TSP Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Har sitti og tenkt en del på dette her, og er det egentlig så realistisk at ganske dyktige krigere flykter så fort som jeg ofte har opplevd i RTW? Det er til dels ofte ganske irriterende, da man risikerer at infanteriet ditt som skal holde igjen fienden mens kavaleriet løper rundt og tar og angriper flanken, rømmer før kavaleriet får gjort jobben sin! Og hvis en virkerlig god general ble drept av fienden, ville jeg påstå at soldatene hadde kjempa for harde livet, med et frykterlig sinne, for hevn, selv om seier så nyttesløst ut. Jeg kan ikke skjønne at de var så jævlig feige... I virkerligheten kunne jo dog soldatene vite om generalen gjorde et taktisk trekk, som kunne redde dem eller ikke. Og syns det skulle vært en slags måte i Total War -spillene og si til troppene: "Tactical movement" og om man aktiverte den, ville alle troppene dine garantert ikke flykte de neste 30 sekundene (eller kanskje litt lenger tid også) (man fikk muligheten bare en gang i hver kamp) men det du risikerte, hvis du ikke klarte å få tre av fiendenes bataljoner for eksempel til å flykte innen 30 sekunder, ville soldatene som var i kamp etterhvert begynne å bli usikre og etter noen få sekunder flykte fordi de var sveket av generalen, kanskje kunne det vært en ide? Det negative hadde jo vært om den andre generalen hadde aktivert det også en stund etter deg. Hva syns dere? Lenke til kommentar
DurinVIII Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Det med når generalen dør, er jeg litt uenig i. Alt du tror på, og den personen du ser mest opp til her i verden dør. Han skal være uovervinnelig, men der falt han. You're next! Run bitch, run! Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Fra skolen husker jeg at (iallefall i hellasområdet) så bestod slag mest av en "standoff" mellom sidene. Få døde før en side begynte å flykte, da startet slaktingen. Over til spillverdenen så synes jeg det er bra nå. Mer enn å ha noe realistisk så er det som regel bedre å ha noe som funker. Og det vil jeg si dagens system gjør. Med mindre en blir totalt overkjørt så holder til og med hestati (huff, stava det feil jeg) til det er 60 mann igjen. Så lenge generalen ikke er så langt unna da. Men poor moral units. Grøss. Lenke til kommentar
Viking__ Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Har sitti og tenkt en del på dette her, og er det egentlig så realistisk at ganske dyktige krigere flykter så fort som jeg ofte har opplevd i RTW? Det er til dels ofte ganske irriterende, da man risikerer at infanteriet ditt som skal holde igjen fienden mens kavaleriet løper rundt og tar og angriper flanken, rømmer før kavaleriet får gjort jobben sin! Og hvis en virkerlig god general ble drept av fienden, ville jeg påstå at soldatene hadde kjempa for harde livet, med et frykterlig sinne, for hevn, selv om seier så nyttesløst ut. Jeg kan ikke skjønne at de var så jævlig feige... I virkerligheten kunne jo dog soldatene vite om generalen gjorde et taktisk trekk, som kunne redde dem eller ikke. Og syns det skulle vært en slags måte i Total War -spillene og si til troppene: "Tactical movement" og om man aktiverte den, ville alle troppene dine garantert ikke flykte de neste 30 sekundene (eller kanskje litt lenger tid også) (man fikk muligheten bare en gang i hver kamp) men det du risikerte, hvis du ikke klarte å få tre av fiendenes bataljoner for eksempel til å flykte innen 30 sekunder, ville soldatene som var i kamp etterhvert begynne å bli usikre og etter noen få sekunder flykte fordi de var sveket av generalen, kanskje kunne det vært en ide? Det negative hadde jo vært om den andre generalen hadde aktivert det også en stund etter deg. Hva syns dere? 5612120[/snapback] Ein ganske enkel fiks, er jo å oppgradere moralen til eit MTW lignende nivå. Dessverre ser det ut til at det motsatte er tilfelle med MTW2. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 De fleste soldater (i alle romerske) var vel "profesjonelle" eller draftede, og var i krig fordi de ble betalt eller tvunget. Hvis den som betaler eller tvinger dem doer, saa driter di i om kongeriket faar et stort landomraade i hautaheiti eller lignende, saa lenge deres familie bor trygt i soeritalia med null invasjonssjanse. Derfor skjoenner jeg at de flykter naar generalen doer i alle fall. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 de færeste soldater i de romerske hærer var italienere, de kom vanligvis fra romerske proviner. og hvis generalen døde får de like mye betalt av den grunn, da det ikke var generaler som betalte soldatene men men roma.. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 Det med når generalen dør, er jeg litt uenig i. Alt du tror på, og den personen du ser mest opp til her i verden dør. Han skal være uovervinnelig, men der falt han. You're next! Run bitch, run! 5612555[/snapback] Jo, du kan ha rett i det, men sett at generalen var en konge/det øverste overhodet og i denne settingen: Generalen er midt i en fiendtelig armee og han roper, med noen få andre: -Forsterkninger, vi trenger forsterkninger! Hans menn kjemper seg en desperat kamp mot han, men så dør han, da blir selvfølgelig soldatene sinna på seg selv for at de somla litt på veien og siden de føler at de skylder kongen det, så beseirer de resten av armeen. Det er hvertfall det jeg ville gjort om jeg var sterk og modig... Fra skolen husker jeg at (iallefall i hellasområdet) så bestod slag mest av en "standoff" mellom sidene. Få døde før en side begynte å flykte, da startet slaktingen. Over til spillverdenen så synes jeg det er bra nå. Mer enn å ha noe realistisk så er det som regel bedre å ha noe som funker. Og det vil jeg si dagens system gjør. Med mindre en blir totalt overkjørt så holder til og med hestati (huff, stava det feil jeg) til det er 60 mann igjen. Så lenge generalen ikke er så langt unna da. Men poor moral units. Grøss. 5612719[/snapback] Hm, jasså? Ja, det kan jo forsåvidt stemme det, syns selv ikke at det er så fryterlig mye slakting før noen flykter i RTW heller. Er forresten frykterlig morsomt med de armeene borti i Schytia, de flykter jo før du får sagt hei ^^ ... De fleste soldater (i alle romerske) var vel "profesjonelle" eller draftede, og var i krig fordi de ble betalt eller tvunget. Hvis den som betaler eller tvinger dem doer, saa driter di i om kongeriket faar et stort landomraade i hautaheiti eller lignende, saa lenge deres familie bor trygt i soeritalia med null invasjonssjanse.Derfor skjoenner jeg at de flykter naar generalen doer i alle fall. 5620775[/snapback] Ja, men det dummeste du kan gjøre om kongen eller generalen din har falt er jo å flykte. (hvertfall hvis fienden har kavaleri) Da dør du jo hvertfall. Jeg har ikke så god kondis, så jeg tror jeg hvertfall ville foretrukket å kjempe ^^ . de færeste soldater i de romerske hærer var italienere, de kom vanligvis fra romerske proviner. og hvis generalen døde får de like mye betalt av den grunn, da det ikke var generaler som betalte soldatene men men roma.. 5620956[/snapback] Nettopp, og når en god general dør, dør på en måte en god venn for dem alle sammen, og da er det klart hæren din får litt supermannskrefter (pga sinne) som er nok til å vinne slaget. Jeg hadde forresten kjempet trofullt med romerne selv om jeg hadde vært norsk. Jeg måtte bare ha blitt sterk og modig først . Lenke til kommentar
Benenzo Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Det hele kommer egentlig ann på den enkeltes soldat vilje til å kjempe. Soldater som kjemper for noe de ikke tror på, vil nødig ofre livet sitt for den saken. En av hovedgrunnene til Alexander den store erobret så enorme landområder var i bunn og grunn av hans geniale evne til å sette hæren sin inn i en tilstand der moralen var nærmest uovervinnelig. Han kjempet side om side med sine soldater, han var den første inn i kampen og den siste ut av den. Han ble derfor en del av hærens sjel. I motsetning til Kong Darius av Perisa som heller nøt kampen fra sidelinjen. Persiske soldater ble pisket frem av offiserene som kveg til slakt. Det var også derfor Macedonerene vant mot sinnsyke odds. Lenke til kommentar
holst84 Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Det hele kommer egentlig ann på den enkeltes soldat vilje til å kjempe. Soldater som kjemper for noe de ikke tror på, vil nødig ofre livet sitt for den saken. En av hovedgrunnene til Alexander den store erobret så enorme landområder var i bunn og grunn av hans geniale evne til å sette hæren sin inn i en tilstand der moralen var nærmest uovervinnelig. Han kjempet side om side med sine soldater, han var den første inn i kampen og den siste ut av den. Han ble derfor en del av hærens sjel. I motsetning til Kong Darius av Perisa som heller nøt kampen fra sidelinjen. Persiske soldater ble pisket frem av offiserene som kveg til slakt. Det var også derfor Macedonerene vant mot sinnsyke odds. 5788978[/snapback] Hehe, du har nok sett litt for mye film... Alexander red nok ikke i første linje i en kamp.. Det skjønner de fleste som har litt fornuft Alexander var en fantastisk hærfører som brukte gode strategier og derfor vant selv om hæren hans flere ganger var undertallig. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Uansett, det finnes faktisk en mod som heter Total Realism som skal fikse på alt som ikke stemmer med virkeligheten. Flere nye landområder, litt omrokkering på rasene osv. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 26. mars 2006 Del Skrevet 26. mars 2006 Problemet med den er at byene ligger som sild i tønne der. Kjedlig når det bare er beleiringer. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 7. april 2006 Forfatter Del Skrevet 7. april 2006 Jepp. Er kjedelig å være sild i tønne Når det gjelder historiske filmer som for eksempel Alexander skal man aldri tro helt på det man ser, men jeg syns det i alle fall virker merkerlig at Alexander kunne vinne over Dareios uten å ha et spessielt forhold til soldatene sine, så på det punktet er jeg helt enig med benenzo. Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Er ganske irriterende moral ja... Selv om hæren din er noen få skritt fra seier, f.eks når jeg hadde bare hundre hester mot 400 inf. ved det siste strongholdet i en festning, døde selvfølgelig generalen og unitene som flanket fra nord fikk panikk. Odsene mot fienden var "Defeat is a almost sertently", men fordi urealistisk moral tapte jeg kampen og fienden vant. Jævla irriterende. Har også prøvd å flanke noen med kavaleri der inf. untiene var underlegende, men de får panikk noen sekunder før de kommer og retter seg mot kavaleriet. Da dør de og fienden vinner. Skulle ønske de fikset dette på MTW2, men de har det sikkert like ille... eller værre. En venn av meg har også spil litt RTW. Han hadde 20 grupper med 240 peasents, de blir 4800 mot en gruppe med Hastati. Knut (vennen min) angrep en festning av tre og sendte alle peasentene mot Hastatiiene, men plutselig døde generalen og hele hæren fikk panikk. Han fikk et kraftig underlag og "Major deafet!" Lenke til kommentar
Benenzo Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Men hallo? Kvaliteten på pesants er jo ikke engang verdig Lidl. De er bare bra nok til å holde innbyggerne i provinser rolige. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Men hallo? Kvaliteten på pesants er jo ikke engang verdig Lidl. De er bare bra nok til å holde innbyggerne i provinser rolige. 5985338[/snapback] De funker bedre enn ingenting, og er svaert kjekke aa ha til nettopp aa holde innbyggerne i provinsene rolige. Dessuten, de er faktisk bonder uten saerlig trening, som helst vil vaere hjemme med familien og dyrke landet. Ser det ut som de har god moral? Lenke til kommentar
TSP Skrevet 25. april 2006 Forfatter Del Skrevet 25. april 2006 @Articfare: Peasants er bare vanlige bønder med noen høygafler noe som noen allerede har påpekt. De oppfører seg på samme måte som både du og jeg ville gjort i krig... Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 3 som sier det samme på 3 poster ^^ Forresten så får sikkert hestene dine panikk fordi de er utslitte. Du kan forandre moralen til soldatene i en fil som jeg ikke husker navnet på. Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Jeg vet alt dette med peasentene, men når 4800... fire tusen åtte hundre..... angriper 160 Hastatii.... hundre og seksti.... og omringer dem. Moralen til Hastatiiene var "wawering" og de visste de kom til å tape, bare et millitært geni kunne vinne den kampen. Men så døde generalen og de 4000 peasentene fløy fra de 40 hastatiiene som var igjen. Men Herr Brun og TSP, ville dere løpt hjem for å dyrke landet med familien (spille RTW ) når dere var komplett overlegne mot 40 soldater?? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Jeg vet alt dette med peasentene, men når 4800... fire tusen åtte hundre..... angriper 160 Hastatii.... hundre og seksti.... og omringer dem. Moralen til Hastatiiene var "wawering" og de visste de kom til å tape, bare et millitært geni kunne vinne den kampen. Men så døde generalen og de 4000 peasentene fløy fra de 40 hastatiiene som var igjen. Men Herr Brun og TSP, ville dere løpt hjem for å dyrke landet med familien (spille RTW ) når dere var komplett overlegne mot 40 soldater?? 5987868[/snapback] Hvis generalen hadde doedd, og jeg faktisk ikke selv visste at vi vant (det er tross alt mulig med forvirring i kamp, spesielt med folk som ikke er vant til krig... Peasants blir forresten vanvittig effektive naar de har 3 gull-vinkler. Det fortalte rebellene meg... Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Jeg vet alt dette med peasentene, men når 4800... fire tusen åtte hundre..... angriper 160 Hastatii.... hundre og seksti.... og omringer dem. Moralen til Hastatiiene var "wawering" og de visste de kom til å tape, bare et millitært geni kunne vinne den kampen. Men så døde generalen og de 4000 peasentene fløy fra de 40 hastatiiene som var igjen. Men Herr Brun og TSP, ville dere løpt hjem for å dyrke landet med familien (spille RTW ) når dere var komplett overlegne mot 40 soldater?? 5987868[/snapback] Hvis generalen hadde doedd, og jeg faktisk ikke selv visste at vi vant (det er tross alt mulig med forvirring i kamp, spesielt med folk som ikke er vant til krig... Peasants blir forresten vanvittig effektive naar de har 3 gull-vinkler. Det fortalte rebellene meg... 5993831[/snapback] I gjennomsnittet så måtte hver Hastatii drepe nærmere hundre peasents for å vinne. De ble overmanna til det ytterste. Moralen deres var veldig lav og vært andre sekund døde en Hastatii og fire peasents. Så døde generalen som jeg har sagt før og hele hæren løp hjem mens de sa: "Hjelp, hjelp, vi kommer til å tape! Vi kommer alle til å dø!! Vi er underlegende!! Hjelp, Hjelp!" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå