Gå til innhold

EOS 35D erstatter EOS 20D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før i tiden kunne man ha et kamera i tjue år, men nå må man ha det siste og beste...

La oss slå fast at et dSLR for flere år siden (Nikon D100) var bedre enn et SLR-filmkamera. Og kvaliteten er blitt enda bedre etter hvert.

Men kameraindustrien må produsere flere og "bedre" kamera for å få oss til å kjøpe noe nytt.

Se bare på vårsleppet av digitale ompaktkamera fra de forskjellige leverandører...

Har digitalkamerane blitt bedre, eller....?

Spør du meg, sier jeg at dette er galskap.

Lenke til kommentar
Før i tiden kunne man ha et kamera i tjue år, men nå må man ha det siste og beste...

La oss slå fast at et dSLR for flere år siden (Nikon D100) var bedre enn et SLR-filmkamera. Og kvaliteten er blitt enda bedre etter hvert.

Men kameraindustrien må produsere flere og "bedre" kamera for å få oss til å kjøpe noe nytt.

Se bare på vårsleppet av digitale ompaktkamera fra de forskjellige leverandører...

Har digitalkamerane blitt bedre, eller....?

Spør du meg, sier jeg at dette er galskap.

5611884[/snapback]

Det er det vi kaller konkurranse. Og det gjelder alt. Biler, hvitevarer,

klær osv. Skal bedrifter overleve må de følge utviklingen. Hvis ikke går det galt for de ansatte.

Og digitalkameraene har nok blitt bedre ja, og ikke minst billigere.

Lenke til kommentar
Ifølge denne tråden http://forums.dpreview.com/forums/readflat...thread=17236088 , vil det nye kameraet hete 30d, ha 10.? MP og ha en crop faktor på 1,3. Stemmer det siste, blir det en "killer" ihvertfall hvis prisen vil ligge på det 20D gjorde da det ble lansert.

5626312[/snapback]

Killer i mer enn en forstand! Kan være trøbbel med APS-C-tilpassa optikk på 1.3 crop. Gleder meg til å se denne, Olympus' E-1-etterfølger og D200 i sammenheng. Bruker de 1.3 crop, kan Nikon være i en smule trøbbel i hode-til-hode-jamføringer. Men både Olys tilbud og D200 vil jo stå godt på egne bein.

Lenke til kommentar
Ifølge denne tråden http://forums.dpreview.com/forums/readflat...thread=17236088 , vil det nye kameraet hete 30d, ha 10.? MP og ha en crop faktor på 1,3. Stemmer det siste, blir det en "killer" ihvertfall hvis prisen vil ligge på det 20D gjorde da det ble lansert.

5626312[/snapback]

Den tråden er nok ikke riktig. Det har blitt "offentliggjort" noe som skal være ekte bilder av 35D og 20D siden av hverandre, hvor 35D bruker ef-s objektiv. Det betyr at crop på 1.3x ikke er mulig.

EF-S objektiv er ikke hverken optisk eller fysisk laget for større brikker enn 1.6x crop.

Det vil alltid være masse rykter som går. Det aller meste av det er folk som nøster opp en liten bit her og der, og setter sammen til sin egen teori om hva som skjer.

Den eneste sannheten er den som Canon vil fortelle selv om under en uke..

Endret av photoguy
Lenke til kommentar

Ville vært litt merkverdig om Canon skroter sitt EFS system allerede nå til fordel for 1,3x crop. Et kamera med 1,3x crop vil ikke kunne bruke EFS optikk, og "vanlig" optikk med laveste brennvidde på 28 vil for mange gi for dårlig vidvinkel. Man må ned i 24 for å få noe som kan sammenlignes med 28, og de objektivene er dyre. Men nå er det vel slik at de som har råd til et 30D/35D har råd til dyr optikk også, i likhet med de som kjøper Canon EOS 1D (med 1,3x crop).

En større sensor har så klart sine fordeler også, med potensiale for lavere støyverdier og større dynamisk omfang enn sine APS-size søsken. Men er forskjellen så stor nå i disse tider med såpass gode APS sensorer (D200) at ulempen med 1,3x crop blir oppveiet av fordelene? I det minste mener jeg det er et skritt i riktig retning, og man kan i større grad bruke eldre EOS objektiver med "normalt" brennviddeområde fremfor å være bundet til EF-S optikk om man ønsker god nok vidvinkel.

Lenke til kommentar

Det beste vil være at 35mm 2,0 blir et veldig nyttig objektiv, i tillegg til de andre 35mm'erene til Canon. For meg har de akurat for lang brennvidde i forhold til croppingfaktor 1,6. Har heldigvis bare en brevpresse som er EF-S foreløpig, men er litt fristet av 60mm'eren. Snart får vi svar om det vil være et dårlig valg for fremtiden.

Lenke til kommentar

Skulle ikke forundre meg om Canon kit'er 30D/35D med EFS 18-55 :!:

Neida, seriøst... 18-55 ble det vel produsert alt for mange av til 300D etter hva jeg har hørt, så å kit'e de med 20D var nok for å prøve å bli kvitt noe av restlageret. Hvis 30D/35D får crop-factor på 1,3, tipper jeg de kit'er det med 24-105/4L USM IS som er et heidundrande bra objektiv (om du har senere serie uten feil).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...