Gå til innhold

Kjøp av Konica Minolta 7D

Anbefalte innlegg

En annen ting er at bruktmarkedet i Norge for alt annet enn Nikon/ Canon er bortimot dødt.

Og i tillegg ikke finnes noe særlig med KM objektiver på lager hos butikkene i Norge (og produksjonen er som sagt foreløpig stoppet hos KM).

5623393[/snapback]

Da er ikke ebay langt borte. Trådstarter foretrekker jo å handle på nettet uansett, og blir han en Minolta-liebhaver, så finner han nok frem. Det er ikke et problem i dag, og blir ikke et problem i morgen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja, at jeg foretrekker nettet er ganske feil, *kremt* jeg er 14 år og er veldig interisert i kamera, og bruker omtrent alle sparepengene mine på dette her.

For å kjøpe gjennom nettet må jeg bruke min mor, og ebay er da ganske uaktuelt, men objektiver og slikt det bekymrer jeg meg ikke om, jeg får nok skaffet det på en slags måte, og blitz tror jeg ikke at jeg kommer til å kjøpe....

og viss noen reagerer på at jeg er 14 år syntes jeg det er teit, for jeg kan på mange måter bruke et kamera på samme måten som en eldre person :thumbup:

Lenke til kommentar

E-bay er helt klart et alternativ, og der bør det ikke være umulig å få tak i det man ønsker.

Er ikke sikker at det stemmer at Sony overtar alle ingeniører etc. Tror ikke det er bestemt ennå. Spørs vel også hvem som har lyst til å flytte på seg.

Sjekk forøvrig www.dyxum.com for mer info.

Og selv om Sony er et stort konsern etc. så imponerte vel ikke rootkitet (CD'er) så veldig mye, eller hva?

Lenke til kommentar
Nei det var det med dette semi pro kamera som slo meg, jeg vil jo ha noe å bryne meg litt på, og da er dette kamera ganske perfekt, og siden det har  fått så mye bra respons blir det nok dette kamera.

5623487[/snapback]

Du kommer sikkert til å leve lykkelig med det og kitzoomen i flere år enda, og innen den tid at du ønsker (og har råd til) god fastoptikk kommer, så har du sikkert eget visa. Du lærer i alle fall med et særdeles godt verktøy, når du kjøper et semipro-hus.

Lenke til kommentar
Nei det var det med dette semi pro kamera som slo meg, jeg vil jo ha noe å bryne meg litt på, og da er dette kamera ganske perfekt, og siden det har  fått så mye bra respons blir det nok dette kamera.

Jeg tror nok IKKE du vil bli skuffet. Har nettopp fått 7D i hus selv etter å ha skutt den analoge varianten i halvannet års tid, og det er solide greier. Huset har alle funksjoner en forventer (and then some), og stiller glimrende på ergonomi.

Konica Minolta vil nok forøvrig lure i kulissene heller enn å selge ut alt til Sony. Det er ikke helt overenstemmelse mellom hva som står i pressemeldingene og hva talsmenn/representanter har uttalt på den ene side, og hva pressen skriver på den annen. Om vi får se Sony-merket utstyr bygget av Minolta ville ikke det overraske meg.

7D var sent ute på grunn av at prosjektet opprinnelig hadde et helt annet mål. Det var egentlig dette huset som skulle ta Foveon X3-brikken til SLR-markedet. Desverre gjorde handelsavtalen med Sony på brikker til kompakt- og prosumermodeller at dette gikk i vasken, og 7D endte opp med 6MP-brikken fra Sony mens Foveon måtte gå til Sigma. Dette førte til forsinkelser og ombygging, og 7D som egentlig skulle ha konkurrert med 10D og D100 kom til slutt på markedet etter Canon 20D.

Vi får se hva som skjer utover våren og sommeren på utstyrsfronten, imens får du ha lykke til med knipsingen!

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar

Dette var nytt for meg. Tenk hvis det var Minolta som fikk Foveon-brikken. Det kunne betydd mye for både Foveon og Minolta, og jeg hadde vært frelst. Det eneste jeg ikke liker med Sigma SD10, er at det kun bruker Sigma-optikk, og at det ikke er direkte pent.

Min mor kalte Charles Bronson for styggpen en gang. Jeg ristet på hodet av det til jeg så SD10, he he. 7D derinot er berre lækkert.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg hevet brynene selv da jeg leste det. Hvis en ser på det nesten uovertrufne toneforløpet og fargegjengivelsen til JPEG-filer fra 7D og 5D rett fra kamera, og krysser dette med X3? Det er forøvrig en av de mest kunnskapsfulle innenfor "onlinemiljøet" rundt Minolta, David Kilpatrick, som slipper slike bomber av og til.

