Fredrik Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Ikke når denne tingen som er din forstyrrer timen hans.Han har full rett til å ta den hvis du bruker den. Skjønner ikke hva som er problemet. 5614910[/snapback] Hvordan kan han ha full rett til det? Er det mot eiers samtykke er det tyveri. Grunnskole er vel også obligatorisk å gjennomføre, og man har ikke akkurat samtykket i å være der. Lenke til kommentar
Pjakk Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Hvis det utgjør en fare for personer eller eiendom? Så du mener at c4 i en skolesekk ikke utgjør en fare for personer eller eiendom? Ingen som har en link eller noe til noen lover som forklarer at lærere ikke har lov til å beslagelegge mobiler etter skoletid? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Tviler på at det finnes en spesifikk lov som sier noe om mobiltelefoner og lærere De har ikke lov til å inndra noe utover skoletiden, det er jo ren logikk. Lærere er ikke overmennesker med ekstra store adminrettigheter her i livet. (Jeg er klar over at noen lærere tror det. Grøss.) Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 At dere i det hele tatt kommer inn på noe så teit som C4... Det er nok andre lover som kommer inn da. Borgerarrest-lignende lover eller noe. Lenke til kommentar
Pjakk Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Tviler på at det finnes en spesifikk lov som sier noe om mobiltelefoner og lærere De har ikke lov til å inndra noe utover skoletiden, det er jo ren logikk. Lærere er ikke overmennesker med ekstra store adminrettigheter her i livet. (Jeg er klar over at noen lærere tror det. Grøss.) 5615126[/snapback] Nei såklart ingen spesifikk lov som gjelder akkurat lærere og mobiler men en lov som dette kommer under.. Det er faktisk ikke ren logikk, skjer nok ofte at lærere inndrar ting utover skoletiden.. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Ja, voldtekt skjer også ofte, men det gjør det ikke lovlig. Det er bare et resultat av at mennesker ikke kjenner til rettighetene sine. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Nei, og det er trist at lærerene går på tvers av logikken. Glad jeg er ferdig med grunnskolen. Lenke til kommentar
folden Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Som sagt så har vel ikke lærerne direkte lov til å konfiskere en telefon, om man ikke tolker loven litt. Men her må elevene kunne inngå et kompromiss og heller la de oppbevare telefonen ut timen, i stedet for å få nedsatt orden/oppførsel samt å få fravær pga. at de blir sendt hjem. Uansett så har lærerne lov til å sanksjonere når en elev bryter med opplæringsloven/skolereglene, hvor å inndra det itemet som forstyrrer opplæringsmiljøet i dette tilfellet, er en bedre måte å gjøre det på enn at eleven får fravær og nedsatt. Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Hvis det utgjør en fare for personer eller eiendom?Så du mener at c4 i en skolesekk ikke utgjør en fare for personer eller eiendom? Ingen som har en link eller noe til noen lover som forklarer at lærere ikke har lov til å beslagelegge mobiler etter skoletid? 5615110[/snapback] Hvem refererer du til? Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Om lærern skulle komme bort i konfiskere noe som er mitt, gir jeg blanke faen.Lærern får da ikke ting som er mine. Nå har jeg alldri med mobil på skolen da Men sånn er den saken. Det som er mitt, er mitt. 5614902[/snapback] Ikke når denne tingen som er din forstyrrer timen hans. Han har full rett til å ta den hvis du bruker den. Skjønner ikke hva som er problemet. 5614910[/snapback] Jo, den er fortsatt hans selv om den forstyrrer timen hans. Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 folk har jo ansvar for egen læring så hadde de prøvd å tatt min mobil (har den aldri med da) så hadde de hværtfall ikke fått den!! offtopic: og er det en lov mot banning på skolen, for læreren flipper vær gang noen banner Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 folk har jo ansvar for egen læring så hadde de prøvd å tatt min mobil(har den aldri med da) så hadde de hværtfall ikke fått den!! offtopic: og er det en lov mot banning på skolen, for læreren flipper vær gang noen banner 5615211[/snapback] Ytringsfrihet ? Lenke til kommentar
folden Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 folk har jo ansvar for egen læring så hadde de prøvd å tatt min mobil(har den aldri med da) så hadde de hværtfall ikke fått den!! offtopic: og er det en lov mot banning på skolen, for læreren flipper vær gang noen banner 5615211[/snapback] Det at folk har ansvar for egen læring, har ingenting med det fysiske og psykososiale miljøet på skolen å gjøre. Det betyr kun at du selv har ansvar for å lære det som står i pensum, så du har ingen som pusher på deg hele tiden. Om en elev er et forstyrrende element i opplæringen til andre, har læreren rett til å reagere og handle. Lenke til kommentar
Pjakk Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 folk har jo ansvar for egen læring så hadde de prøvd å tatt min mobil(har den aldri med da) så hadde de hværtfall ikke fått den!! offtopic: og er det en lov mot banning på skolen, for læreren flipper vær gang noen banner 5615211[/snapback] Ytringsfrihet ? 5615215[/snapback] Hva mener du med ytringsfrihet her? banning har hvertfall ikke noe med ytringsfrihet hvis det er det du tenker på.. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 folk har jo ansvar for egen læring så hadde de prøvd å tatt min mobil(har den aldri med da) så hadde de hværtfall ikke fått den!! offtopic: og er det en lov mot banning på skolen, for læreren flipper vær gang noen banner 5615211[/snapback] Ytringsfrihet ? 5615215[/snapback] Hva mener du med ytringsfrihet her? banning har hvertfall ikke noe med ytringsfrihet hvis det er det du tenker på.. 5615398[/snapback] En lærer har ikke rett til å kjefte på en elev som bruker i banneord som et verbalt utløp for aggresjon medfølgende av skoleutstyr som ikke funker som det skal. Den tok jeg på lærern min. Han ble stille. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 som en annen sa noe lignende av: hvorfor skal aboslutt læreren ta fra personen den mobiletelefonen? hvis jeg hadde vært lærer, så hadde jeg vennlig bedt eleven legge vekk telefonen, for alles fordel, ellers kunne eleven forlate timen (og få fravær) og sitte å rote med telefonen så mye en vil... det at dette var et uhell er jo greit, syntes man skal bruke litt skjønn.. ser fort på personen som telefonen ringer til om det var et uhell eller ikke, i forma av ansiktsuttrykk. Selv hadde jeg mobilen på pulten store deler av dagen på videregående... det var aldri noe problem... Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 offtopic: og er det en lov mot banning på skolen, for læreren flipper vær gang noen banner 5615211[/snapback] Ytringsfrihet ? 5615215[/snapback] banning har hvertfall ikke noe med ytringsfrihet hvis det er det du tenker på.. 5615398[/snapback] Det har alt med ytringsfrihet og gjøre. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 folk har jo ansvar for egen læring så hadde de prøvd å tatt min mobil(har den aldri med da) så hadde de hværtfall ikke fått den!! offtopic: og er det en lov mot banning på skolen, for læreren flipper vær gang noen banner 5615211[/snapback] Jeg har enda ikke blirr sendt hjem. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Det er dems eget problem at de skal bruke den senere hvis de har forstyrret timen. Tror du læreren vil ha 15 stk. som tilfeldigvis kommer borti MP3-knappen. Tror du ikke han bryr seg? 5614980[/snapback] Det er en ting at de inndrar mobilen til slutten av dagen (vet ikke om det er lov, men ved godkjennelse av foreldre så går det vel an), men å inndra den i et døgn er uholdbart og helt usaklig. 5615101[/snapback] Vi må jo forutsette at skolereglementet er i overensstemmelse med foreldrene/hjemmet. Dersom foreldrene har sagt at en slik regel er greit, så er det greit. Husk at lærerne vikarierer som foresatte når ungene er på skolen. Siden mamma og pappa ikke er der til å passe på lillegutt (eller jente) så må de gjøre det. Ikke fortell meg at det er en takknemlig jobb. I så måte blir Norges lover et irrelevant element, da skolereglementet er en avtale mellom skolen og hjemmet. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Dei trenger faktisk tillatelse fra politiet om dei skal ta mobilene uten å gi dei tilbake etter timen er ferdig. men lærerene har lov å si at alle mobiler skal ligge framme på kateteret i timene, for å unngå uro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå