Gå til innhold

Red Orchestra! WWII fps, score 8/10 hos Gamer.no


Anbefalte innlegg

Nei, slilk det seg hør og bør.

Man har (i siktemodus) ironcross. :)

5663412[/snapback]

 

Såvidt jeg har forstått, kan man faktisk skyte uten videre også, eller hva?

Hvordan det vil skje, aner jeg ikke.

 

Og nå var det også kjøpt her, jammen godtok ikke Steam Visa Electron også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er en del screenshots jeg tok fra en tidligere utgave av Red Orchestra. Utgaven er fra versjon beta 3.2, da det var en gratis total conversion mod for UT2004 som man kunne laste ned.

 

Tråden er gammel, men ble bumpet 24.11.05 for å vise litt av hvordan gameplayet i Red Orchestra er. Noe av informasjonen og postene her kan derfor muligens virke forvirrende.

 

Slaget om Danzig

Ingame minimap

Brettet er Danzig (et av de bedre levels jeg har spilt i noe fps), tyskerne må forsvare nordbreddens tre objectives

mot de fremadstormende russerne. Gameplayet fungerer ganske likt BF1942 sin conquest game-mode.

En forskjell er dog at kun de objectives som til enhver tid er uthevet kan erobres. Dette gjør at striden

blir konsentrert på mappet, og gjør at kampene blir intense fra første stund.

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/minimap.jpg

 

Proning & ironsights

Jeg har lagt meg godt til rette på en benk med min kjære automatkarabin, og dekker hovedgaten ned

mot Bridgehead. Geværet er av typen G43, og gir en deilig kombinasjon av høy nøyaktighet på langt hold,

og høy skuddhastighet som gir en stor fordel i nærkamp. Som dere kan se bruker jeg her iron sights,

noe som gir mye bedre nøyaktighet.

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/benk.jpg

 

Viewshake

I Red Orchestra er det som sagt vanskelig å storme mot en forberedt forsvarer. Det hjelper ofte å kaste granater,

for selv om man kanskje ikke dreper forsvareren, er det nyttig å gjemme seg bak røyken fra eksplosjonene. Man

blir også rystet av eksplosjoner, synet blir blurred, og det er vanskelig å sikte når hele kroppen dirrer!

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/shake.jpg

 

Bakhold 1

En tysker kryper i posisjon mot den østligste broen. I RO nytter det ikke å storme frem som en annen

Rambo hele tiden. Man blir svært ofte drept av første skudd, og når man går oppreist er det mye større

sjanse for å bli truffet av splinter fra håndgranater som eksploderer i nærheten, enn hvis man ligger.

Man blir også utslitt av å sprinte, så det er best å spare krefter til en akutt situasjon oppstår.

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/krype.jpg

 

Bakhold 2

To russere prøver å komme seg inn i gangen i bakgrunnen, men Fritz er med på notene,

og fyrer løs med sin MP40:

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/bakhold.jpg

 

Bakhold 3

Tre sekunder senere, og det hele er over... :cry:

Nevnte jeg at i RO blir man ofte drept av fiender man aldri rekker å se, om man stormer som en Rambo? :p

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/bakhold2.jpg

 

Sniping fra tredje etasje

Selv har jeg funnet meg en snipeposisjon i 3. etasje, og tar for meg av smørgåsabordet av

snipermål som de stormende russerene byr frem. Man kan såvidt skimte mitt offer i enden av broa.

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/aekainnsnipe.jpg

 

Hipshooting

Sovjeterne har fått fotfeste på elvebredden, og jeg må komme meg ned på bakkeplan. Et kort

intermesso i 2. etasje, men Ivan kommer dårlig fra det. Her kan dere se at jeg skyter fra hofta.

Mange nybegynnere lurer på hvordan man får frem crosshairs i RO: Vel, crosshairs finner man ikke i spillet.

Enten "hipper" man (hipshooting, skying fra hofta), eller man sikter langs våpenet sitt,

og bruker siktemidlet (ironsights eller sniperscope).

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/synddet.jpg

 

Hipshooting og ironsights

Det er få ting som er mer tilfredstillende enn å hippe en fiende på lang avstand.

Dette er et spillelement som det må trenes en del på for å mestre. Nettopp dette at man må spille RO

en del for å bli god, er noe av det som tiltaler meg aller mest med det.

Her kan dere se dette eksemplifisert. Tyskeren til venstre har våpenet sitt ved hoften, mens den

andre tyskeren sitter på kne og sikter langs løpet. Man får mye større nøyaktighet når man sitter eller ligger,

enda en god grunn til å smake på gjørma!

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/ironsights.jpg

 

Teamplay - Jo flere vi er sammen!

Senere i runden, sovjet presser hardt på for å ta det siste angrepsmålet sitt, Main square.

