lokeland Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 En person har skrevet ekstremt grove meldinger på siden til en jeg kjenner. Jeg har fått ordnet slik at jeg har IP-adressen og lurer nå på om det et grunnlag for å anmelde personen bak melding? Isåfall, hvordan gjør jeg det? Og hvor kan man søke opp ISPen via. en IP-adresse? Skal gjøre det og prøve sende en mail til ISPen med forespørsel om å få navn på personen bak IP-adressen. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 1. De har kun lov til å gi den type informasjon til politiet 2. Viss det er nå så gale som du vil ha det til, må du ta kontakt med politiet for det er kun som kan hjelpe deg. 3. Betale mye gryn, leie en hacker, å anskaffe navnet ulovlig Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Den siste er kanskje litt usannsynlig, men takk for de to første! Men vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram, kan jeg skrive mail forresten? Og hva skal jeg/burde jeg skrive? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Om du politianmelder fyren for personangrep, tror jeg ikke det er umulig å få frem noe. Om politiet henlegger saken, får nok vedkommende et fint sjokk når en beskjed om anmeldelse dumper ned i postkassa hans. Endret 15. februar 2006 av kjehaako Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Hva mente du med det kjehaako? Om politiet henlegger saken betyr vel det at de er ferdig med den? *forvirra* :s Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Hva mente du med det kjehaako? Om politiet henlegger saken betyr vel det at de er ferdig med den? *forvirra* :s 5611597[/snapback] ja, men det er et ganske fint signal. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 For å se hvilken ISP de bruker, så kan du f.eks. kjøre "tracert 193.169.xxx.xxx" i cmd.exe, så får du info om hvilke servere den må innom når den begynner å nærme seg.. Enkelte av disse avslører fort hvilken ISP som er ibruk. Dette forutsetter dog at IP-adressen fremdeles er ibruk. Ellers kan du ringe f.eks. tele2 på 02000, så spør de om hvilken IP du har, du svarer den oppgitte, så sier de "Nei, det er nok en telenor-ip, det gitt".. har skjedd med meg før, da jeg har ringt for folk som ikke aner hvem de bruker som internetttilbyder engang Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 For å se hvilken ISP de bruker, så kan du f.eks. kjøre "tracert 193.169.xxx.xxx" i cmd.exe, så får du info om hvilke servere den må innom når den begynner å nærme seg.. Enkelte av disse avslører fort hvilken ISP som er ibruk. Dette forutsetter dog at IP-adressen fremdeles er ibruk. Ellers kan du ringe f.eks. tele2 på 02000, så spør de om hvilken IP du har, du svarer den oppgitte, så sier de "Nei, det er nok en telenor-ip, det gitt".. har skjedd med meg før, da jeg har ringt for folk som ikke aner hvem de bruker som internetttilbyder engang 5611704[/snapback] Det er egentlig ganske lett å få informasjon ut av folk på kundesentre Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Det beste du kan gjøre er å melde det til IPS'en hans/hennes, så sender de en pen liten mail til han/henne om at han/hun har fått klage på seg. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Når du har funnet ut hvilken ISP han/hun bruker, send en mail til abuse-adressen, som oftest er [email protected] . Jeg har selv sendt fakemail derfra til en kompis, og jeg skal si deg det har sin skremselsvirkning (!) Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Fikk ISPen nå og det er Telenor! Hva gjør jeg så? Vil helst ha navn for å ta det privat, men det går vel ikke regner jeg med? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Fikk ISPen nå og det er Telenor! Hva gjør jeg så? Vil helst ha navn for å ta det privat, men det går vel ikke regner jeg med? 5611880[/snapback] Send en mail til [email protected] du, eller anmeld til politiet. Eventuelt så får du jo ta å kontakte en "superhacker" som tidligere nevnt Endret 15. februar 2006 av Lomz Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 I mailen til telenor bør du inkludere IP (helst med bevis), hva som har blitt gjort (med beviser), og tid for når det skjedde. Tipper at de da sender ham en streng advarsel på epost, og dette vil virke bedre enn det meste du kunne skrevet i en mail. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Du vil ikke få navn. Bare å glemme. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Du er klar over at det finnes regler for innhenting og oppbevaring av informasjon sånn som ip adresser? Dette kalles personvern. Så lenge det er snakk om opplysninger som ka nspores tilbake til enkeltpersoner så vil personvernloven med gjeldende forskrifter gjelde, jfr. dens §§ 2 nr. 1 og 3 (1). Går man så videre nedover og ser i sammelovs paragraf 8 så kan man lese noe interessant: "Personopplysninger (jf. § 2 nr. 1) kan bare behandles dersom den registrerte har samtykket, eller det er fastsatt i lov at det er adgang til slik behandling," Men si det til Telenor abuse, har gjort det selv med en som spammet inboxen min og de ordnet det raskt. Men navn vil du nok ikke få, medmindre du politianmelder det. Endret 17. februar 2006 av KVTL Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 å anmelde personen bak melding? 5611407[/snapback] FYI så er det ikke mulig å anmelde personer. Det er kun mulig å anmelde forhold. Selv du vet hvem som har gjort det, og inkluderer det i en anmeldelse, er det likevel forholdet du anmelder, ikke personen. Politiet vil da gjøre sine egne undersøkelser (ofte basert på hva du har sannsynliggjort i anmeldelsen, da) og ta saken derfra. Vær likevel forberedt på at saken kan bli henlagt. Du kommer nok lengst med å sende en mail til [email protected] slik andre her har foreslått. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå