Gå til innhold

Supernatural - Alle sesonger (USA-sendetid) - Generell diskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi fikk et lite hint på slutten, men personlig synes jeg det bare gir ossenda flere spørsmål.

* Om han engelen ble sendt fra Gud, hvorfor ble akkurat Dean valgt?

* Hvorfor sendte Gud engelen for å hente Dean, i stedet for å sende engelen til å gjøre drittjobben? Engelen er langt kraftigere en Dean, tross alt...

* Er han sendt fra Gud? Har sett engler med sorte vinger mange ganger, men de var ikke akkurat sendt fra Himmelen... ;)

* Om den mektigste skapningen de har møtt noensinne er på lag med dem, hvem er den slemme? (men sier de Djevelen slår jeg av.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

* Om den mektigste skapningen de har møtt noensinne er på lag med dem, hvem er den slemme? (men sier de Djevelen slår jeg av.)

Hvorfor det?? Er det mer logisk at det finnes demoner, enn Djevelen? Fatter ikke helt tankegangen din her...

Lenke til kommentar
Vi fikk et lite hint på slutten, men personlig synes jeg det bare gir ossenda flere spørsmål.

* Om han engelen ble sendt fra Gud, hvorfor ble akkurat Dean valgt?

* Hvorfor sendte Gud engelen for å hente Dean, i stedet for å sende engelen til å gjøre drittjobben? Engelen er langt kraftigere en Dean, tross alt...

* Er han sendt fra Gud? Har sett engler med sorte vinger mange ganger, men de var ikke akkurat sendt fra Himmelen... ;)

1 hvem vet..hvorfor blir man egentlig valgt av gud?..kanskje de gjorde en god jobb? :) kanskje de gir folk et lite håp i livet? man kan bare spekulere..

2 tja..se nr1

3 hvem vet..vi får se, og det blir spennende ikke sant :) men tar det som et hint at det virkelig var en engel siden demonene gjorde i buksa for og si det sånn.

4 mitt syn på er at både engeln og gud er nok på deres side men dean og sam må nok likevel gjøre den skittne jobben :) som er bra for oss :) det slåss mot alskens demoner og overnaturlige ting , myter og folketro så at djevelen er hovedfienden etterhvert vil jeg nok tro ja, eller allefall en eller annen meget stor demon fra et eller annet eventyr..dean har hatt store problemer med og tro på det gode i både mennesker og andre siden episode 1 omtrent, husker bare den episoden der han konstant sier til sam at engler ikke fins, ellers hadde de kommet for og hjelpe for lenge siden, tror gjerne at engelen fikk ordre om og hente dean ut av helvete for og gi han litt håp rett og slett. som han sa..you dont think you deserved to be saved..det sier litt, en slagen mann som trenger en liten gnist ja :)

Endret av deca_23
Lenke til kommentar

ser ikke noe poeng å diskutere i spoilere.

Har man ikke sett nyeste episoden, har man ingenting i tråden å gjøre.

Dog kan kanskje OP endres til å reflektere dette.

Hva sier mytologien om hvordan man skader engler da? Ingenting de prøvde på han hadde noen effekt.

Og hvilken engel var det?

Islam, Kristendom, Jødedom har alle engler.

Lenke til kommentar
ser ikke noe poeng å diskutere i spoilere.

Har man ikke sett nyeste episoden, har man ingenting i tråden å gjøre.

Dog kan kanskje OP endres til å reflektere dette.

Hva sier mytologien om hvordan man skader engler da? Ingenting de prøvde på han hadde noen effekt.

Og hvilken engel var det?

Islam, Kristendom, Jødedom har alle engler.

slik jeg oppfatter det så kan de ikke skades, de er jo da guds gudommelige blablabla og bare synet av de får demoner til og gå opp i støv, som de demonne sa i siste episode de hadde aldri vært borti noe slikt før og at det var sterkere enn noen i helvete, og at det var noe "kosmisk" ser får meg at den engeln bare blir en slags mentor av en eller annen sort siden det blir helt feil for meg allefall at han plutselig begynner og gripe inn i handlingen noe mere nå, ser jeg at en engel plutselig må begynne og slåss og slikt så mister de helt meningen med og eksistere spør du meg, siden som sagt bare synet av de burde få h.. makter til og fordampe sterkt sagt..men slik er det..det ultimate er,skal og bør være akkurat det..ultimat. :D men nok synsing fra meg, god natt

Lenke til kommentar

Vil dere diskutere religion har vi en egen forum for det, men både kristendom, jødedom og islam tar utgangspunkt i den samme religionen. Jeg er ikke akkurat en ekspert, men mener jødedommen kun baserer seg på det gamle testamentet, kristendom baserer seg på begge og islam starter med Muhammed og dreier seg om ham. Faktisk har de også med Jesus, men som en profet. Av den grunn blir det meniingsløst å diskutere hvilke engler det er snakk om da det er de samme englene. ;)

Aner ikke hvorfor Dean er ute av Helvete, men mener engelen sa de har en jobb til ham? Det kan jo bli morsomt, spesielt om jobben har noe med Sam å gjøre... :p

Lenke til kommentar
Vil dere diskutere religion har vi en egen forum for det, men både kristendom, jødedom og islam tar utgangspunkt i den samme religionen. Jeg er ikke akkurat en ekspert, men mener jødedommen kun baserer seg på det gamle testamentet, kristendom baserer seg på begge og islam starter med Muhammed og dreier seg om ham. Faktisk har de også med Jesus, men som en profet. Av den grunn blir det meniingsløst å diskutere hvilke engler det er snakk om da det er de samme englene. ;)

Aner ikke hvorfor Dean er ute av Helvete, men mener engelen sa de har en jobb til ham? Det kan jo bli morsomt, spesielt om jobben har noe med Sam å gjøre... :p

Da lærte jeg noe nytt gitt!

Hvilke engler har vi da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Vi har jo de typiske erkeenglene som var involvert i slaget om Himmelen (igangsatt av opprøret til Lucifer), som Gabriel, Michael og Raphael. Noe sier meg at engelen kan være Gabriel, med tanke på han virker "høyt på strå". :)

Er du sikker på det? Han kalte seg jo et eller annet, kan ikke huske hva det er, men har noen prøvd å slå det navnet han sa, opp i Wikipedia eller noe? Det har jo stemt med mytologien når det gjelder navn på demonene og sånt, så hvorfor ikke.

Lenke til kommentar

Hm... Casstiel eksisterer nok kun i Supernatural, men Cassiel (uten T'en) er en annen sak:

"Cassiel, (Hebrew קפציאל Kafziel) is the Latin name of an angel in post-biblical Judeo-Christian mythology, particularly that of the Kabbalah. Unlike many other angels, Cassiel is known for simply watching the events of the cosmos unfold with little interference. He is the angel of solitude and tears, and is said to preside over the deaths of kings.

He is often included in lists as being one of the seven archangels and often associated with the Seventh Heaven."

Med andre ord er det syv erkeengler, og Castiell er en av dem. At navnet er skrevet litt forskjellig kan være så enkelt som at amerikanerne har en tendens til å gå litt berserk om man kødder med religionen deres. Djevelen og Helvete er en ting, men når var sist dere så noe i Himmelen? Har lest en tegneserie der en fyr drepte Gud, men den ble jo ikke akkurat populær der borte... :p

Da blir det jo mer logisk at han får Dean til å gjøre drittjobben siden han selv bare holder seg i bakgrunnen. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Cassiel

(fra en butikken, men har den med for å viste at vi kan stole på wikipedia til en viss grad) :)

http://www.naturesworkshop.co.uk/angelwing...aspx?Product=15

Lenke til kommentar

De syv erkeenglene er Mikael, Gabriel, Rafael, Uriel, Jehudiel, Sealtiel og Barakiel, men bare Mikael og Gabriel er og Rafael er nevnt i bibelen og kirkelig annerkjent som erkeengler.