Fire forsvarere gjør seg klare til å sette opp et siste forsvar. Det nytter overhodet ikke å ikke innordne

seg laget sitt i RO om man har tenkt å vinne runden. Uten å få på plass overlegenhet i ildkraft er laget

dømt til å tape, i motsetning til for eksempel Counter-strike, der en god spiller enkelt kan dominere en server.

I krig er et lag ikke bedre enn sitt svakeste ledd, sånn er også Red Orchestra.

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/forsvar.jpg

 

To mot en er feigt, which is good

Ta for eksempel denne situasjonen:

Jeg kom løpende inn døra der nede, og ble øyeblikkelig beskutt av en russer med maskinpistol, den fryktede ppsh.

Jeg måtte halte meg rundt hjørnet og opp trappa, og lå svært tynt an. Heldigvis var kompisen min

klar, og sto iskaldt med geværet sitt til kinnet og pelmet russeren dit pepperen gror straks han viste seg!

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/skadet.jpg

 

Scoreboard

Det hele er over, Sovjet har mistet mye mer folk enn tyskerne, men de har tatt alle tre objectives.

Legg merke til dette med forskjellige klasser på scoreboards. I RO er det en realistisk fordeling

av våpen i en avdeling. Man finner kun en sniper, det er kun to tyskere med automatkarabin,

kun en mg-skytter, osv. På flere brett fra tidlig i krigen er det svært få automativåpen i omløp,

og de fleste må klare seg med enkeltskuddsvåpen. Da blir det viktig å ha bajonetten klar i nærkamp!

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/topp.jpg

 

 

 

Slaget ved Ponyri

 

Klasser

Her velger jeg klasse, som dere kan se er alle automatvåpen opptatt, og jeg inntar troppen som 'strelok' med en nøyaktig, men omstendelig rifle:

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/classes.jpg

 

Bajonett for mer dødelig nærkamp!

Bajonetten må på, i skyttergravene kan en fiende vente rundt neste hjørne! Alternativet er å slå fienden med kolba.

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/bajonett.jpg

 

Ruiner gir dekning

I ponyri må man kjempe om en ødelagt landsby, der man lett kan finne dekning!

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/dekning.jpg

 

Skyttergraver

Men man må også slåss om et skyttergravsterreng, der man fort blir plukket ned om man løper oppe i syne!

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/dekning2.jpg

 

Artilleriobservasjon

Offiseren har funnet frem kikkerten, og gjør seg klar til å kalle inn et artilleriangrep! Artilleri i RO er særdeles dødelig,

og må brukes med forsiktighet.

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/kikkert.jpg

 

Artillerinedslag

Jeg sniker meg uvørent fremover likevel, for å bringe dere dette actionflyte screenshottet av artillerinedslag!

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/arty1.jpg

 

Teamkill forgive server mutator

Dette kunne selvfølgelig ikke endre bra, og jeg ender opp med å bli smurt utover det russiske steppelandskapet.

Jeg kan jo selvfølgelig ikke klandre offiseren for dette, og med et enkelt 'np' (No problem), har jeg tilgitt teamkillet,

så han ikke risikerer kick eller andre uheldigheter. I RO-verdenen tilgir man tk som ikke er direkte med vilje,

i motsetning til hva folk vanligvis gjør i cs, der miljøet er 10.000 ganger kjipere.

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/forgivetk.jpg

 

Sprinting

Nazi-Skvate, kjent fra den dyktige klanen [bf.no] gjør innhogg i de russiske rekkene, men nye forsvarere stormer

tappert frem. For Moderlandet og Far Stalin! Rød front! En ødelagt Katsjusja står henslengt blandt ruinene.

Legg merke til måten soldatene holder geværet på. De spurter fremover, og mens man spurter alt man kan, kan man

selvfølgelig ikke sikte og skyte. Enda et realistisk trekk som skiller Red Orchestra fra  røkla, og gjør det til et

MYE bedre og mer realistisk spill!

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/ponyri.jpg

 

Røyk og elendighet

Vi stakkars forsvarere er presset helt tilbake av den tyske overmakten, og jeg sikter motløs utover landskapet,

mens røyken fra branner bidrar til å dekke fremrykningen til tyskerne. Et lite lyspunkt i all elendigheten

er at et tysk artilleriangrep ute i skyttergravene slår ned midt blandt et tysk geværlag som er i ferd

med å angripe!

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/arty2.jpg

 

 

Batteriet ved Sevastopol

Ved Sevastopol må russiske marinesoldater forsvare et tungt kystforsvarsbatteri mot tyske elitesoldater. Slenger inn noen litt løsrevne bilder herfra også:

 

 

Artilleriobservasjon

Som offiser bruker jeg kikkerten min til å merke av hvor på kartet jeg ønsker at artilleriet skal rette det neste

angrepet. Deretter må jeg løpe til nærmeste bunker, hvor det står en feltradio der jeg kan rapporterere inn

koordinatene og gi ildoppdrag:

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/arty3b.jpg

 

Fulltreffer

Til høyre ser vi det ene av to kanontårn som vi forsvarer. Hvis dere ser nøye, så kan dere se røyk fra artilleriangrepet

mitt på andre siden av haugen, bak den ødelagte stridsvognen.