Enig når det gjelder Sigma og deres kamerahus. De har gode objektiver, det er lite å si på EX-serien deres, men de mangler gjerne det lille ekstra. Samt noen unike fastlinser jeg ville savne fra Minoltasystemet. Vi får se hva som blir igjen av det fremover :)

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

i den ene butikken ja,tror jeg, men mamma bestemmer litt, hun sier at jeg ikke får bare kjøpe, må til butikken og prøve litt først...! Snakk om gledesdreper

Så det er den butikken i bergen som er aktuelt

Endret av Litejk
Lenke til kommentar
De var dessverre utsolgt for 7D på Japan Foto, sa de hvertfall...

5626880[/snapback]

FotoVideo har en butikk i Bergen det kan godt tenkes at de har kameraet inne, da kan du teste det der uten at du trenger å kjøpe. FotoKnudsen har flere butikker i Bergen, de var tidligere importør av Konica-Minolta i Norge dermed kan det godt tenkes at en av deres butikker har dette kameraet inne.

Lenke til kommentar
i den ene butikken ja,tror jeg, men mamma bestemmer litt, hun sier at jeg ikke får bare kjøpe, må til butikken og prøve litt først...! Snakk om gledesdreper

Så det er den butikken i bergen som er aktuelt

5626904[/snapback]

Utsolgt for 7D?

Kjøp 5D!

5D ble utviklet etter 7D, er basert på 7D og har mer eller mindre de samme funksjonene. Objektivet som følger med er bra nok, selv om 7D selges med et som er bedre (i hverfall der jeg kjøpte min 5D). Dessuten får du råd til 70-210-objektivet. (men kjøp 50mm 1.7, skikkelig kvalitet til en tusenlapp).

Den største forskjellen fra 7D er den fysiske størrelsen. Garvede fotografer liker å holde i store, tunge kameraer. De liker også at kameraer (og objektiver) er laget av metall. Spør meg ikke hvorfor, hardplasten er solid nok, med mindre du håndterer kameraet like røft som en treåring håndterer en lekebil.

5D er helt super og det er lettere og overbevise mor om å kjøpe et kamera som koster mindre.

Sjekk ut denne boken. Er laget for både 5D og 7D. Har den selv. Lærer mye. Dessuten går det frem av boken at det kun er på få områder at 5D go 7D er forskjellige.

http://www.friedmanarchives.com/Writings/5D_7D_ebook.htm

Lykke til!

:D

Hilsen

Skarpen

Lenke til kommentar

Ja jeg skal sikkert kjøpe 5D har lest på de fleste nettsider, og det ser ut som et bra kamera.

Men hva er oppstartstiden, og batterikapasiteten?

og mest av alt bildekvaliteten!

Jeg kunne også tenkt meg D50 , ser at det har omtrent samme hus som et D70s men er ikke like bra, hva skiller de?

Lenke til kommentar
Ja jeg skal sikkert kjøpe 5D har lest på de fleste nettsider, og det ser ut som et bra kamera.

Men hva er oppstartstiden, og batterikapasiteten?

og mest av alt bildekvaliteten!

Jeg kunne også tenkt meg D50 , ser at det har omtrent samme hus som et D70s men er ikke like bra, hva skiller de?

5638006[/snapback]

Oppstartstiden på 5D er kortere enn på 7D og batterikapasiteten er ca. den samme.

Når det gjelder bildekvaliteten er de veldig like, de deler den samme sensoren og den samme bildeprosessoren. Den største forskjellen i ytelse er at 7D kan ta noe lengre bildeserier enn 5D.

En kamerat av meg har Nikon D50 og sammenlignet med 5D ville jeg holdt en knapp på 5D, hovedsaklig pga. betjeningen og at de har innebygd bildestabilisering.

Den store bonusen med bildestabiliseringen er jo at du får stabilisering på alle objektiver du putter på kameraet, uansett merke, alder og type(unntatt noen spesielle macro objektiver). Du slipper å kjøpe dyre objektiver med innebygd stabilisering.

Lenke til kommentar
Ja, dette er bra, oppstarts tiden til et 7D er ca 1.3-4 sek, og viss 5D sin er mindre er det bare bra :D

D50 slo meg inn i forigårs pga kamerahuset, ellers kunne jeg ikke tenkt meg dette kamera, så det blir nok 5D  :w00t:

5638188[/snapback]

Du vil ikke angre på det valget, ser at de har 1stk på lager hos mpx.no til 5831,- og fotovideo.no har 1stk igjen på lager til 5820,-

Når du har skaffet deg kamera vil jeg anbefale deg og se på bruktmarkedene på nettet for å skaffe deg et 50mm f1.7 objektiv og 70-210mm f4(den gamle modellen, i metall), det er veldig gode objektiver som gir deg meget gode bilder.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelp i denne tråden, jeg har bestemt meg, jeg kjøper 5D uansett omtrent, men viss det ligger dårlig i handa mi så skal jeg heller tenke meg om.

Takk for meget bra tilbakemeldinger

Edith: eller viss noen bedre kamera kommer på et flott tilbud ;)

Endret av Litejk
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...