.com Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 hei, det frister veldig å prøve linux, men har ingen gamle maskiner å teste på, så er det mulig å innstalere linux, å kunne velge hvilket os jeg vil starte opp med, eller blir windows innstallasjonen min slettet ved innstalering? et spørsmål til, abonerer på hjemmepc bladet, å på dvden som følger med så følger det et par linuxdistribusjoner med, er dette såkalte live-greier? er helt grønn på linux Lenke til kommentar
MC2 Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) en "live-greie" som du kaller det for er en linux distro som kan kjøres direkte fra cd'n, altså ikke noen installasjon trengs. Eksempler på disse er knoppix, linspire live, ubuntu live, etc. og, ja. du kan ha flere OSer installert samtidig. søk på "dual boot". noen ting du burde være klar over før du migrerer, mye, mye er gjort veldig, veldig annerledes. og linux er vanskelig å begynne med (hvis du ikke er heldig med hw konfigurationen din). men ellers kunne du ta en titt på en tråd øverst på siden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=522738 EDIT:vil bare legge til at SuSE linux er forsåvigt likt XP. god nybegynner distro, elendig community, men forsatt populært. bruker det selv, og liker det. Endret 15. februar 2006 av MC2 Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Hvis det er live-cd så står det sikkert det på cd'en eller i bladet, hvis du ikke er sikker og ikke har lyst til å installere og bare teste ut litt kan du laste ned live-cd herfra: Dette er Ubuntu med Gnome, en veldig populær distro med Gnome som GUI: http://mirror.trivini.no/ubuntu-iso/5.10/u...0-live-i386.iso og her med Ubuntu KDE (Kubuntu): http://ie.releases.ubuntu.com/ubuntu-relea...0-live-i386.iso Det går fint å ha Linux og Windows på samme PC. Lenke til kommentar
.com Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 takker for info mc2! tuxerator: de filene du linker til, skal de lastes over på cd etter at de er unzippet? Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 takker for info mc2!tuxerator: de filene du linker til, skal de lastes over på cd etter at de er unzippet? 5611242[/snapback] ISO filer skal ikke unzippes, men brennes til cd som image. Med for eksempel nero. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg anbefaler deg på det sterkeste å prøve en live-cd løsning. Både ubuntu og knoppix fungerer glimrende as-is på veldig mange systemer. Bare last ned iso fil og brenn på cd og boot maskinen fra den og du er i gang. Velkommen til linux-verdnen skal du være Lenke til kommentar
.com Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 ok, fikser det senere i kveld Lenke til kommentar
.com Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) glem det, fant det ut Endret 15. februar 2006 av .com Lenke til kommentar
.com Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 hmmm, satte 1. boot device til cd-rom, men linux live dvden vil ikke starte opp, kommer bare inn i windows som vanlig. anyone? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 hmmm, satte 1. boot device til cd-rom, men linux live dvden vil ikke starte opp, kommer bare inn i windows som vanlig.anyone? 5612571[/snapback] Du fikk ikke opp spørsmål under boot da? "press a key to boot from cd" eller noe slik? Min PC gjør det. Lenke til kommentar
.com Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 det blinker en del på noe som ellers ikke blinker, også står det "boot from cd...." prøvde enter etc, men etter 10 sec så fortsatte det bare som vanlig Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Høres ut som om CD-en ikke er bootbar. Lenke til kommentar
.com Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 har brent linux live til en dvd-rw, må jeg bruke vanlig cd-r? Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) det burde ikke ha noe å si, tror jeg... du brente image og ikke .iso fila til dvd/cd'en? Endret 15. februar 2006 av tuxerator Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Wikien ti Ubuntu, der står det svar på omtrent allt du vil lure på om Ubuntu i starten, men hvis det er noe du ikke finner der er det jo bare å spørre her! https://wiki.ubuntu.com/BurningIsoHowto Lenke til kommentar
.com Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 brente vel iso-fila hvordan brenner jeg image da? Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 i linux høyreklikker du og og velge burn image, funker kanskje på samme måte i windows eller dobbelklikke på fila så fikser brenneprogrammer resten (mener å huske det var slik i nero når jeg brukte Windows) Lenke til kommentar
.com Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 fikk brent image og alt virket greit, men fikk noen feilmeldinger under innstallasjonen, hva skal jeg gjøre? prøve en annen distro? Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Du bør først fortelle hva som stod i feilmeldingene... men hvis du kun skal lege litt med linux og ikke bruke det som hoved os ville jeg nok gått for en av de linkene jeg ga deg eller en annen live-CD og se om det er noe for deg først. Lenke til kommentar
usæl-gesæl Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 hvordan er det me spill og linux? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå