Jaukim Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Fugleinflensaen nærmer seg Norge, bør vi frykte dette? -Hva skal man gjøre for å unngå smitte? -Hva skjer hvist noen blir smittet? -Hvordan kan vi hjelpe til med å forhindre dette? Diskuter dette her! Lenke til kommentar
Superior Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 -Hva skal man gjøre for å unngå smitte? Ikke ta på døde fugler med hendene (barnelærdom). Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Ser ingen grunn til å være redd for dette. Greit, noen nedi Thailan elns har dødd av det, men der er det helt andre tendenser enn her. Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Vedder på at media får prosenter av tamiflu salget. Slik fugleviruset er i dag så er det midre farlig enn f.eks en forkjølelse. Sjansen for at det muterer slik at det smitter over på/mellom mennesker vil være tilstedet, men dette skal det også være en liten sjanse for. Setter 1000kr på at det er like trygt å være menneske i Norge når fugleviruset kommer Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg tror kanskje jeg hadde blitt litt smånervøs om jeg var bonde på norges største gård for frittgående fjærkre. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Big deal. Mellom 2-3 millioner dør av malaria årlig, for å sette antall døde av fugleinfluensa (i overkant av 80) litt i kontekst, Endret 15. februar 2006 av Cybbe Lenke til kommentar
noxeiS Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Heh. FN sa dette om hvor omfattende det ville være: "The range of deaths could be anything between 5m and 150m," the UN's new co-ordinator for avian and human influenza said in his BBC interview. Har vært ca 100 dødsfall så langt. Bare 5 millioner igjen for at FNs spådommer skal oppfylles! Lenke til kommentar
Jordi Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Men hvordan virker egentlig Tamiflu...? Skal man ta det før, eller etter smitte...? Og er det helt trygt, med tanke på at folk har tatt livet sitt pga det...? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Big deal. Mellom 2-3 millioner dør av malaria årlig, for å sette antall døde av fugleinfluensa (i overkant av 80) litt i kontekst, 5613046[/snapback] Poenget er ikke hva fugleinfluensaen gjør i dag, men hva den har potensiale til å gjøre. The Spanish Flu Pandemic, also known as La Grippe Espagnole, or La Pesadilla, was an unusually severe and deadly strain of avian influenza, a viral infectious disease, that killed some 50 million to 100 million people worldwide over about a year in 1918 and 1919 [1]. It is thought to have been one of the most deadly pandemics so far in human history. It was caused by the H1N1 type of influenza virus, which is similar to bird flu of today, mainly H5N1 and H5N2. En mutasjon alá spanskesyken kan skje igjen. Og fordi viruset har all verdens tid på seg, så vil det sansynligvis skje igjen ... en eller annen gang. Men i dag ser verden annerledes ut på to måter. Befolkningstettheten er høyere, noe som betyr at smittefaren øker. Teknologien er bedre, noe som betyr økte muligheter for å oppdage, isolere og stoppe et nytt utbrudd før det sprer seg for langt. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Men hvordan virker egentlig Tamiflu...? Skal man ta det før, eller etter smitte...? Og er det helt trygt, med tanke på at folk har tatt livet sitt pga det...? 5614493[/snapback] Tamiflu (og lignende) skal taes tidligst mulig etter smitte for å hindre influensaviruset i å formere og spre seg i kroppen. Man bør ikke missbruke slik medisin da virus kan bli resistent. Og verre, virus kan overføre gener mellom hverandre. Så et mulig scenario: Du blir smittet av vanlig influensa, der kanskje en liten promille av virusene er resistente mot tamiflu. Du eter tamiflu og tar knekken på nesten alle influensevirusene, og de få som overlever er de resistente. Siden disse ikke trenger å konkurrere om plass og ressurser med andre virus, så er den nye situasjonen at i stedet for at de resistente virusene er i mindretall, så er de kommet i flertall. Så blir du kanskje uheldigvis smittet av det dødelige fugleinfluensaviruset. Dette er kanskje ikke resistent mot tamiflu, men i kroppen din så møter det tamifluresistente virus. Det er nå en risiko for at virusene "utveklser" genetisk