Gå til innhold

Ang. hiof bachelor og master i informatikk

kimla

Anbefalte innlegg

Hei!

Ett par kjappe spørsmål (forhåpentligvis... ).

Har bestemt meg for å droppe spillprogrammering på NITH og heller satse på en mer "generell" utdannelse på informatikklinja til HIOF.

Etter at jeg har tatt bachelor der så vil jeg gjerne prøve meg på master.

Det jeg egentlig lurer på er:

* Hvordan oppgaver er det du får på bachelor gjennom de 3 årene?

* Hvordan oppgaver er det du får på master gjennom de 2 neste årene?

* Hvordan er det å gå der, del gjerne erfaringer her?

* Er lærerne flinke, eller kan de bare det de "skal" kunne?

* Hva er jobbmulighetene etter endt studium (både bachelor og/eller master), er du høyt betraktet i arbeidsmarkedet etter man har gått på hiof? Hva syns de diverse arbeidsgiverne om akkurat den skolen?

Takker og bukker dypt for alle svar :)

Alt av erfaringer o.l. fra folk som har gått der / kjenner folk som har gått der hadde vært veldig fint å få :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vil jeg gjerne svare mer generelt enn HIOF siden jeg ikke vet hvordan det er der. En mer generell utdannelse som det du nå ser ut til å gå for tror jeg ikke er en dum ide. Jeg liker veldig godt NITH, men når personlig ville jeg ikke gått for spesialiserte linjer slik som den nye spill-linja. Spesialisering kan du eventuelt ta etterhvert, et solid og bredt grunnlag tror jeg kun du tjener på.

Angående oppgaver en får som bachelor/master: Vil, igjen veldig generelt, si at som bachelor så holder det ofte at du løser oppgaven innenfor de kriterier som er gitt. Som master så krever de mye mer når det kommer til reflektering av valgene du tar for å løse oppgaven. Hvorfor velger du den ene teknologien/metoden foran den andre, hva er fordelen/ulempen med de forskjellige alternativene, osv. Man må altså tenke gjennom valg en gjør istedet for å kun løse problemet "på et vis".

Angående jobbmuligheter så ser det ut til å bli bedre og bedre! Driver selv med andre året på master (er ikke ferdig før september), men har allikevel allerede fått meg en jobb der jeg får muligheten til å kombinere med skolen. Og dette er i lille Molde! Mulighetene er trolig langt større i storbyene!

Som master tror jeg du vil ha større muligheter å få (en god) jobb, ihvertfall stiller du sterkere. Det er jo flere med 3-årig utdanning enn 5, og du lærer tross alt en del de siste to årene også. Angrer ikke et sekund på at jeg tok masteren, men skal bli godt å bli ferdig også :)

Lykke til med skolen og jobbsøking etterhvert :)

Lenke til kommentar

Takker for svaret :)

Vurderte selv å gå på NITH, men tror jeg dropper det. Det å betale for en kompetanse man kan få gratis ett annet sted er litt meningsløst syns jeg, hvis man da ikke får ekstraordinær god oppfølgning o.l.

Vil også veldig gjerne høre fra noen som har gått/går/kjenner noen folk som går på hiof. Er veldig nysgjerrig og ivrig på fremtiden der, om hiof er verdt det (det tipper jeg det er).

Og for øvrig; jeg leste på nettet på ett av disse amerikanske nettstedene som sjekker snittlønn for omtrent alle yrker at (innenfor IT da) man får 44% mer lønn med en mastergrad enn en bachelorgrad.

Men dette er jo i USA, vet ikke hvordan det er i Norge :)

Menmen, jo mer info jeg får jo bedre, så alle som har litt fakta (eller hva som helst) om temaet hiof / bachelor / master o.l, ikke vær redd for å spytte det ut! :)

Lenke til kommentar

Kan ikke si annet enn at man får utrolig god oppfølging på NITH. Hvordan dette er på andre høyskoler vet jeg ikke :) Vet enkelte ihvertfall sliter med størrelse. På NITH kjenner man stort sett forelesere/administrasjonen, personlig. Om dette er verdt pengene er jo opp til den enkelte :) Man får jo selvfølgelig en god utdannelse i tillegg. Men som jeg sa så er jeg "litt" imot de mer spesialiserte linjene som de har innført nå. De er ok så lenge de ikke går ut over de mer generelle er mitt syn. De bør fortsette å tilby solide teoretiske bachelor/masterstudier og ikke kun studier som "selger". Men dette er en annen diskusjon :)

Er ikke helt sikker på hva forskjellen i lønn er på master i forhold til bachelor. Vil gjerne selv se norsk statitikk på dette :) Men vil tro at folk med en master vil ha bedre mulighet til å tjene en del mer etterhvert, ikke nødvendigvis når det kommer til startlønn.

Lenke til kommentar

Linjen jeg gikk på da jeg tok bacheloren har de tydeligvis ikke lengre. Det jeg hadde er en god blanding av det meste de har nå. Mer generelt enn det ser ut som de har nå. Vi hadde mye programmering, systemutvikling, databaser og datateknikk. Siste året kunne vi fordype oss i en retning, jeg valgte programmering. Ble faktisk utrolig skuffet over å se hva de har nå! Hadde nok også valgt vekk NITH når jeg ser dette! Glad jeg er ferdig der :p

Idag går jeg siste året på et masterstudie ved Brunel University som NITH tilbyr til norge studenter. NITH sin rolle her er egentlig kun å tilby lokaler + enkelte forelesere, samt man i flere sammenhenger kan forholde oss til NITH når det kommer til administrasjon, Brunel er et typisk gammelakademisk universitet i England, altså de er til de grader byråkratiske og vanskelige på de minste småting. Det kommer for det meste forelesere fra england og underviser. Dette siste året er det kun masteroppgaven vi driver med, altså egentlig ganske lite påvirkning fra skolen.

Lenke til kommentar

Og den bachelorlinjen het (tør jeg tippe... ) avansert programmering? :)

Og hvordan masteroppgave er det du har valgt?

Jeg ble litt interessert nå .. :)

Er det sånn at dere egentlig for det meste velger dere ut oppgaver å gjøre, og går på relevante forelesninger o.l. for å lære mer om teknologien(e) dere trenger å bruke... uten særlig assistanse fra lærere?

Lenke til kommentar

Husker ikke hva den het :) Var ikke så mange linjer den gangen. Tror den du nevner kom året etter jeg gikk ut. Den var egentlig relativt lik den jeg tok. Så ja, vi kan si det er den :p

Er det sånn at dere egentlig for det meste velger dere ut oppgaver å gjøre, og går på relevante forelesninger o.l. for å lære mer om teknologien(e) dere trenger å bruke... uten særlig assistanse fra lærere?

Er ikke helt sikker på hva du mener her. Snakker du om masteroppgaven eller masteren generelt? Forskjellige skoler gjør ting på forskjellig vis så jeg kan nok bare snakke om mine erfaringer. Hos oss var første året undervisning i forskjellige fag. Andre året, fra september til september, er det kun en oppgave du velger selv (men må få godkjent). Her er det om å gjøre å basere valget på relevant litteratur/forskning på området, og komme med noe nytt, altså "contribution to knowledge and understanding in the subject area."

Oppgaven jeg har valg går på grid-nettverk. Kan jo bare copy-paste en del av "project description"-delen i sist innlevering. Den sier sånn ca hva det handler om, men det er for omfattende å alt skrive her :p

This project will focus on determining which scheduling approaches would be most appropriate to implement in a short-lived desktop grid application (SLDGA), running over a peer-to-peer network using JXTA, when considering turnaround time of CPU-intensive tasks.
Lenke til kommentar

Sånne ting virker veldig moro syns jeg. Drive med ting som ikke helt er kommet ut, eller nesten lage ny teknologi... forskningsstadiet liksom :)

Men syns det er litt kjedelig at nesten alle skoler fokuserer så veldig på Java... Er vel mest pga. det enorme utvalget av klasser og funksjoner de har som gjør livet lettere for programmereren, men jeg foretrekker uansett C++ ... Menmen, man kan ikke få alt som man vil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...