Jehudiel, Sealtiel og Barakiel har flere navn, basert på flere gamle skrifter, men dette er de vanligste navnene. Uten unntak, slutter navnene, overraskende nok, alltid på iel, ael eller uel.

Det er ikke utenkelig at Supernatural også tar for seg de englene som ikke er godkjent.

Navnet Cassiel/Castiell har jeg aldri hørt og jeg klarer ikke å assosiere ham med noen av de ovennevnte englene.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Er du sikker på det? Han kalte seg jo et eller annet, kan ikke huske hva det er, men har noen prøvd å slå det navnet han sa, opp i Wikipedia eller noe? Det har jo stemt med mytologien når det gjelder navn på demonene og sånt, så hvorfor ikke.

Som sagt, jeg er ikke sikker. Bare slik jeg tolket det.

Kjenner meg forøvrig ikke igjen i Cassiel/Castiell jeg heller, ihvertfall er det ikke et kjent navn fra Bibelen. De kan ha dratt inn noe okkultisme da, eventuelt kan Cassiel/Castiell være en av de gamle erkeenglene som støttet Lucifer. Nå husker ikke i detalj hvordan det gikk for seg heller, så jeg kan ta feil.

EDIT: Sjekket, Cassiel/Castiell er fra postbiblisk jødisk litteratur, altså Kabbalah. Synes det er litt merkelig om det er karakteren i serien, da de virker til å ha holdt seg stabilt til katolisismens demoner frem til nå.

Klart, kunstnerisk frihet er lov. :)

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Kan ikke huske jeg leste noe særlig om Lilith i Biblen heller... ;)

Lilith blir nevnt i Esaia, men ikke utover det. Esaia er strengt talt en del av GT og, så det går inn på både jødedommen og katolisismen.

et occurrent daemonia onocentauris et pilosus clamabit alter ad alterum ibi cubavit lamia et invenit sibi requiem

—Isaiah(Isaias Propheta) 34.14, Vulgate

The Book of Isaiah 34:14, describing the desolation of Edom, is the only occurrence of Lilith in the Hebrew Bible:

Hebrew (ISO 259): pagšu ṣiyyim et-ʾiyyim w-saʿir ʿal-rēʿhu yiqra ʾakšam hirgiʿah lilit u-maṣʾah lah manoḫ

morpho-syntactic analysis: "yelpers meet-[perfect] howlers; hairy-ones cry-[imperfect] to fellow. liyliyth reposes-[perfect], acquires-[perfect] resting-place."

KJV: "The wild beasts of the desert shall also meet with the wild beasts of the island, and the satyr shall cry to his fellow; the screech owl also shall rest there, and find for herself a place of rest."

This passage refers to God’s day of vengeance, when the land will be transformed into desolate wilderness. Thus, Lilith was known in ancient Israel of the 8th century BC. The fact that she found a place of rest in the desert from this passage seems to allude to the Sumerian Gilgamesh incident: after Lilith fled into the desert, she apparently found repose there.[31]

Schrader (Jahrbuch für Protestantische Theologie, 1. 128) and Levy (ZDMG 9. 470, 484) suggest that Lilith was a goddess of the night, known also by the Jewish exiles in Babylon. Evidence for Lilith being a goddess rather than a demon is lacking. Isaiah dates to the 6th century BC, and the presence of Jews in Babylon would coincide with the attested references to the Līlītu in Babylonian demonology.

EDIT: Nå har vel strengt talt aldri produsentene heller sagt at de holder seg ene og alene til en gitt religion heller, de har jo hatt med "monstre" fra mye folklore, folketro og myte. :)

Endret av Heilage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...