Eddie81 Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Nu er den kanskje her, ca 8 kilometer fra min boplass i Sandnes. Håper ikke endene i Stokkelandsvannet får det også isåfall, de har jo nettopp lært å spise fra hånden min. Selve influensaen er jeg ikke særlig redd så lenge den holder seg til å være en fuglesykdom. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Nu er den kanskje her, ca 8 kilometer fra min boplass i Sandnes. Håper ikke endene i Stokkelandsvannet får det også isåfall, de har jo nettopp lært å spise fra hånden min.Selve influensaen er jeg ikke særlig redd så lenge den holder seg til å være en fuglesykdom. 5726573[/snapback] Er ikke noe farlig å mate ender bare du husker å vaske hendene godt når du er ferdig. Husk at dette er en fyglesykdom som har eksistert en god stund, men blåst opp nå når noen i Asia har død av det, fordi de lekte med døde fulger og ikke hadde hygiene nok til å vaske seg etterpå. Er lei av medias oppblåsing av dette. Ja, er vel ikke helt heldig, men er jo ikke skadelig for mennesker ennå, og når den muterer så er det bare snakk om å isloere viruset og utvikle vaksine på samme måte som man vaksinerer folk som har influensa. Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Det som ville vært ille er om et flertall av fugler får dette viruset. Da vil vi slite. Vi kan ikke ungå å omgå fugler. Jeg jobber f.eks med ca 2000 høner to dager i uka. Jeg koser også med de to kattene på gården. Om katten spiser død fugle-influensa ful.. jeg koser med katten og går og plukker... Hva vil da skje? 2000 høner, en katt og et menneske vil i løpet av kort tid være inne i faresonen. De andre som plukker oppå der (det vil si 4 andre) vil også bli smittet. De smitter dette videre til sine nærmeste venner/familie. Dette smitter utrolig lett. Jeg tror fugleinfluensa'en allerede er i Norge.. Det er bare et spørsmål om tid når vi får vite hvor den er... Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Nu er den kanskje her, ca 8 kilometer fra min boplass i Sandnes. Håper ikke endene i Stokkelandsvannet får det også isåfall, de har jo nettopp lært å spise fra hånden min.Selve influensaen er jeg ikke særlig redd så lenge den holder seg til å være en fuglesykdom. 5726573[/snapback] Er ikke noe farlig å mate ender bare du husker å vaske hendene godt når du er ferdig. Husk at dette er en fyglesykdom som har eksistert en god stund, men blåst opp nå når noen i Asia har død av det, fordi de lekte med døde fulger og ikke hadde hygiene nok til å vaske seg etterpå. Er lei av medias oppblåsing av dette. Ja, er vel ikke helt heldig, men er jo ikke skadelig for mennesker ennå, og når den muterer så er det bare snakk om å isloere viruset og utvikle vaksine på samme måte som man vaksinerer folk som har influensa. 5726610[/snapback] Er det mulig å lage vaksine mot et virus? Har aldri hørt at folk har blitt vaksinert mot influensa jeg men... Trodde vaksiner bare var mot bakterier, ikke virus... Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Pass på hygienen Ikke kyss den døde fuglen på plena Ikke ta på den døde fuglen på plena, for så å sleike på fingrene dine Jeg har ikke katt, så akkurat det har jeg ikke satt meg sånn inn i. Såvidt jeg vet har ingen katter dødd av det, men nesten 200 er i karantene i tyskland eller noe. Men å holde katten inne for å unngå smitte er vel sikkert ikke verdens dummeste idë Når det gjelder smitte av mennesker; Det er langt flere mennesker som dør av vanlig influensa årlig. Fugleinfluensa er ikke en ny oppfinnelse, og har eksistert i årevis. Så lenge man er ung og frisk skal man iallefall ikke bekymre seg. Men jeg kan forstå at eldre mennesker, små barn, og folk som pga sykdom/medisin har nedsatt imunforsvar er litt bekymret. Før noen i Europa blir smittet og dør av det tar jeg det heeelt med ro Lenke til kommentar
morra Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 -Hva skal man gjøre for å unngå smitte? 5611801[/snapback] Ikke lek med avkappede hønsehoder. To stk som er døde pga det. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Nu er den kanskje her, ca 8 kilometer fra min boplass i Sandnes. Håper ikke endene i Stokkelandsvannet får det også isåfall, de har jo nettopp lært å spise fra hånden min.Selve influensaen er jeg ikke særlig redd så lenge den holder seg til å være en fuglesykdom. 5726573[/snapback] Er ikke noe farlig å mate ender bare du husker å vaske hendene godt når du er ferdig. Husk at dette er en fyglesykdom som har eksistert en god stund, men blåst opp nå når noen i Asia har død av det, fordi de lekte med døde fulger og ikke hadde hygiene nok til å vaske seg etterpå. Er lei av medias oppblåsing av dette. Ja, er vel ikke helt heldig, men er jo ikke skadelig for mennesker ennå, og når den muterer så er det bare snakk om å isloere viruset og utvikle vaksine på samme måte som man vaksinerer folk som har influensa. 5726610[/snapback] Er det mulig å lage vaksine mot et virus? Har aldri hørt at folk har blitt vaksinert mot influensa jeg men... Trodde vaksiner bare var mot bakterier, ikke virus... 5726663[/snapback] Joda, finnes vaksiner mot virus, influensa er jo et virus og det har man vaksine mot vært år Men siden viruset er så tilpassnings dyktig, må vaksinen nesten hele tiden oppdateres og lages på nytt. Som f.eks influensa viruset. Det de gjør når de lager vaksine er å bruke "dødt" virus. Ja, du blir faktisk infisert med det samme viruset som kunne drept deg, bare det at det er nå død. Imunforsvaret ditt dog ser på det som en trussel og bygger forsvar mot den typen virus, utfra virusets DNA. Så når du da en dag blir syk med det viruset, så har kroppen allerede jobbet opp en dose med antistoffer, som kjenner igjen viruset og bekjemper det. Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Jeg må bære døde høner når de er døde Det er dog ikke frittgående høner... Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Pass på hygienenIkke kyss den døde fuglen på plena Ikke ta på den døde fuglen på plena, for så å sleike på fingrene dine Jeg har ikke katt, så akkurat det har jeg ikke satt meg sånn inn i. Såvidt jeg vet har ingen katter dødd av det, men nesten 200 er i karantene i tyskland eller noe. Men å holde katten inne for å unngå smitte er vel sikkert ikke verdens dummeste idë Når det gjelder smitte av mennesker; Det er langt flere mennesker som dør av vanlig influensa årlig. Fugleinfluensa er ikke en ny oppfinnelse, og har eksistert i årevis. Så lenge man er ung og frisk skal man iallefall ikke bekymre seg. Men jeg kan forstå at eldre mennesker, små barn, og folk som pga sykdom/medisin har nedsatt imunforsvar er litt bekymret. Før noen i Europa blir smittet og dør av det tar jeg det heeelt med ro 5726698[/snapback] 4 katter skal vistnok være død pga dette viruset, noe som er litt skummelt fordi det viser at viruset kan ha gjort seg tilpasningsdyktig i et pattedyr, og som da kan gå over til oss. Men er enig med det siste du sier. Er jo ingen i Europa som har død av det ennå så jeg tar det og medro Lenke til kommentar
Eddie81 Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Pass på hygienenIkke kyss den døde fuglen på plena Ikke ta på den døde fuglen på plena, for så å sleike på fingrene dine Jeg har ikke katt, så akkurat det har jeg ikke satt meg sånn inn i. Såvidt jeg vet har ingen katter dødd av det, men nesten 200 er i karantene i tyskland eller noe. Men å holde katten inne for å unngå smitte er vel sikkert ikke verdens dummeste idë Når det gjelder smitte av mennesker; Det er langt flere mennesker som dør av vanlig influensa årlig. Fugleinfluensa er ikke en ny oppfinnelse, og har eksistert i årevis. Så lenge man er ung og frisk skal man iallefall ikke bekymre seg. Men jeg kan forstå at eldre mennesker, små barn, og folk som pga sykdom/medisin har nedsatt imunforsvar er litt bekymret. Før noen i Europa blir smittet og dør av det tar jeg det heeelt med ro 5726698[/snapback] Katter kan bli smittet. På den tyske øya Rügen har de funnet en del katter som har dødd av viruset etter å ha spist infisert katt. I Asia har større kattedyr i zologiskehager dødd av viruset etter å ha spist infisert rått kjøtt. Om mennesker har dødd av det i Europa er jeg ikke helt sikker på, men mennesker har iallfall blitt smittet i Tyrkia og Russland, som begge er land som ligger i Europa, selv om størsteparten av arealet ligger i Asia. Det er også rett at mer personer dør årlig av vanlig influensa en fugleinfluensa. Det dør ca 1500 personer i året av influensa i Norge, mens under 200 har dødd av fugleinfluensa på verdensbasis på 2-3 år. Derimot hvis fugleinfluensa muterer så kan den bli farlig. Hvis den klarer å koble seg med et virus fra den menneskelige influensaen, og da smitter mellom mennesker, og er like dødelig for oss som den versjonen fuglene har nå, da kan det fort bli farlig. Derimot vil en mutasjon sannsynligvis ble mildere mot mennesker enn den som fugler har nå er når vi blir smittet. Fuglene som ble funnet døde på Klepp var ikke infisert av fugleinfluensaviruset. De var døde av matmangel og rovdyr som falker og en hund som hadde fanget og spist på dem. Til deg som snakker om plukking osv og om hvor lett dette smitter osv. Det du sier stemmer ikke. Mennesker smitter ikke hverandre med fugleinfluensavirus. Hvis det har forekommet så skjer det iallfall ikke lett. Det går å lage vaksiner mot virus. Hvert år så blir personer med dårlig hjerte rådet til å ta vaksinen mot årets influensavirus, for å være på den sikre siden. I Norge, Nederland, Belgia og Frankrike vil alle fugler som ikke er smittet bli vaksinert mot fugleinfluensaen (tamme besetninger) hvis de blir påvist utbrudd (Frankrike har hatt utbrudd men vet ikke om de har massevaksinert enda). Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Det blir show på onsdag i neste uke, da kommer fugleinfluensaen til Norge. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Det blir show på onsdag i neste uke, da kommer fugleinfluensaen til Norge. 5730433[/snapback] He he he, så du sier det ja Minner meg på en samtale jeg hadde med en svært lite intelligen Skotte for noen uker siden. Vi begynte å snakke om fugleinfluensaen, og da klarte han å spøtte ut noe slik som at Læreren hans hadde sagt at den ville komme til skotland om 4 år. Vet ikke hvem som var mest naiv.. Læreren som kunne si noe slik, eller han som faktisk trodde på det. Ingen kan vite når den kommer. Men når den befinner seg i tyskland etter å ha bevegd seg hurtig ellers i verden er det vel ikke mye som skal til for å tenke seg at det tar litt kortere tid enn 4 år for fuglene å reise over havet til Skotland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå