EinarO Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Trenger å koble sammen nettverket i to byggninger som ligger ca 200meter fra hverandre. Det er telefonkabel mellom husene for analoge interntelefoner, men dette er vanlig 10par jordkabel, ikke cat5. Kan jeg bruke et adsl modem i hver ende på en av linjene å så route med disse? andre forslag? Einar Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Går ikke bare å bruke to ADSL modem. Disse trenger å snakke med en DSLAM for å få til noen link. Mener å ha vært borte i noen bokser som har ethernett i en ende, og mulighet for å koble vanlig kabel i den andre enden. Hastigheten var vist ikke mere en 10Mbit. Husker ikke hvor jeg så dem, pris, eller avstand de taklet desverre... Lenke til kommentar
Mulle m Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Du kan bruke to vdsl modem som støtter dette f.eks allied telesyn mc-601 og mc-602(10-11Mbps). Eller to shdsl modem som støtter dette f.eks Zyxel prestige 791 (2-2,3Mbps) Lenke til kommentar
xoriath Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 SHDSL og GSHDSL modemene fra zyxel kan ihvertfall brukes til dette.. husker jeg lagde endel slike på kontoret før... Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Går ikke bare å bruke to ADSL modem. Disse trenger å snakke med en DSLAM for å få til noen link. Feil. Enkelte modem b.la fra zyxel støtter back-to-back sånn at du kan kjøre de mot hverandre uten DSLAM. Lenke til kommentar
EinarO Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Takk for svar så langt. Ser på Zyxel alternativene som en mulighet, det er vel det som kalles bridging som må støttes. Edit: Var litt kjapp der bridging har intet med dette å gjøre, klient/server mode derimot. Vil også prøve å tvinge poten til 10Mbit i switch å så kjøre direkte med 4-tråder. Forslag til rimelige switcher med management? Er vel ingen 5-port switcher som kan velge hastighet på porter i oppsett? Får leite fram noen gamle hubber kanskje. Einar Endret 16. februar 2006 av EinarO Lenke til kommentar
Mulle m Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 (endret) Vil også prøve å tvinge poten til 10Mbit i switch å så kjøre direkte med 4-tråder. Forslag til rimelige switcher med management? Er vel ingen 5-port switcher som kan velge hastighet på porter i oppsett? Får leite fram noen gamle hubber kanskje. Skjønte ikke helt hva du mente med dette. Hvis du mener å kjøre 10Mbs nettverk 200m på vanlige telefonkabler, tror jeg du bare skal skrinlegge disse planene. Folk sliter nok med å få til dette på cat5 kabel. Jeg har forøvrig Allied Telesyn adapterne mc-601 og mc.602 på et strekk på ca 270m, men har ingen erfaring med hva de tåler av hastighet, da jeg kun bruker de for å få tilgang på en 700/100kbs Adsl linje. Dette funker de i hvertfall glimrende til. Endret 17. februar 2006 av Mulle m Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå