevene...

5624251[/snapback]

Joda, og det er tilfelle at alle ringer den koselige læreren istedenfor å gi en liten beskjed til en kompis :innocent:

Lenke til kommentar
Så skal de ringe til læreren eller til skolen, ikke til elevene...

5624251[/snapback]

Joda, og det er tilfelle at alle ringer den koselige læreren istedenfor å gi en liten beskjed til en kompis :innocent:

5624254[/snapback]

Hehe, mulig det men de kan ringe til kontoret eller resepsjonen. Har alltid vert slik på skoler jeg går ihvertfall

Endret av Equerm
Lenke til kommentar
Dersom avtalen med hjemmet er annerledes, så trenger de ikke det. Husk at dine foreldre har lov til å sjekke sekken din uten å søke om tillatelse fra politiet. Dersom foreldrene velger lærerne til å representere seg så er saken biff.

5616369[/snapback]

Gir han vel ikke rett til å beholde telefonen over nata det vel?

Lenke til kommentar

5620264[/snapback]

5622584[/snapback]

5622787[/snapback]

5622883[/snapback]

5624106[/snapback]

Slik det skal gjøres ;)

I går på skolen pep telefonen til en jente EN gang. Alle så på henne, og hun tok opp telefonen og skrudde den pent av. Det hele tok ca 10 sekunder. Da ba læreren om å få telefonen, og jeg begynte å breie ut med at de ikke har rett til å ta telefoner slikt (etter hva jeg har lært i denne tråden), og læreren begynte å rødme og ble skikkelig flau, men tok da telefonen alikevel. Rett og slett fordi jeg ikke fant støtte hos medelevene i denne saken, hvos de ba meg holde kjeft og mente at læreren vår hadde all mulig autoritet her i verden.

Lenke til kommentar

5622883[/snapback]

Enhver har rett til å nekte å bli ransaket om det ikke foreligger ransakelsesordre. At man nekter å bli ransaket går nok ikke som "gyldig grunn". Det vilel blitt en selvoppfyllende profeti. Hvis du ikke vil bli ransaket så er det en gyldig grunn til å ransake deg. Med andre ord, politiet kan ransake hvem de vil og når de vil, for om noen nekter så er jo det en gyldig grunn.

Men det er Off Topic.

Denne diskusjonen har gått litt overlappende. Man har ikke blitt enig om man diskuterer juridisk eller moralsk rett. man kan selvsagt si at eleven har med å innordne seg skolens reglement og ellers bli herset med av læreren som læreren vil. Men det forandrer ikke på at læreren ikke har noen juridisk rett til å konfiskere andre menneskers eiendeler. Om eleven eller elevens foreldre har skrevet under på skolereglementet som klart uttrykker skolens reglement og reaksjoner på brudd så stiller saken seg i et annet lys.

Når det er sagt, så meiner jeg at klasserom burde fått installert noe som sperret for mobilsignel, omtrent som man har på enkelte kinoer. Da hadde man løst heile problemet. Lærerne slipper å bruke tid på elever som forstyrrer timen og elevene slipper å få ei skjennepreken fordi dei mottok ei melding :)

Lenke til kommentar
I går på skolen pep telefonen til en jente EN gang. Alle så på henne, og hun tok opp telefonen og skrudde den pent av. Det hele tok ca 10 sekunder. Da ba læreren om å få telefonen, og jeg begynte å breie ut med at de ikke har rett til å ta telefoner slikt (etter hva jeg har lært i denne tråden), og læreren begynte å rødme og ble skikkelig flau, men tok da telefonen alikevel. Rett og slett fordi jeg ikke fant støtte hos medelevene i denne saken, hvos de ba meg holde kjeft og mente at læreren vår hadde all mulig autoritet her i verden.

5624536[/snapback]

Da har dere en prippen og teit lærer.

Når timen går for seg relativt stille og fredelig og så piper telefonen, som ligger i sekken til eleven. Eleven ber om unnskyldning og skrur av telefonen. Så er det ingenting gale med det og jeg synst ikke læreren skal ta inn telefonen. Men det er noe annet med elever som snakker i den og sender meldinger hele tiden.

Lenke til kommentar

5620264[/snapback]

5622584[/snapback]

5622787[/snapback]

Jeg sa dette kun for å fortelle om politiets rettigheter. Politiet har ikke lov og ransake noe, så lenge det ikke foreligger skjellig grunn til mistanke til noe av det overnevnte. Poenget var at politet ikke kan ransake en sekk for f.eks en mobil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...