informasjon, slik at det i kroppen din dannes en ny variant av viruset, et fugleinfluensavirus resistent mot tamiflu. Og da, fordi du har brukt tamiflu tidligere, er det ikke sikkert at det finnes noe medisin som hjelper deg lenger, og du er overlatt til kroppens imunforsvar. Til slutt vil jeg påpeke at jeg er langt fra noen ekspert på området, så noen detaljer rundt sansynlighet osv. vil jeg ikke spekulere i. Men det man må huske på er at selv om sansynligheten for at akkurat dette skal skje deg kanskje er liten, så er viruset spredd over hele verden. Så over tid er sansynligheten for at dette skal skje med noen ganske stor. Men det er for øvrig ikke dette man er mest redd for, men at viruset skal mutere på en måte som gjør at det smitter fra menneske til menneske slik de influensaene vi blir rammet årlig av gjør. I dag må man være i nærkontakt med smittete fugler, eller fugleeksrementer e.l. for å bli smittet. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Synes hele fugleinfluensaen er "hypet" opp så utrolig. Jeg tror faktisk at den værste virkningen av fugleinfluensaen er frykt rett og slett. Ikke sykdommen i seg selv. Lenke til kommentar
noxeiS Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 Whatever, kylling er blitt billigere i det siste virker det som, så stå på! Hehe. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 I must not fear. Fear is the mindkiller. Fear is the little death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past me I will turn to see fear's path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain At mediene krisemaksimerer og folk lar seg skremme er ingen nyhet, fryktmaskineriet er en form for underholdning, akk.. vi må ha et kjedelig liv for å bli oppildnet av slik dårlig journalistikk. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 (endret) http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article564158.ece. Vurderer og starte opp et begravelsesbyrå i nærmeste fremtid, jeg... Endret 19. februar 2006 av jarmo Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 19. februar 2006 Del Skrevet 19. februar 2006 -Hva skal man gjøre for å unngå smitte? - 5611801[/snapback] I tillegg til å unngå fugl og fugledritt (vask bilen med forsiktighet) er katter noe en antakelig bør holde seg unna. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 -Hva skal man gjøre for å unngå smitte? - 5611801[/snapback] I tillegg til å unngå fugl og fugledritt (vask bilen med forsiktighet) er katter noe en antakelig bør holde seg unna. 5633558[/snapback] Du kan bli smittet av katten din. Det anbefales å kaste døde fulger katta drar med seg inn med forsiktighet og vaske hendene etter du har kost med den. Tror at sansyligheten for at akkurat din katt skal greie å ta livet av en fugl som er smittet og få smitten selv, for så å overføre den til deg er ganske liten Men som en forholdsregel er det jo alltids greit å sette et halsbånd på katta med bjelle. Da får den ikke fanget fugl. (bare husk at båndet må ha strikk, ellers kan den "henge" seg i trær eller sette seg fast.) Hilsen lite bekymret katte-eier. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Med min flaks så er jeg vel den første nordmannen som stryker med... Lenke til kommentar
b-real Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Fikk en innringing i går fra en fra stavanger som satt alene i bilen og sa at ut fra intet så kom en svane dalende ned og han lurte på hva han skulle kontakte Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Kjøp Dagbla' og VG i morgen også! Husk endene hekker på et vann nær deg! Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Det er ingenting å være redd for, det kunne ikke vært mer hypa av media enn om de hadde prøvd. Sjansen for å bli smittet er jo nærmest lik 0, med mindre man liker å spise fuglebæsj. Måten man eventuelt blir smittet på er at man puster inn forstøvet fuglebæsj fra et smittet individ. Dette er ikke en sykdom man kan spise på seg. Håper prisene på kylling daler, for jeg skal iallefall fortsette å kose meg med kylling og egg. Mye tyder vel på at den snart finner veien hit, men så lenge den bare skriver seg som h5n1 kommer jeg ikke til å trekke på skuldrene engang. Hvis den muterer da kan vi begynne å ta forholdsregler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå