Gå til innhold

Hvordan er psp i forhold til ps2?

spøkelset

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PSP har ca 90% av kraften til PS2. Spillene til PSP har langt bedre grafikk enn tidlige PS2-spill (som f.eks Quake III, eller GTA 3).

5614244[/snapback]

vel, det er vel heller pga. det er presset inn på en liten skjerm det ser bedre ut. Hadde man dratt feks GTA:LCS ut på en stor skjerm hadde du sett at teksturer er langt fra like detaljerte og modeller har mindre polygoner.

Lenke til kommentar
PSP har ca 90% av kraften til PS2. Spillene til PSP har langt bedre grafikk enn tidlige PS2-spill (som f.eks Quake III, eller GTA 3).

PSP er utstyrt med et trådløst nettverkskort, så hastigheten på internett avhenger i stor grad av hvor effektivt nettverket i huset er.

5614244[/snapback]

Nå må du spar deg ! PSP er basert på PSX , altså Playstation 1 og er ikke i nærheten av kraften til PS2 engang.

Lenke til kommentar

Psp har veldig god grafikk til å være håndholdt konsoll. Skal du derimot måle den mot stasjonære konsoller så havner den vel litt under PS2 sånn grafikkmessig. For så er GTA: liberty city stories ganske likt GTA 3 i grafikken. Siden det også er samme byen så er det enkelt å sammenligne. Derimot så har psp en veldig god skjerm så gjør at det ser ganske pent ut.

Jeg har hørt at psp ikke kjører full maskinkraft ennå. Noe om at noe av hardwaren er låst på grunn av batterikapasiteten, og hvis det er korrekt så kan vi nok vente oss ennå bedre grafikk når bedre batteri er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at psp ikke kjører full maskinkraft ennå. Noe om at noe av hardwaren er låst på grunn av batterikapasiteten, og hvis det er korrekt så kan vi nok vente oss ennå bedre grafikk når bedre batteri er tilgjengelig.

5614428[/snapback]

Det stemmer. Alle PSP spillene til dags dato kjører CPU'en på 222MHz (som er default fra Sony). Prosessoren kan dog kjøres på 266 og 333MHz (den er spesifisert til 333MHz, så det er ikke overklokking, den er bare underklokket i standard modus). Problemet er vel at dette ble gjort for og bevare batterikapasitet. For min del må spillutviklerne gjerne begynne og bruke 266/333MHz for og få bedre grafikk/spill. osv. når det trengs. Sitter stort sett nær en strømkontakt når jeg spiller uansett.

Men uansett er grafikken på PSP helt sinnsykt utrolig i forhold til at det er en bærbar maskin. Skjermen er også helt nydelig. Og det at denne maskinen kan brukes til spill, film, musikk, browsing, se på bilder, osv. Gjør den bare perfekt synes jeg. Er også rykter om at det kommer en epost klient i neste firmware oppdatering + mange flere funksjoner når PS3 kommer (som mest sannsynlig vil "koble psp og ps3 sammen" på forskjellige måter).

For min del synes jeg spillene ser lik ut som på PS2 stort sett. En av grunnene til det er jo at den har mye mindre skjerm, så uansett om grafikken/teksturene har dårlig oppløsning i forhold til PS2, så ser det uansett omtrent like bra ut grunnet den lave oppløsningen og den skarpe skjermen.

Lenke til kommentar

5614428[/snapback]

Det stemmer. Alle PSP spillene til dags dato kjører CPU'en på 222MHz (som er default fra Sony). Prosessoren kan dog kjøres på 266 og 333MHz (den er spesifisert til 333MHz, så det er ikke overklokking, den er bare underklokket i standard modus). Problemet er vel at dette ble gjort for og bevare batterikapasitet. For min del må spillutviklerne gjerne begynne og bruke 266/333MHz for og få bedre grafikk/spill. osv. når det trengs. Sitter stort sett nær en strømkontakt når jeg spiller uansett.

Men uansett er grafikken på PSP helt sinnsykt utrolig i forhold til at det er en bærbar maskin. Skjermen er også helt nydelig. Og det at denne maskinen kan brukes til spill, film, musikk, browsing, se på bilder, osv. Gjør den bare perfekt synes jeg. Er også rykter om at det kommer en epost klient i neste firmware oppdatering + mange flere funksjoner når PS3 kommer (som mest sannsynlig vil "koble psp og ps3 sammen" på forskjellige måter).

For min del synes jeg spillene ser lik ut som på PS2 stort sett. En av grunnene til det er jo at den har mye mindre skjerm, så uansett om grafikken/teksturene har dårlig oppløsning i forhold til PS2, så ser det uansett omtrent like bra ut grunnet den lave oppløsningen og den skarpe skjermen.

5615195[/snapback]

Går det ann å spille psp spill som er kjøpt i usa på psp fra norge??

Lenke til kommentar

Grafikken på PSP ligger et stykke under Dreamcast, og dermed også godt og vel under PlayStation 2, men det er uansett mye nærmere denne generasjonen med stasjonære konsoller, enn det er Nintendo 64 og PlayStation.

På det håndholdte markedet er det i dag denne maskinen som har den kraftigste maskinvaren, og dermed også mange av de lekreste 3D-spillene. Hovedproblemene jeg opplever at maskinen har, er at mange spill bruker uhøvelig mye tid på å laste data, samt at skjermen (i hvert fall på min maskin) har et svært synlig etterslep.

Å surfe med PSP er en ganske klumsete prosess, og blir gjerne siste utvei om du absolutt ikke har tilgang på PC, men derimot har tilgang på trådløst nett. For å bevege deg rundt på siden må du bruke en musepeker du styrer med den analoge nubben, og for å taste inn adressene du vil besøke må du bruke et tastatur som fungerer omtrent som på mobil. Slitsomt, synes jeg, men selve nettleseren fungerer som den skal, basert som den er på Mozilla-teknologi.

For øyeblikket er PSP-en best på sport og bil, delvis av den grunn at disse sjangrene "overlever" etterslepet på skjermen på en grei måte. Med spill som Ridge Racer, Wipeout Pure, Colin McRae Rally, Pro Evolution Soccer 5, FIFA 06, Virtua Tennis osv. på plass har den for øyeblikket ingen virkelige konkurrenter på håndholdtmarkedet. Hvis du derimot har mer glede av f.eks. eventyrspill, plattformaction eller strategi, eller mer kreative saker, bør du vurdere en DS i stedet.

Lenke til kommentar
Grafikken på PSP ligger et stykke under Dreamcast, og dermed også godt og vel under PlayStation 2, men det er uansett mye nærmere denne generasjonen med stasjonære konsoller, enn det er Nintendo 64 og PlayStation.

Enig. Synes graffikken sugde. Men så hadde jeg spilt xbox 360 noen timer før jeg prøvde psp'en. Jeg tenkte "Wtf? er dette psp?".

Lenke til kommentar

Er forsåvidt enig i det oerhört sier... men jeg syntest ikke etterslepet er noe problem på spill som Socom, GTA: LCS og Spiderman 2. Som er fullverdige actionspill.

Det spørs også hvilke spill spilleren liker. Dersom han er stor fan av PS2 sine serier, slik som Burnout, Socom, GTA osv... så faller nok PSP veldig i smak :)

Angående nettleseren, så bruker jeg den også som en siste utvei. Å surfe på en så liten skjerm er nokså frustrerende og slitsomt.

Men hvis man har trådløst nettverk, ligger på sofaen og spiller på PSP'en, og kommer på at man skal sjekke prisene på de siste PSP spillene... ja, da kan man takke SONY for funksjonen

Lenke til kommentar

PSP er utstyrt med et trådløst nettverkskort, så hastigheten på internett avhenger i stor grad av hvor effektivt nettverket i huset er.

5614244[/snapback]

Nå må du spar deg ! PSP er basert på PSX , altså Playstation 1 og er ikke i nærheten av kraften til PS2 engang.

5614410[/snapback]

PS1 har en hovedprosessor på 32 bit og rett under 40 MHZ, PSP har en 32 bits dobbelkjerne prosessor på 333 mhz, + en underprosessor på 166 MHZ.

Polycounten på bilene på alle GTA-spillene er mer eller mindre lik, men pga at San Andreas har bedre shading, i tillegg til mip-mapping og høyere oppløsning på texturene ser alt flottere ut. Rockstar Games har tidligere uttalt at de brukte samme modell av den gammeldagse Taxien i alle spillene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...