^fmj Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 -Hva skal man gjøre for å unngå smitte? - 5611801[/snapback] I tillegg til å unngå fugl og fugledritt (vask bilen med forsiktighet) er katter noe en antakelig bør holde seg unna. 5633558[/snapback] Du kan bli smittet av katten din. Det anbefales å kaste døde fulger katta drar med seg inn med forsiktighet og vaske hendene etter du har kost med den. Tror at sansyligheten for at akkurat din katt skal greie å ta livet av en fugl som er smittet og få smitten selv, for så å overføre den til deg er ganske liten Men som en forholdsregel er det jo alltids greit å sette et halsbånd på katta med bjelle. Da får den ikke fanget fugl. (bare husk at båndet må ha strikk, ellers kan den "henge" seg i trær eller sette seg fast.) Hilsen lite bekymret katte-eier. 5634125[/snapback] Smitte mellom katt og menneske har kun blitt påvist i laboratorier, sjansen for at det skal skje utenfor et laboratorium er VELDIG liten. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Health experts have been monitoring a new and extremely severe influenza virus – the H5N1 strain – for almost eight years. The H5N1 strain first infected humans in Hong Kong in 1997, causing 18 cases, including six deaths. Since mid-2003, this virus has caused the largest and most severe outbreaks in poultry on record. In December 2003, infections in people exposed to sick birds were identified. Since then, over 100 human cases have been laboratory confirmed in four Asian countries (Cambodia, Indonesia, Thailand, and Viet Nam), and more than half of these people have died. Most cases have occurred in previously healthy children and young adults. Fortunately, the virus does not jump easily from birds to humans or spread readily and sustainably among humans. Should H5N1 evolve to a form as contagious as normal influenza, a pandemic could begin. Kilde: WHO 100 mennesker har død...dette må jo være en ren krise! Mediaskapt krise er det da. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Som påpekt tidligere, det er ikka hva viruset gjør i dag som er skummelt, det er hva det har potensiale til gjøre når det en dag sansynligvis vil mutere slik at det kan smitte fra menneske til mennesker. Det du sier BIReal er litt det samme som å si, la oss slippe løven ut av buret, den er ikke farlig, den har aldri drept noen. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 (endret) Hvis det muterer, det kan godt hende at det aldri kommer til å mutere. Hva godt gjør det egentlig at man går å er redd for noe som kanskje aldri kommer til å skje? Media har skapt en frykt for dette viruset, som ikke hører hjemme noensteder. Endret 23. februar 2006 av ^fmj Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Det gjør ingen ting godt at folk er redd. Men det gjør noe godt dersom folk er oppmerksomme på viktigheten av hygiene, vaske hendene og er oppmerksom på dersom det er unormalt mange døde fugler noe sted og varsler myndighetene. Det er også viktig at myndighetene er oppmerksomme, slik at en eventuell mutasjon oppdages på så tidlig tidspunkt som mulig. Teknologien er kommet mye lengre i dag enn da spanskesyken herjet og drepte hundrevis av millioner. På den annen side er befolkningstettheten høyere. Derfor er det viktig at en mutasjon som smitter fra menneske til menneske oppdages så fort som mulig. Hvis det muterer, det kan godt hende at det aldri kommer til å mutere. 5652463[/snapback] Tiden er på virusets side. Viruset har all tid i verden, og før eller siden vil det nok dukke opp en mutert versjon. Å tro noe annet er naivt, i hvertfall sett fra helsemyndigheters side. Du og jeg kan kule'n. Mest sansynligvis vil en eventuelt ny versjon dukke opp i et land der befolkningstettheten er langt høyere, og hygienen dårligere enn her hjemme. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Viste dere at man faktisk kan dø av den vanlige influensa som kommer i ny form vært bidige år? H5N1 viruset er for tiden ment for fugler, og angriper fugler og ikke mennesker. Media blåser dette alt for mye opp, og skremmer livet av folk på null grunnlag. Ja, den kommer hit, men jeg tror ikke det er noe å frykte ennå. Det er ikke påvist mutering av viruset, og når den tid kommer er det bare snakk om tid før vi har en vaksine mot det og. Trenger ikke å gå av skafte fordi fuglene blir syke. Det som gjorde at folk i Asia, India etc ble syke, var jo fordi de holdte på med død, infisert fugl. I Kina, tror jeg det var, lekte ungene med fuglehoder. Vi gjør ikke slik. Eneste folk bør passe seg for er å spise viltfugl egg, og skal de gjøre det, kok/stek det GODT, plommen må være helt stekt. Det er i plommen DNA materielle sitter, og det er der H5N1 viruset ligger vis det er der. Ved å hardkoke egge ødelegger du viruset, som for øvrig ikke tåler temperaturer over 36/37 grader (derfor man får feber ved sykdom). Samme gjelder kyllingkjøtt. Stek det godt. Ellers er det vel ikke mye å være redd for nå. Jeg har 3 katter, og vasker hendene uansett når jeg har koset med dem (vet aldri hvor de har vært) og tar ikke i fuglene de drar inn med bare hendene. Media har drept nordmenn av fugleviruset før vi overhode har fått det, og det har skremt vannet av folk. Skjønner dem godt, men per i dag er det ikke mye å frykte. Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Akuratt som en venn sa til meg: "Den dagen du finner fjær mellom beinene dine, er den dagen du burde bekymre deg for fugleinfluensa". Lenke til kommentar
Sir Winston Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 (endret) Men hvordan virker egentlig Tamiflu...? Skal man ta det før, eller etter smitte...? Og er det helt trygt, med tanke på at folk har tatt livet sitt pga det...? 5614493[/snapback] Det finnes ingen kur mot fugleinfluensa. Tamiflu virker mot all slags influensa og dermed ganske sikkert på fugleinfluensa også tror de. Hvis jeg ikke tar helt feil nå. Personlig så bekymrer jeg meg ikke. Vi har og har hatt mange forferdelige epedemier/og annet og vi lever fortsatt.. Svartedauen, spanskesyken, HIV/Aids, malaria osv. Det er ingen grunn til å bekymre seg. Endret 23. februar 2006 av Sir Winston Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Det ironiske her er at en test utført på knokler (eller var det vev, husker ikke) fra de som døde av pesten for mange herrens år siden, viser en meget MEGET nær slektskap til H5N1 viruset. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Det gjør ingen ting godt at folk er redd. Men det gjør noe godt dersom folk er oppmerksomme på viktigheten av hygiene, vaske hendene og er oppmerksom på dersom det er unormalt mange døde fugler noe sted og varsler myndighetene. Det er også viktig at myndighetene er oppmerksomme, slik at en eventuell mutasjon oppdages på så tidlig tidspunkt som mulig. Teknologien er kommet mye lengre i dag enn da spanskesyken herjet og drepte hundrevis av millioner. På den annen side er befolkningstettheten høyere. Derfor er det viktig at en mutasjon som smitter fra menneske til menneske oppdages så fort som mulig. Hvis det muterer, det kan godt hende at det aldri kommer til å mutere. 5652463[/snapback] Tiden er på virusets side. Viruset har all tid i verden, og før eller siden vil det nok dukke opp en mutert versjon. Å tro noe annet er naivt, i hvertfall sett fra helsemyndigheters side. Du og jeg kan kule'n. Mest sansynligvis vil en eventuelt ny versjon dukke opp i et land der befolkningstettheten er langt høyere, og hygienen dårligere enn her hjemme. 5652594[/snapback] Tror du at vi oppdager en eventuell mutasjon fortere hvis vi går rundt og er redde? Mutasjonen kommer til å bli oppdaget så tidlig som overhodet mulig, uansett om vi vasker hendene eller ikke. Greit å varsle myndighetene om man skulle oppdage en haug med daue fugler, men det betyr ikke at vi skal begynne å gå rundt å se etter hauger med daue fugler. Eller at vi skal begynne å ta spesielle forholdsregler overfor fugler i nærmiljøet. Viruset kan gjerne mutere, men det kan mutere nesten uendelig mange veier. Det er ikke gitt at en eventuell mutasjon vil føre til at det kommer til å smitte mellom mennesker. Jeg har ikke sagt at jeg ikke tror at det kommer til å mutere, men at sjansen på langt nær er så stor som media skal ha det til. Selv om viruset har all tid i verden. Smitten vil nok neppe starte i Norge, enig der. På grunn av forholdene i landet. Syns du roper for mye Ulv, ulv. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Viruset kan gjerne mutere, men det kan mutere nesten uendelig mange veier. Det er ikke gitt at en eventuell mutasjon vil føre til at det kommer til å smitte mellom mennesker. 5656486[/snapback] Det er ikke snakk om at viruset er en enhet som enten muterer hit eller dit. I verden finnes det milliarder på milliarder av eksemplarer av viruset. Disse vil mutere alle mulige veier. De fleste mutasjoner vil dø ut. Følr eller siden vil det sansynligvis oppstå en variant som kan smitte mennesker. Og fordi viruset aldri vil forsvinne fra naturen, så går sansynligheten mot 1 når tiden går mot uendelig. Det er da vi må stole på flaks, helsemyndigheter og god renslighet. Hvis ikke kan vi i verste ffall få en repirse av spankesyken. Dette er ikke å rope ulv. Det er den simple realitet. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Syns du overdramatiserer. Virker som du bare går og venter på at mutasjonen skal skje og at et sant helvette skal bryte ut. Før en eventuell mutasjon intreffer skal iallefall jeg forholde meg helt uforandret til fugleinfluensaen. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Syns du overdramatiserer. 5656770[/snapback] Jeg dramatiserer ikke i det hele tatt. Virker som du bare går og venter på at mutasjonen skal skje og at et sant helvette skal bryte ut. 5656770[/snapback] Dette derimot, dette er dramatisering. Før en eventuell mutasjon intreffer skal iallefall jeg forholde meg helt uforandret til fugleinfluensaen. 5656770[/snapback] Jeg skal kysse alle døde fugler jeg ser.... Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Viruset kan gjerne mutere, men det kan mutere nesten uendelig mange veier. Det er ikke gitt at en eventuell mutasjon vil føre til at det kommer til å smitte mellom mennesker. 5656486[/snapback] Det er ikke snakk om at viruset er en enhet som enten muterer hit eller dit. I verden finnes det milliarder på milliarder av eksemplarer av viruset. Disse vil mutere alle mulige veier. De fleste mutasjoner vil dø ut. Følr eller siden vil det sansynligvis oppstå en variant som kan smitte mennesker. Og fordi viruset aldri vil forsvinne fra naturen, så går sansynligheten mot 1 når tiden går mot uendelig. Det er da vi må stole på flaks, helsemyndigheter og god renslighet. Hvis ikke kan vi i verste ffall få en repirse av spankesyken. Dette er ikke å rope ulv. Det er den simple realitet. 5656642[/snapback] Når 1 går mot uendelig, men vi vet at vi ikke har så forferdelig lang tid på jorda, og vi vet også at jorda (og solsystemet) ikke kommer til å vare så lenge. Alt har en gitt tid, og det er jo ikke sikkert at viruset er i stand til å mutere til menneskelig smitte overføring i løpet av den tiden vi er her. Spanskesyken var på en tid med utrolig dårlige hygieniske tilstander. For å få en overhode nær replika av spanskesyken må vi ha nær samme sanitære forhold og det har vi ikke så det blir ikke reelt å sammenligne heller. Det er forskjellige tider og det er også en faktor vi må ta med i beregningen. Jeg synes folk overdramatiserer dette forferdelig mye. Det er akkurat som de venter at H5N1 skal stå bak neste hjørne og hoppe frem for å smitte den neste som kommer. Dette er ikke tilfelle og for tiden så er dette et virus som går på dyr og ikke mennesker. Og media dreper nordmenn i hopetall overhode før det er påvist viruset i Norge. Om ikke det er å overdramatisere så trenger jeg en ordbok og ny definisjon av ordet. Det er alltid en sjangse at viruset blir å mutere for å smitte menneske. Men så lenge et menneske ikke er smittet, har ikke viruset noe å mutere til. Den vet bare om en tilstand og det er i fuglen. For å mutere til et menneske virus trenger det en evolusjon på mikro nivå i et menneske, og når det har mutert, er så er det jo ikke sikkert at det har noen å smitte til for det kan jo hende at den personen da sitter i isolat. Nå må folk slutte med overdramatiseringen av dette viruset. Ja, det er en trussel, men det er Osama og. Men det har da pussig nok dabba av over tid, og for ikke mange år siden ble alt fra små tettsted til land utsletta i media pga overdramatisering etter 9/11. Så ro dere ned litt, se situasjonen ann, bruk sunn fornuft så går det garantert bra. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Spanskesyken var på en tid med utrolig dårlige hygieniske tilstander. For å få en overhode nær replika av spanskesyken må vi ha nær samme sanitære forhold og det har vi ikke så det blir ikke reelt å sammenligne heller. Det er forskjellige tider og det er også en faktor vi må ta med i beregningen. 5656916[/snapback] Det har jeg også skrevet, minst to ganger. Jeg synes folk overdramatiserer dette forferdelig mye. Det er akkurat som de venter at H5N1 skal stå bak neste hjørne og hoppe frem for å smitte den neste som kommer. 5656916[/snapback] Det er du som legger til dette dramaet. Jeg har ikke antydet noe som helst i denne retningen. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Det er du som legger til dette dramaet. Jeg har ikke antydet noe som helst i denne retningen. Det har jeg heller ikke hentydet, ta med sammenhenget. Her refererer jeg "DE" som media og forskere og ikke deg. Dessuten er det ikke mye drama men ei mer en skildring. Har ikke lest alle innleggene dine så om du har sagt det før ang spanskesyken må jeg bare beklage at jeg skrev det, men kan vel egentlig ikke sies for mange ganger. Lenke til kommentar
noxeiS Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Bare 4.999.908 dødsfall igjen til FNs spådommer går i oppfyllelse! 92 and counting... Lenke til kommentar
co2 Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Bare 4.999.908 dødsfall igjen til FNs spådommer går i oppfyllelse! 92 and counting... 5662912[/snapback] Det er om viruset muterer, og sjansen øker for det jo mer det sprer seg imellom fugler. Vi burde heller bry oss om at all mat og allting gir oss kreft, og at sjansen for å dø i en bilulykke er 432444 ganger større enn å dø av fuglevirus Lenke til kommentar
_M@ts_ Skrevet 27. februar 2006 Del Skrevet 27. februar 2006 Skulle gjerne vært lege nå og solgt masse "vaksiner" som egentlig ikke hjelper. Mange begynnte jo å whine etter SARS og malaria krever ganske mye dødsfall hvert år og folk flyr ennå til disse stedene uten å la seg vaksinere mot det. Markedsføring .. Lenke til kommentar
Stig Jøran Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Det er vel ikke noen reel sjanse for at fugleinfluensaen kommer til å utrydde en truet fugleart? Dessuten om det skulle skje noe i norge, så tror jeg vi er ganske så trygge. Trossalt så bor jo folk ikke å tett her som i Kina, Thailand, India og sånne land, hvor 5-10 folk bor sammens med fuglene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå