Wizendraw Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Jeg har laget et design i forbindelse med et skoleprosjekt. Det skal optimaliseres, fyr løs. Jeg har imidlertid et problem jeg ikke får til: jeg skal ha en slags meny på horisonten i headerbildet. Det skal stå tre klikkbare bilder ved siden av hverandre. Jeg har delt opp bildet og laget tre bilder som skal settes ved siden av hverandre, men jeg får det ikke til å virke. Nå hopper bildene bare øverst til venstre på siden, mye mindre enn de skal være. EDIT: Også linken ja.. http://www.elvebakken.vgs.no/mkef/jorgen/index.html Endret 16. februar 2006 av WizendraW Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Vet ikke helt om jeg skjønte problemet, men kan du ikke bruke position:absolute; Ellers: Menyen er litt for mye til kanten i Firefox Stolpene på siden burde du fjernet og heller bare hatt en enkel bakgrunn. (Men fint at hovedinnholdet står litt opp fra bakgrunnen) Titelen og teksten øverst til høyre på bildet burde ikke vært integrert i bildet, men inni html koden som en boks/div element over bildet sånn at teksten er søkbar for søkemotorer. Endret 16. februar 2006 av JonT Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Stolpene - mener du at det er to forskjellige farger på bakgrunnen og den blåfargen som er på bakgrunnsbildet bak innholdsboksen? Det er ikke meningen, men jeg fatter ikke hva som skjer. Noen browsere gjør riktig, noen gjør feil =/ Position:absolute er jo en mulighet, men hvordan kan jeg sentrere noe horisontalt med absolute? Teksten øverst til venstre står i h1 også, med display:none; på. Problemet er at jeg bruker en font som ikke finnes på så mange maskiner. Og menyen skal selvsagt fikses. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Ok nå ser jeg hva du har gjort. Du har har et bilde får å få til skygge, men fargen som er helt ytterst på bildet er ikke lik bakgrunnen. Dette må du få fiksett. Det er også sånn i IE selv om det er tydeligere i Firefox og Opera. Det er mulig du har en litt mørk sjerm/ser i litt feil vinkel og at du derfor ikke ser at det er ulike farger. Når du har absolute kan du angi top, buttum, left, right, widht og height. Så du kan vel plassere elementene hvor som helst på siden. Z-index angir i hvilken rekkefølge de skal ligge oppå hverandre i. Du kan ha verdi fra 1-52, hvor høyere verdi indikerer at du vil ha elementet mer på toppen av haugen. Endret 16. februar 2006 av JonT Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Jeg vet jo at jeg må få fikset det, det skrev jeg. Jeg vet bare ikke hvorfor det skjer. Jeg er helt sikker på at jeg har fått det til å virke, både i Safari og Opera på to forskjellige maskiner - men ikke over alt. Jeg vet litt om hvordan jeg bruker absolute, men det er ikke noe jeg bruker ofte. Om jeg skal bruke det så må jeg sette en top-verdi, spørsmålet er hvordan jeg får den til å være midtstilt uansett oppløsning. Ser ikke for meg at left:auto og right:auto vil virke med absolutte verdier. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 (endret) Er ikke helt sikker man kan du ikke lage en div som du midtstiller og så lage en div inni den forje, som teksten/bildet kan stå i. <div style="background-color:red;width:50px;height:200px;"> <div style="position:relative;top:20px;right:-40px; wigth:50px;height:100px;background-color:black;"> </div> </div> *Den første diven er ikke midtstilt, husker ikke helt hvordan man gjorde det. Endret 17. februar 2006 av JonT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå