Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NAT/FW - enklere administrering?

Anbefalte innlegg

Har en D-link DI-524 og ADSL2+ fra Tele2.

Nettverket mitt er koblet slik:

nettverk.jpg

Problemet er at jeg administrerer meg i hjel når det gjelder NAT og brannmuren, siden mange av PC'ene brukes til online-spill, P2P, MSN, Skype, osv noe som gjør at et utall porter må åpnes, forwardes, osv.

Er det mulig å konfigurerer ruteren på noen måte slik at jeg sparer tid på dette?

Det er primært PC 2 og 3 som skaper problemene, resten bruker ikke stort av programmer som krever åpning av porter, osv. Er det noen mulighet for å tillatte alt til PC 2 og 3 og dermed slippe NAT, osv? Har jo hørt om UPnP, men kjenner dårlig til hvordan det virker og både PC 2 og 3 kjører win98, som jeg ikke tror støtter UPnP?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder MSN så skal du ikke trenge å forwarde noen porter når du har upnp aktivert. Når det gjelder P2P programmer så har enkelte programmer, sånn som DC mulighet til å operere på en egendefinert port, så du kan ha forskjellig port på de forskjellige maskinene. Men trenger egentlig Skype å forwarde noen porter? Kan aldri huske at jeg har trengt det.

Lenke til kommentar

Stemmer det du sier med MSN, jeg trodde jeg hadde forwardet noen porter for det, men det hadde jeg visst ikke. ;)

Man trenger ikke forwarde porter for Skype, men det anbefales å åpne TCP-port 1469 i brannmuren for mer stabil tale-kvalitet. ;)

Vet at de fleste P2P har egen port definering, men problemet er at jeg må inn å sette opp nye regler i routeren hver gang et nytt P2P eller andre program skal tas i bruk.

Lenke til kommentar

Du kan stille inn selv hvilken port Skype skal bruke. Hvis ikke er jo Skype låst til den ene maskinen som får porten du nevnte. Portnummeret stilles i innstilligene et sted (har ikke Win-versjon av Skype her, men i Linux er det Verktøy-Innstillinger-Advanced settings).

Og du trenger neppe 1000 porter til hver maskin. Start med 100 til hver, men legg det opp slik at du kan utvide senere om det trengs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...