DoRullings Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Jeg er litt usikker på hvor jeg skal poste dette, men siden dette også i høyeste grad angår hardware prøver jeg her. Jeg prøver å finne ut hvordan jeg kan koble til en ekstern trykknapp som skal starte Windows Media Player. Jeg har gjort en god del research og funnet frem til et program som heter RM-X Media Edition kan gjøre dette via COM-/seriell-porten. Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal kunne sende de riktige signalene inn i COM-porten. Signalene programmet kan reagere på er: knapp 1 = CTS, knapp 2 = DSR, knapp 3 = RLSD og knapp 4 = RING. Må jeg da ha en mikroprosessor for å sende de rette signalene og må jeg da ha en ekstern strømkilde (5 volt) i og med at COM porten ikke gir spenning som f.eks. USB. Hvis noen har tips som kan pense meg i riktig rettning så blir jeg veldig glad for det. Er det noen som kan tipse om andre gode/bedre løsninger blir jeg veldig glad for det også! Mvh, Thomas Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Mange tastaturer, bl.a. mitt, har en knapp for å starte windows media-player. avhengig av planene dine kunne du jo vurdert å kjøpe et slikt tastatur, enten for å bruke det, eller "demontere" det, for kun å bruke den ene knappen på en eller annen fiffig måte. Lenke til kommentar
Rooster Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Du kan jo alltids hacke en gamecontroller på usb og kjøre girder eller noe lignende for å snappe opp signalet. en mulighet... Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Rimelig sikker på at en av pinnene ut fra PCen gir spenning (Det er ingen som er bestemt for det som på USB, men jeg mener det er et par stykker som skal signalisere med høy stort sett hele tiden se http://www.lammertbies.nl/comm/cable/RS-232.html). Hvis programvaren er smart nok, kan du bare lodde opp med vanlige knotter, ellers så trenger du 'prellefrie' knotter, noen prosessor trenger du garantert ikke. RS-232 er rimelig simpelt.. Ellers så er vel et slikt tastatur som Rooster snakker om en løsning (med mindre du har tanker om et eller et annet sted hvor du ikke skal ha tastatur) Å pelle ut knapper fra et tastatur vil derimot garantert ikke virke, da må du også ha med elektronikken i brettet. Forresten, kan det evt være noe å satse på et løst numerisk tastatur, slik som http://www.lammertbies.nl/comm/cable/RS-232.html? (vet ikke om akkurat det tastaturet er noe spesielt bra eller billig, det var bare det første jeg fant for å illustrere) M. Lenke til kommentar
DoRullings Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Dette skal brukes i utstillinger hvor vi skal ha innfelt skjermer i montere som skal serves av en PC. I samme monteret ved siden av skjermen skal det være én knapp. Denne knappen skal starte en film når den trykkes inn, eller restarte den hvis filmen allerede har startet. Jeg har tenkt på det å bruke mus, tastatur, etc, men har kommet til at dette er en alt for amatørmessig løsning. Nå har jeg jo også funnet et program som lar seg styre via COM-port. Jeg skal lese linken du postet "mysjkin" og se om jeg blir klokere av den. Du mener altså at det er bare å lage en krets mellom to av pinnene (lederene) og at dette i seg selv er et signal? Hva er forresten "prellefrie" knotter? Den siste linken du postet er forresten lik som den første. Jeg hadde nesten trodd at det fantes en ferdig USB løsning eller lignende, men jeg har ikke funnet det ennå. Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) knapp 1 = CTS, kortslutt pinne 4 og 8 knapp 2 = DSR, kortslutt pinne 4 og 6 knapp 3 = RLSD, veit itj knapp 4 = RING, kortslutt pinne 4 og 9 dvs hvis du lodder en ledning på pinne 4 og en på pinne 8, og setter en knapp mellom disse, er du ferdig. alternativt en ledning ut fra pinne 4 som går til fire forskjellige knapper som er koblet til hver sin pinne, så får du litt flere knapper å leke med. EDIT: tipper rlsd er pinne 1. Endret 16. februar 2006 av eucalor Lenke til kommentar
DoRullings Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 eucalor: Takk skal du ha! Det morsomme er at jeg akkurat nå fant denne nettsiden som forklarer det samme, bare at det gjelder Winamp. Uansett takk for tipset! Dette skal prøves ut de aller nærmeste dagene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå