Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

96 Carisma 16 ventiler lugger ved pådrag

janove

Anbefalte innlegg

Har problemer med at bilen lugger ved pådrag, spesielt når den er kald.

Må trå forsiktig på gassen for at den ikke skal hakke. Kommer seg når jeg slipper gassen igjen.

Når den er kald kan ved gass ut i kryss f.eks. dø ut og gå veldig ujevnt. og jeg må pumpe forsiktig på gassen for å at den skal gå jevnt igjen. Må gi full gass for at den skal gå forover :)

Når jeg skifter plugger, går den mye bedre (men ikke optimalt) i noen uker, så er det tilbake til det gamle.

Har også skiftet luftfilter og helt i noe middel kjøpt på bensinstasjon som skal rense systemet.

Noen tanker på hva det kan være og om dette er noe jeg kan fikse selv?

Meget takknemlig for forslag.

Mvh Jan Ove

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg har gjort med min for å bli kvitt lugginga er:

Rensa luftfilteret + demonterte alt frem til luftfilteret å blåste all drit utav.

Skifta plugger

Brukt kondensfjerner (Fyllte på en halv flaske 2 ganger etter hverandre under bensinpåfylling.

Brukte injection Tuner fra shell. (brukte 2 flasker på 2 fyllinger)

Dette hjalp veldig bra og bilen sluttet ganske fort med lugginga :)

Det som også kan være er fukt og dermed overslag i coilen. Du kan ordne dette med å gå over coilen, dra ut tennpluggledningene og tørke grundig der du kommer til. For all del sett kablene tilbake igjen slik de sto :p

Med meg hjalp det faktisk også å skifte oljen, men det kan ha mye med at oljepumpa i motoren min ikke alltid er helt seg selv.

Lenke til kommentar
Det jeg har gjort med min for å bli kvitt lugginga er:

Det som også kan være er fukt og dermed overslag i coilen. Du kan ordne dette med å gå over coilen, dra ut tennpluggledningene og tørke grundig der du kommer til.

Kan prøve dette, men vet ikke hvor mye jeg kommer til. Tennplyggene går ca 15 cm ned i motorblokken  :hmm:

5614202[/snapback]

Lenke til kommentar
Jeg ville nok ha skifet til et nytt, originalt bensinfilter før jeg eventuelt lov et verksted stikke av med pengene..

Bensinfilteret kan finne på mye gøy.. :)

5614172[/snapback]

Må det kjøpes hos Mitsubishi forhandler? Vet du sånn ca hvor mye det vil koste og kan en fikse dette med 10 tommeltotter?

Mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Kan godt tenkes at det er fukt ved tennplugger/coil.

Fikk det etter en grundig motorvask.. :ermm:

Gikk fint på tomgang, men med en gang det ble belastning lugget det og bråkte og smalt. Tente ikke på alle sylindrene ved høyere turtall og belastning. Uforbrent bensin antente i kat'en og fikk den til å gløde. :cry:

Når motoren ble varm ble det bedre siden fukten fordampet. Men den kom jo ikke ut, så når motoren ble kald igjen kondenserte fukten og problemet var tilbake.

Dette var fukt i coil/tennkassett.

Endret av SuperChris
Lenke til kommentar
Jeg ville nok ha skifet til et nytt, originalt bensinfilter før jeg eventuelt lov et verksted stikke av med pengene..

Bensinfilteret kan finne på mye gøy.. :)

5614172[/snapback]

Må det kjøpes hos Mitsubishi forhandler? Vet du sånn ca hvor mye det vil koste og kan en fikse dette med 10 tommeltotter?

Mvh Jan Ove

5614531[/snapback]

1402.jpg

Ser slik ut. Med to slanger i hver ende og to slangeklemmer. Selv med 13 tommelfingre klarer du å skifte dette :p

Fukt tror jeg ikke det er. Så kaldt som det er ute nå hadde vel det frosset på?

Bensinfilter er billige. Koster kanskje maks 100-lappen originalt.. :)

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Kjenner ikke din motor,men er pluggene nedsenket i toppen med lange plugghetter med en slags tetning så ikke det skal komme støv og fuktighet ned?

5616910[/snapback]

Ja, en lang plastsylinder med gummitetning på toppen. Må ha nøkkel helt nedi for å skifte pluggene. Den ene er litt revet i gummipakningen. Kanskje det kommer fukt til der?

Lenke til kommentar
Kan godt tenkes at det er fukt ved tennplugger/coil.

Fikk det etter en grundig motorvask..  :ermm:

Gikk fint på tomgang, men med en gang det ble belastning lugget det og bråkte og smalt.  Tente ikke på alle sylindrene ved høyere turtall og belastning.  Uforbrent bensin antente i kat'en og fikk den til å gløde.  :cry:

Når motoren ble varm ble det bedre siden fukten fordampet.  Men den kom jo ikke ut, så når motoren ble kald igjen kondenserte fukten og problemet var tilbake.

Dette var fukt i coil/tennkassett.

5618784[/snapback]

kan tenkes at det er fukt, men bilen går helt fint på høyere turtall. det er de lave som er problemer med :)

Lenke til kommentar

Det som er mest vanlig med den slags type plugghetter er at du må skifte alle kabelene(kabelsett).Hvis du ser nøye på hettene skal man kunne se en bly/sortfarget prikk på plugghetten(e)som er tegn på at knisten slår igjennom.Ellers så kan du se en strek inne i plugghetten hvis du lyser inn i de.Da vil det også lage en strek på den hvite keramikken på plugghetten.Hvis en skifter plugger kan problemet bli borte eller mindre for da fjerner du sporet (streken) som gnisten har godt pluss at det er lettere for gnisten å gå den riktige veien nede i sylinderen pga elektrodeavstanden er mindre på en ny plugg.Lys nøue på alle plugghettene.Vil bare si som en tommelfinger regel at hvis bilen Hogger/kutter kraftig ved belastning på lave turtall så er det som regel gnistfeil.Er det problemer med bensinfilter så dør bilen bort på en måte ved akselerasjon.Tenker da i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Det som er mest vanlig med den slags type plugghetter er at du må skifte alle kabelene(kabelsett).Hvis du ser nøye på hettene skal man kunne se en bly/sortfarget prikk på plugghetten(e)som er tegn på at knisten slår igjennom.Ellers så kan du se en strek inne i plugghetten hvis du lyser inn i de.Da vil det også lage en strek på den hvite keramikken på plugghetten.Hvis en skifter plugger kan problemet bli borte eller mindre for da fjerner du sporet (streken) som gnisten har godt pluss at det er lettere for gnisten å gå den riktige veien nede i sylinderen pga elektrodeavstanden er mindre på en ny plugg.Lys nøue på alle plugghettene.Vil bare si som en tommelfinger regel at hvis bilen Hogger/kutter kraftig ved belastning på lave turtall så er det som regel gnistfeil.Er det problemer med bensinfilter så dør bilen bort på en måte ved akselerasjon.Tenker da i dette tilfellet.

5623363[/snapback]

Skal sjekke dette og bensinfilter ved neste anledning og gi tilbakemelding

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Har du GDI motor?

Kjøp injetction cleaner og se om det hjelper. Hvis ikke, sett bilen på versted. GDI har et meget avansert innsprøytningssystem.

Hvis dere vil lære mer om stempelmotorer generelt, inkludert Mitshubitsis GDI motorer kan jeg anbefale boken Introduction to Internal Combustion Engines (Paperback)

0768004950.01._SS500_SCLZZZZZZZ_V1056485882_.jpg

Jeg har lest boken. Og fant ut at jeg aldri skal tukle med en en GDI motor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...