finfyr Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Morn. Har sett enkelte bilder på bildekritikken, der folk tar bilde rett mot sola. Får da en slags "stjernesak" rundt sola, dårlig forklart men dere skjønner sikkert hva jeg mener. Hvilke innstillinger burde jeg satse på? Lang eller kort lukkertid osv.? Prøvde litt her en dag, men det ble ikke helt som jeg ønsket. Håper noen har tips. Lenke til kommentar
Blodpudding Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Bruk liten blender, og kort lukketid. Ta av evt. filtre som kan gi "flares". Eksperimenter, og husk å poste et bilde i bildekritikken. Lykke til! Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Ikke se gjennom søkeren er et hett tips ihvertfall Lenke til kommentar
engekri Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Hvorfor skal man ikke se gejnnom søkrenen? Hva kan i praksis skje? Har selv gjort dette uten problem? Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Tenk forstørrelsesglass, sol og maur. I verste fall kan du bli blind av at linsa konsentrerer all energien mot øyet ditt. Lenke til kommentar
themanfrom Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Blir du ikke blind vis du ser for lenge? Lenke til kommentar
BMP Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Vet ikke om man blir direkte blind, men jeg tror hele poenget er at objektivet fungerer som et forstørrelsesglass og kan i verste fall brenne opp ting i kameraet eller skade synet betraktelig. Lenke til kommentar
hendelsesløysa Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Å ta bilde mot sola f.eks. under solformørkelse etc. er meget farlig. Man skal også da unngå å se mot sola. Styrken fra sola virker mye mindre, men strålingen kan ta knekken på synet. Man kan få synsforstyrrelser, dvs. "flekker" på øyet som man aldri får. Dette blir nærmest som å få pixel feil på øyet, og der har man IKKE reklamasjonsrett ! Det samme med kameraet, også det kan bli "svidd av" under solfotografering. Man snakker da om bilde mot full sollys. Å ta bilder av objekter forran sola er derimot en annen sak, da bruker man blitz mot objektet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå