Litejk Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Hva er best? jeg lurer på dette fordet jeg skal ha meg et av de kamera. Er mest intrisert i fakta om KM 5D Endret 17. februar 2006 av Litejk Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 "Hva er best" blir et ufullstendig spørsmål. "Hva er best tilpasset mitt budsjett og mine behov" er mye lettere å svare på, men det fordrer at vi vet litt mer om hvilke egenskaper som vil være viktige for deg, og hvilket budsjett du har. I tillegg kan det være nyttig å vite litt om du planlegger å klare deg med et kit-objektiv i første omgang, i all overskuelig fremtid, eller om du tenker å utvide objektivparken forholdsvis raskt etterhvert. Nå kommer mange sikkert til å kommentere at Konica Minolta er på vei ut av fotoindustrien. Det vi vet, er at Sony vil overta garanti/reparasjonssaker fra 01.04.06, og at de vil lansere et speilreflekshus med KM-objektivfatning i vår/sommer. Sannsynligvis vil de også erstatte KMs objektivpark med egne objektiver (de første vil sannsynligvis være basert på Tamron-objektiver som 28-75, 11-18, 18-200, 18-70(?), 17-35, og muligens den nye 17-50), og Sigma/Tamron/Tokina fortsetter produksjonen av sine tredjepartstilbud. Dette er imidlertid noe vi vil vite mye mer om etter PMA-messen i slutten av måneden. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg vil tro at de beholder noen av Minoltas superbe fastobjektiver, men kommer til å utvikle nye zoomer. Sannsynligvis blir de produsert av en OEM-produsent som Tamron (de har benyttet Tamron før), men muligens konstruert av Zeiss. La oss håpe at Zeiss utvikler en versjon av Planaren til denne plattformen. Det hadde vært knall. Ellers ville jeg rotet litt lenger ned i lommen, hvis KM står på menyen. Kit'et med 7D er markedets beste tilbud for tiden, uansett om det er fordi det er utsalg av restlageret. Prisen er jo den samme for det, og jeg stoler på at Sony tar godt vare på sine nye kunder. Det er et falle eller stå for Sony hvis de takler KM-kundene riktig. Hvis de får dårlig kritikk for service, så kommer folk til å skifte plattform, og lanseringen av egne modeller får et skudd for baugen. Er det ikke 8000 det kit'et koster på Japan Photo? Det er 6000 mindre enn det huset kostet alene for et år siden. Lenke til kommentar
kak Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Er det ikke 8000 det kit'et koster på Japan Photo? Det er 6000 mindre enn det huset kostet alene for et år siden.5612035[/snapback] Konica Minolta Dynax 7D m/18-70mm koster 6.999,- hos Japan Photo denne måneden! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Er det ikke 8000 det kit'et koster på Japan Photo? Det er 6000 mindre enn det huset kostet alene for et år siden.5612035[/snapback] Konica Minolta Dynax 7D m/18-70mm koster 6.999,- hos Japan Photo denne måneden! 5612238[/snapback] Har du de ekstra kronene, så er det bare å slå til. Det er nesten gitt bort. Husk at huset i utgangspunktet var dyrere enn 20D! Vet ikke om det var bare i Norge, men det er i hvertfall i samme klasse. Det er en hel klasse over de modellene du vurderer, og koster bare litt mer. Her står ikke prisen i forhold til kvaliteten, det er helt sikkert. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134 Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Rotekaizer har noen gode poenger. Selv har jeg valgt å satse på 5D pga AS-funksjonen. 350D har jo ikke denne muligheten i huset. Kit-objektivet (18-70) er jeg fornøyd med, selv om f eks mitt 28/2.0 er påsatt kamerahuset vel så ofte. Forøvrig høres 7000 kr for 7D ut som et røverkjøp, hvis du ønsker deg et mer solid (og større) hus. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 (endret) Ja, jeg ville egentlig ha KM 7D, men hvordan er oppstartstid, og batteri osv på det? Og ja jeg har de ekstra kronene, for jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe 5D med to objektiv, men jeg vil nesten heller ha dette kamera, det er jo mye bedre! Endret 17. februar 2006 av Litejk Lenke til kommentar
