retep Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Hei. Jeg mener at maskina mi blir tregere og tregere. Det hender at den rett og slett stanger og stanger. Det hender også at jeg får melding om at "vekslefilen" økes. Jeg har en 4-5 år gammel Fujitsu-Siemens med følgende ytelser: * Pentium III-prosessor * 664MHz * 128 MB RAM Jeg bruker bredbånd, er følgelig stort sett på nettet, men er samtidig abonnert på Nordman Virus Control. Maskina er ikke infisert, den har imidlertid flyttet en rekke Trojanere til karantene. Jeg har også tatt en ekstra virussjekk på hele systemet. Jeg regner med at problemet høres kjent ut. Men, trengs det flere systemopplysninger? Hvis nei, så er spørsmålene: * Hvor kan feilen ligge? * Finnes det programmer som kan teste hva som er normal hastighet for standardoppgaver? * Hvis jeg fordobler RAMen til 256 MB, kan jeg da bli kvitt stanginga? Takk for hjelpa. retep Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Hvilke operativsystem kjører du? Er det windows XP så må du helst ha 512 MB RAM. 128 er ganske lite. Hadde 128 mb ram jeg også for noen år siden, maskina ble treg og begynte å henge seg opp da jeg installerte XP. Kjøpte 512 RAM så ble den god igjen. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Enig med prostoman, 128mb er alt for lite til XP (om det er det som brukes).. Norman antivirus er heller ikke å anbefale til såpass svakt system da det bruker en god del ressurser.. Lenke til kommentar
retep Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Takk nahojdat og prostoman. Det er riktig det, jeg kjører XP. Og det er vel også riktig at problemene begynte etter å ha byttet windows. Og så ble det sikkert enda verre etter at jeg begynte å abonnere på Norman. Men, at maskina generelt sett er treg, har å gjøre med lite RAM. Og når for mange programmer er i drift samtidig trenger den vel ekstra kapasitet. Og ettersom RAMen er lilte, trenger den vel å ta i bruk harddisken og begynner å lage vekslefiler(?). Mere RAM burde altså senke behovet for ekstra kapasitet - det trengs ikke lenger vekslefiler. Maskina har direktere tilgang til de dataene den til enhver tid trenger? Og hva så med Norman? Er det prosessoren som er for lite kjapp? Eller er flaskehalsen også her RAMen? Takk for hjelpa. retep Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Først og fremst er RAMen som er flaskehals når det gjelder å kjøre slike ressurskrevende programmer som Norman. Prosessoren er ikke noe å skryte av her heller, men jeg mener det er først og fremst RAM. Kanskje noen mener prosessoren også? Lenke til kommentar
tukols Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Burde kunne kjøre hvis det kommer flere RAM til, selv om den ikke er alt for stor. XP er ikke så processor som den er RAM krevende. Det er mere de programmene du kjører på du skal være opmerksom på m.h.t processor krav. En annen ting er om du har kjørt diskdefragmentering på den. Det er noe du skal kjøre jevnlig med XP. Kjører min ca. 1 gang om måneden. Hilsen tukols Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Sier bare, skaff deg 512 MB med RAM, så er jeg 95% sikker på at disse problemmene forsvinner. Lenke til kommentar
retep Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Burde kunne kjøre hvis det kommer flere RAM til, selv om den ikke er alt for stor. XP er ikke så processor som den er RAM krevende. Det er mere de programmene du kjører på du skal være opmerksom på m.h.t processor krav. En annen ting er om du har kjørt diskdefragmentering på den. Det er noe du skal kjøre jevnlig med XP. Kjører min ca. 1 gang om måneden. Hilsen tukols 5615327[/snapback] Takk til alle sammen for gode tips. retep Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Problemet er klart mengden med ram, men pcen er jo også generelt treg. En lösning kan väre å öke mengden virtuelt minne. Virtuelt minne er i XP som standard satt til 1.5 ganger ram mengden tror jeg. D.v.s 128*1.5=192MB Dvs at max minne med virtuelt minne = 128+192=320MB Dette kan väre litt lite, min pc på jobb kjörer ingen tunge programmer, men bruker 259MB ram likevel. Öke virtuelt minne gjör du ved å klikke på: Start - setting - control panel - system - advanced - performance settings - advanced - change. Her kan du endre störrelsen på det virtuelle minnet. Eller er jo ram veldig billig for tiden og om du ser på bruktmarkedet e.l. så bör du finne ram som passer pcen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå