Gå til innhold

"politi radio" via tv kort ?


okasin

Anbefalte innlegg

Her kommer et "litt" søkt spørsmål..

En tv tuner som sitter på tv kort til pc, burde fint ha muligheten til å fungere som en radio-scanner.. dvs en tuner dekker jo et frekvensområde fra ca 50 Mhz til 1200 Mhz (litt avh av hva slags kort du har).

Jeg har tegninger på hvordan man bygger om en vanlig tvtuner til å fungere som en scanner for alt av radio trafikk.. men det hadde vært moro å kunne styrt alt fra pc(?)

 

Et vanlig tv fungerer slik at den gir ikke ut lyd før bilde er med.. om du skjønner?

Slik er det med et pc kort (tv kort) også.. men her burde det bare være en software greie som hindrer lyd å komme før bilde ? eller ?

 

Er det noen som vet om det finnes programvare for slikt ?

:hmm:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
frekvensene som de bruker ligger utenfor frekvensbåndet som vanlige FM-mottagere bruker så jeg tror det skal godt gjøres å få det til.

 

Hmm lenge siden jeg la ut denne tråden, men nei jeg har egentlig stoppet opp å lete etter et slikt program.. men nå skal jeg sjekke litt igjen.. :)

 

Men for å svare ilpostino.. frekvensområde ligger ikke utenfor !!

Et tv kort går fra rundt 50Mhz til ca 900 Mhz (kan komme tilbake til nøyaktige frekvenser litt senere..) de fleste politi frekvenser ligger mellom 160 til 200 Mhz.. sjekk komplett liste over alle norske frekvenser her: http://privat.telnett.no/action/freq.htm

Jeg hadde tidligere tegninger som var utgitt i et dansk elektronikk blad, hvor de viste steg for steg hvordan de bygde om en tv tuner (Philips) til en fullverdig scanner.

Så jeg tror ennå det er mulig å bygge om et tv kort til pc, ti lå bli en "politi" scanner.. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
kan vist bytte kondensator og noen greier i en vanelig fm radio slik at du får inn di frekvensene du vil ha

 

Hele prinsippet for å få inn en radiokanal ligger jo på å tune seg inn på bærefrekvensen på det du vil høre. Denne tuningen foregår slik at man må få frekvensen riktig, ofte brukes kondensatorer (eldre mottakere). Men nyere mottakere er det nok blitt flere integrerte kretser som utfører denne jobben.

 

Men det er jo absolutt mulig, bare snakk om å få tuningen riktig. TV-kortet vet jo ikke hva som kommer ut av lyd uansett.....

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Høres da tungvindt ut, hvis det ikke er for å se om det er mulig...

Enklere å bruke en nettradio, som normalt har ulike politikanaler direkte eller kjøpe en politiradio.

Det er lov å kjøpe bare den ikke brukes (i bil har jeg hørt...).

Nå skal jo polti over på et kryptert nett, og da vil vel ikke slike løsninger virke uansett, med mindre man streamer via en nettradio.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...