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/arty3.jpg

 

 

Kharkov - Tanks og infanteri i gatekamper

I Kharkov er det utrolig vanskelig å være stridsvognmannskap, man må hele tiden sitte med lukene igjen for

å ikke være sårbar for infanteriets håndvåpen. Tanksene varer sjelden så lenge her uansett, det er rikelig med

fiendtlige tanks og antipanservåpen i omløp.

Uthevet på bildet her ser en omrisset av en Panzer 4, vi har akkurat rundet et hjørne  , og det står om sekunder!

http://www.battlefield.no/bilder/roscreens/tankkharkov.jpg

854314[/snapback]

 

Moderatornotis: Fjernet img-tags grunnet for store bilder som strekker forumdesignet. Bildene skaper også lange loadetider for de med modem.

Snorre

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar

Sorry at bildene er litt brede, men jeg mener at de er verdt det.

 

Husk at screenshotsene over er fra den gamle moden. Vi er tre stykker fra redorchestra.no som har fått teste RO:O beta, og vi kan si at alt utviklerene har sagt i intervjuer ser ut til å stemme. :)

 

 

Læringskurven er brattere enn i mange spill, men ikke brattere enn den burde være.

Endret av Ghadafi
Lenke til kommentar

Red Orchestra er som bf-serien når det gjelder single player. Nærmeste du kommer er å spille mot boter. Siden spillet fokuserer så mye på lagspill som det gjør er du uansett avhengig av medspillere som er villig til å samarbeide. En ensom ulv overlever ikke lenge :)

 

Så, nei. Det er ingen single-player campaign...

Lenke til kommentar
Mye mer realistisk enn de fleste andre FPS

Spillet kan mest av alt beskrives som noe tilnærmet en krigssimulator, hvor alle våpen er utrolig dødelige, man må derfor være utrolig mye mer taktisk og smart enn i de fleste andre spill.

De eneste spill det er relevant å sammenligne med er Operation Flashpoint og Americas Army. Alle som liker disse spillene bør prøve Red Orchestra!

i går).

 

Du mister liksom litt troverdighet når du ikke nevner Battleground Europe (WW2 Online).

 

Tør jeg spørre hvor store brett det er snakk om. Synes det luket maks 32 spillere her.. Virker som Call of Duty 2 med noen få modifiseringer på hvor mye man tåler av skudd samt å legge til en tanks-del.

Lenke til kommentar
Du mister liksom litt troverdighet når du ikke nevner Battleground Europe (WW2 Online).

 

Tør jeg spørre hvor store brett det er snakk om. Synes det luket maks 32 spillere her.. Virker som Call of Duty 2 med noen få modifiseringer på hvor mye man tåler av skudd samt å legge til en tanks-del.

5730445[/snapback]

 

 

 

WWII online er en totalt annen sjanger, som det ikke er særlig relevant å sammenligne RO med. WWIIO er jo helt enorme brett, der man må bruke lang tid på å komme til slagmarken, osv. I WWII er det vel også fly og båter osvosv. Det er enda et realistisk wwii fps ja, og mange som liker et av spillene vil like det andre.

Men særlig like er de ikke. Hvor mange spillere er det på en gang i WWIIO? I RO:O er det i utgangspunktet maks 32 på en server, fordi det foregår så utrolig mye simulering av ballistikk osv.

 

Call of duty og Day of defeat er også en helt annen sjanger enn RO:O, fordi de i mye større grad baserer seg på run and gun twitch gameplay.

 

Brettene i RO:O betaversjonen er sammenlignbare med Battlefield 1942 i størrelse. RO-Arad er vel ca like stort som BF1942-Kharkov vil jeg anslå.

 

En stor forskjell mellom Cod2 og RO:O er forøvrig at i Cod2 kan alle i utgangspunktet velge nøyaktig hvilket våpen de vil ha. I RO:O er det mapperen som bestemmer hvor mange våpen av hver sort som finnes på kartet. F.eks kan det være kun 1 sniper, 1 mg og en maskinpistol, og resten enkeltskudds rifler.

 

 

Merk deg at hittil har jeg her skrevet om sjangerforskjeller. At jeg sier to spiller er forskjellige fra hverandre betyr ikke at jeg sier at det ene er bedre enn det andre.

 

 

Men: Jeg mener av de spillene jeg har prøvd (alle unntatt wwiio), så er RO:O det spillet som er best. Det er mest polert, mest ambisiøst, og det som på best måte oppnår hva utviklerne har prøvd å lage.

Endret av Ghadafi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...