Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmelde trakkasering/æreskrenking med IP?


lokeland

Anbefalte innlegg

En person har skrevet ekstremt grove meldinger på siden til en jeg kjenner. Jeg har fått ordnet slik at jeg har IP-adressen og lurer nå på om det et grunnlag for å anmelde personen bak melding? Isåfall, hvordan gjør jeg det?

Og hvor kan man søke opp ISPen via. en IP-adresse? Skal gjøre det og prøve sende en mail til ISPen med forespørsel om å få navn på personen bak IP-adressen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å se hvilken ISP de bruker, så kan du f.eks. kjøre "tracert 193.169.xxx.xxx" i cmd.exe, så får du info om hvilke servere den må innom når den begynner å nærme seg.. Enkelte av disse avslører fort hvilken ISP som er ibruk. Dette forutsetter dog at IP-adressen fremdeles er ibruk. Ellers kan du ringe f.eks. tele2 på 02000, så spør de om hvilken IP du har, du svarer den oppgitte, så sier de "Nei, det er nok en telenor-ip, det gitt".. har skjedd med meg før, da jeg har ringt for folk som ikke aner hvem de bruker som internetttilbyder engang :p

Lenke til kommentar
For å se hvilken ISP de bruker, så kan du f.eks. kjøre "tracert 193.169.xxx.xxx" i cmd.exe, så får du info om hvilke servere den må innom når den begynner å nærme seg.. Enkelte av disse avslører fort hvilken ISP som er ibruk. Dette forutsetter dog at IP-adressen fremdeles er ibruk. Ellers kan du ringe f.eks. tele2 på 02000, så spør de om hvilken IP du har, du svarer den oppgitte, så sier de "Nei, det er nok en telenor-ip, det gitt".. har skjedd med meg før, da jeg har ringt for folk som ikke aner hvem de bruker som internetttilbyder engang :p

5611704[/snapback]

 

Det er egentlig ganske lett å få informasjon ut av folk på kundesentre ;)

Lenke til kommentar

Du er klar over at det finnes regler for innhenting og oppbevaring av informasjon sånn som ip adresser? Dette kalles personvern.

 

Så lenge det er snakk om opplysninger som ka nspores tilbake til enkeltpersoner så vil personvernloven med gjeldende forskrifter gjelde, jfr. dens §§ 2 nr. 1 og 3 (1).

 

Går man så videre nedover og ser i sammelovs paragraf 8 så kan man lese noe interessant:

 

 

"Personopplysninger (jf. § 2 nr. 1) kan bare behandles dersom den registrerte har samtykket, eller det er fastsatt i lov at det er adgang til slik behandling,"

 

Men si det til Telenor abuse, har gjort det selv med en som spammet inboxen min og de ordnet det raskt. Men navn vil du nok ikke få, medmindre du politianmelder det.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
å anmelde personen bak melding?

5611407[/snapback]

FYI så er det ikke mulig å anmelde personer. Det er kun mulig å anmelde forhold. Selv du vet hvem som har gjort det, og inkluderer det i en anmeldelse, er det likevel forholdet du anmelder, ikke personen. Politiet vil da gjøre sine egne undersøkelser (ofte basert på hva du har sannsynliggjort i anmeldelsen, da) og ta saken derfra. Vær likevel forberedt på at saken kan bli henlagt.

 

Du kommer nok lengst med å sende en mail til [email protected] slik andre her har foreslått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...