kak Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Du får sikkert svar på de fleste spørsmål om 7D i testen til digit.no! Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 Ja, nå har jeg bestemt meg, jeg skal ha det kamera... KM 7D, men er den butikken nettbutikk eller må jeg til japan photo? *glad* Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Det er Japan Photo som har 7D til 7k. Ellers har jeg lest at Minolta selv kommer til å fortsette produksjon av optikk til de nye "Sony"-kameraene. Det betyr at ypperlig fastoptikk som 50mm makro mm blir mulig å kjøpe nytt i fremtiden også. Du skal vite at de ikke er underlegne NiCanon, eller noen andre produsente, mht optisk kvalitet. Det er ypperlig optikk, som jeg har nevnt tidligere i tråden. Ps: JP selger på postordre også. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 Flott flott, men hvordan skal jeg bestille fra de? Ser på nettsiden deres, er ikke akkurat noen plass å bestille, kan bare laste ned en katalog Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Kanskje du må ringe? Har bare handlet over disk fra dem. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 men da er den samme prisen over disk som tilbudet? Sorry at jeg maser, men må være på den sikre siden! Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Det er ikke klart at Konica Minolta kommer til å forsette å produsere objektiver. Mulig Sony vil overta, men det vet man ikke ennå. Hadde personlig ikke kjøpt et KM DSLR idag, før jeg hadde visst hva Sony vil gjøre. Husk at Sony og KM hadde et sammarbeid i ca. ett år før KM meddeler at de vil legge ned alt innen foto, og da synes jeg det er rart at Sony ikke er klarere med planene sine i og med at de skal overta deler av dette. Virker nesten som om KM's beslutning kom overraskende på Sony også. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 17. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2006 Men de skal jo overtal service og alt slikt, og de kommer nok til å bruke samme objektiv fatning som konica minolta bruker nå... Lenke til kommentar
kak Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 (endret) For å bestille fra Japan Photo: For mer informasjon, kontakt oss på e-post:[email protected] eller telefon 66 82 26 65. eller ved å ta direkte kontakt med din lokale Japan Photo! Endret 17. februar 2006 av kkristi Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Jeg synes det blir for mye paranoia mht fremtiden. KM 7D er for det første av en veldig høy byggkvalitet, mye bedre enn konkurrentene i prisklassen. Det er minst like godt som 20D, og jeg har erfaring med begge to. Den eneste grunn jeg ser til å ikke kjøpe det, er at man ikke liker Sony. At Sony har vært hemmelighetsfulle, er vel ingen nyhet. Stille før stormen, heter det. Bare vent til de begynner å jakte på de to store. De er et firma med enorme ressurser. Hauger av glimrende optikk kommer til å selges brukt i 100 år fremover, så det blir for dumt å bekymre seg over noe slik. Den erfaringen jeg har med Minoltas analoge variant er også topp. Det er et skikkelig solid semipro-kamera. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Overta KM fatningen, ja. men hva med f.eks. blitz systemet? Kanskje noe helt nytt der. Når man kjøper et system kamera er utstyret rundt (objektiver, blitz etc.) ofte viktigere enn selve huset. Man kjøper seg inn i et system, og Sony har til nå kun sagt at de vil satse på de rimeligere modellene (hvor rimelig , vet ingen). Mange påstår at en av grunnene til at det gikk så dårlig med KM i det siste var at 7D kom ett år for sent. Derfor virker det rart at Sony ikke har mer å si når de overtar (hvis det som sagt, ikke kom veldig overraskende på dem også). Et halvt år uten informasjon skaffer ikke flere kunder. Når det er sagt, kan det være at Sony kommer med mye bra etterhvert, men hvem vil vente? Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 En annen ting er at bruktmarkedet i Norge for alt annet enn Nikon/ Canon er bortimot dødt. Og i tillegg ikke finnes noe særlig med KM objektiver på lager hos butikkene i Norge (og produksjonen er som sagt foreløpig stoppet hos KM). Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Som på alle andre områder Sony konkurrerer, så kommer de nok til å komme med high-end her også. Dessuten har de ikke bare kjøpt teknikken, de har kjøpt staben også. Alle ingeniører og designere, men ikke den optiske divisjonen. Den lager mye optikk til medisinsk industri osv, og kommer nok til å overleve. Dette er kapitalismen, man selger avdelinger som går med underskudd for å styrke de gjenværende. Hust at Minolta er markedsledere på andre markeder enn det tradisjonellt fotografiske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg