Gå til innhold

«Windows sikrere enn Linux»

MC2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OT

Jeg pleier ikke å kommentere men føler jeg må, synes mange av diskusjonene deres her inne er på barnehage stadiet. Mange avskriver alt av argumenter med ikke en et eneste mot argument. I fare for å tråkke noen på tærne mener jeg at mange her i "Linux / Unix" utrolig sneversynte. Det blir som mange av dere liker en musikkgruppe og synes alt annet en det er møkk. I tillegg kommer man med påstander om at ITpro er MS vennlige pga at mannen som driver nettstedet har MS sertifisering. Dette utsagnet synes jeg er meget latterlig, det er mye IT-personell som har MS sertifiseringer i tillegg kjører mye linux\unix. Det er synd at det skal være sånn, synes dette drar ned forumets verdi, da jeg mener at fokus blir lagt på helt feil sted.

On topic

Det er vell flere IT publikasjoner i norge som har tatt for seg denne nyheten, og de har lagt det frem på forskjellige måter, men med samme innhold i bunn. Personlig mener jeg at det og stille OS opp mot hverandre blir meget vansklig, grunnet av forskjellig bruk og mye annet. Jeg tror ikke det ene eller andre er noe spesielt sikrere. Man kan ta mange forholds regler, men man kan aldring være sikker.

Lenke til kommentar

Microsoft har forlengst brutt markedsførsingslovene i mange land. De har fått status som et av verden mest usæriøse!

USAs rett sa at de ikke kan gi store boter eller lege ned Microsoft uanset hvordan de velger å markedsføre produktene sine.

De har valgt å lage sinne egene standarder og å ikke følge noen andres!

De har valgt å ikke bry seg i noe stor grad om hva andre måtte mene om sikkerheten deres.

Du bestemer ikke lenger over din egen PC! Det er det Bill "Bad man" Gates som gjør.

US-CERT er vel betalt en milliard eller to, for å kjøre en enkel "del listen på to". Og å sette alle mot en(Windows) mot hverandre. US-CERT sin liste innholder helt usakelige sikkerhets hull som sikkerhetshull i xine(Noen kan få vite hva du ser på(Hvis dem har root tilgang?)) eller memleak i gzip(som ikke er et sikkerhethull engang).

Endret av hotstian
Lenke til kommentar
OT

Jeg pleier ikke å kommentere men føler jeg må, synes mange av diskusjonene deres her inne er på barnehage stadiet. Mange avskriver alt av argumenter med ikke en et eneste mot argument. I fare for å tråkke noen på tærne mener jeg at mange her i "Linux / Unix" utrolig sneversynte. Det blir som mange av dere liker en musikkgruppe og synes alt annet en det er møkk. I tillegg kommer man med påstander om at ITpro er MS vennlige pga at mannen som driver nettstedet har MS sertifisering. Dette utsagnet synes jeg er meget latterlig, det er mye IT-personell som har MS sertifiseringer i tillegg kjører mye linux\unix. Det er synd at det skal være sånn, synes dette drar ned forumets verdi, da jeg mener at fokus blir lagt på helt feil sted.

Jeg søkte etter ordet "sertifisering" på de foregående sidene, men fant ingenting. Det nærmeste jeg kom var stigfjels påstand om at ITpro normalt sett var veldig pro-Microsoft. Du sa noe om barnehagestadiet, hva om du faktisk leste noe av det som foregikk her ?

Lenke til kommentar

Kan forsåvidt være enig i at noen er delvis på det stadiet at "det jeg har er best, for det sier alle! ha!" - også mange som egentlig har mye kunnskap. Desverre mye fanatisme som er ute og går i mange kretser.

Og jeg er enig i at hotstians påpekninger om foretningspraksis ikke hører hjemme i denne diskusjonen (hvorvidt win eller lin er sikkrest).

Men jeg er fremdeles ikke i tvil om at jeg i dag sitter med et langt bedre/sikrere os (for mine formål, i alle fall) enn noe ms kunne skaffet meg uten å ha en egen tekniker sittende bak skrivebordet mitt. Og fremdeles ville grensesnittet forsøkt å gjøre meg gal... Og ja, jeg er enig i at de burde vært hengt etter noe jeg ikke har tenkt til å skrive her på forumet, for deres praksis ang. forettningsdrift og standarder.

Men vær så snill, hold diskusjonen på et saklig nivå. At ms er idioter når de trekker opp de listene, er noe "alle" vet. (alle her i allefall) - ikke noe som er interessant å diskutere side opp og side ned.

Personlig skulle jeg gjerne hørt mer om SELinux kontra greia-til-novel kontra ms sin løsning. Execshield (prelink), no-executable stack (NX-bit og gcc), etc. hadde også vært interessant. Noen her som tilfeldigvis sitter på en liten ekspertise innen dette og kunne tenke seg å fortelle om det? Så kan vi høre om ms sine tilsvarende løsninger (der det finnes noen), høre om løsninger de har som ikke finnes for linux (det finnes sikkert noen), etc. Det kunne vært interessant. For ikke å snakke om nettverksfilsystemer og LDAP-styr - NFS er ikke akkurat toppen av sikkerhet, og OpenLDAP er smertefullt å sette opp. Kan noen fortelle om hva som skjer for å forbedre disse områdene? Og vær så snill - ikke prøv å slå hverandre ihjel med de samme argumentene gang på gang. Det er faktisk skikkelig kjedelig å lese.

Ugh. Legge seg. Vondt i hodet.

Lenke til kommentar
I fare for å tråkke noen på tærne mener jeg at mange her i "Linux / Unix" utrolig sneversynte. Det blir som mange av dere liker en musikkgruppe og synes alt annet en det er møkk.

5722728[/snapback]

Sier ikke at det ikke finnes andre gode alternativer... som f.eks BSD og Solaris. :)

Windows og OSX er gode os'er, men helper lite med den måten de MS og Apple monopolerer og konkurrerer på :nei:

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
OT

Jeg søkte etter ordet "sertifisering" på de foregående sidene, men fant ingenting. Det nærmeste jeg kom var stigfjels påstand om at ITpro normalt sett var veldig pro-Microsoft. Du sa noe om barnehagestadiet, hva om du faktisk leste noe av det som foregikk her ?

5723803[/snapback]

Hvis du ikke klarte å finne det, kan ikke du faktisk lese gjennom det som foregikk her? :roll:

Og når man snakker om topic: Nyheten kommer fra ITPro, som så å si er kjøpt og betalt av M$. Han som er sjefen har en MCE-grad. Så jeg er ikke overrasket over at ITPro kommer med noe sånt.

Lenke til kommentar
I fare for å tråkke noen på tærne mener jeg at mange her i "Linux / Unix" utrolig sneversynte. Det blir som mange av dere liker en musikkgruppe og synes alt annet en det er møkk.

5722728[/snapback]

Sier ikke at det ikke finnes andre gode alternativer... som f.eks BSD og Solaris. :)

Windows og OSX er gode os'er, men helper lite med den måten de MS og Apple monopolerer og konkurrerer på :nei:

5724813[/snapback]

Jeg nevte vell linux\unix, BSD og Solaris bygger vell på unix ;)

Uten MS hadde ikke dataverden vært lik i dag. Det med at de kjører monopoler er god butikk for de, hvorfor skal de stoppe? Gi meg en grunn til at et firma som hadde over 3 milliarderdollar i overskudd 4.kvartal i fjor, skal gi seg med det. De driver butikk, og de driver den jævlig bra.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar

5722728[/snapback]

5724813[/snapback]

Uten MS hadde ikke dataverden vært lik i dag. Det med at de kjører monopoler er god butikk for de, hvorfor skal de stoppe? Gi meg en grunn til at et firma som hadde over 3 milliarderdollar i overskudd 4.kvartal i fjor, skal gi seg med det. De driver butikk, og de driver den jævlig bra.

5724986[/snapback]

Det samme gjør OSX også (UNIX), men gjør ikke dem noe bedre av den grunn.

MS gjør alt de kan for å gjøre det vanskeligere for andre, det er ikke fair, de er størst pga måten de konkurrerer på... ikke fordi de er best, og de er tydeligvis redde for at alle andre skal finne det ut! Selv om det er god butikk er det ikke politisk korrekt og mange mennesker er for dumme til å se det...

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

kengdal: Det er fremdeles skivebom, fordi det var ingen som sa de var Microsoftvennlige _fordi_ de vedkommende hadde en MCE-sertifisering. Så, var det noe mer da, eller vil du forsøke på flere løgner for å sverte folka på Unix/Linux-forumet?

Lenke til kommentar

5724986[/snapback]

Det spørsmålet skal du ikke stille til oss - det skal du stille til lovgivende myndighet, f.eks Norge eller USA eller EU, som har innført lover mot nettopp denne typen monopoler..

Lenke til kommentar
kengdal: Det er fremdeles skivebom, fordi det var ingen som sa de var Microsoftvennlige _fordi_ de vedkommende hadde en MCE-sertifisering. Så, var det noe mer da, eller vil du forsøke på flere løgner for å sverte folka på Unix/Linux-forumet?

5726092[/snapback]

Skivebom? Nei jeg synes ikke dette er skivebom, det ligger en klar undertone her.

Han som er sjefen har en MCE-grad. Så jeg er ikke overrasket over at ITPro kommer med noe sånt.
Hvis han ikke mente noe med det, hvorfor tok han det med? Men denne ballen her legger jeg død, da jeg er ikke interessert å diskutere noe rundt en som ikke deltar i diskusjonen selv, Han bør selv få si hva han mener, jeg akter ikke å ymse noe mer rundt dette. Men jeg mener forsatt at jeg må få lov til og yte min mening som alle andre her inne, uten om å få kasta beskyldninger at jeg er ute etter å sverte folk.

Det du skriver er akkurat det jeg mener med barnehage stadiet. Her skriver du at jeg prøver på å "spre løgner for å sverte folka på Unix/Linux-forumet" Maken til sprøyt!! :nei:

At det ikke går an å holde diskusjonen oppe på et saklig nivå. Jeg synes dette er meget synd, for det trekker ned kvaliteten her inne på forumet mye.

Jeg har ikke mot noen i dette forumet, Jeg har funnet det svært nytting og jeg har fått hjelp her flere ganger.

Lenke til kommentar

5726092[/snapback]

Skivebom? Nei jeg synes ikke dette er skivebom, det ligger en klar undertone her.

Han som er sjefen har en MCE-grad. Så jeg er ikke overrasket over at ITPro kommer med noe sånt.
Hvis han ikke mente noe med det, hvorfor tok han det med? Men denne ballen her legger jeg død, da jeg er ikke interessert å diskutere noe rundt en som ikke deltar i diskusjonen selv, Han bør selv få si hva han mener, jeg akter ikke å ymse noe mer rundt dette. Men jeg mener forsatt at jeg må få lov til og yte min mening som alle andre her inne, uten om å få kasta beskyldninger at jeg er ute etter å sverte folk.

Det du skriver er akkurat det jeg mener med barnehage stadiet. Her skriver du at jeg prøver på å "spre løgner for å sverte folka på Unix/Linux-forumet" Maken til sprøyt!! :nei:

At det ikke går an å holde diskusjonen oppe på et saklig nivå. Jeg synes dette er meget synd, for det trekker ned kvaliteten her inne på forumet mye.

Jeg har ikke mot noen i dette forumet, Jeg har funnet det svært nytting og jeg har fått hjelp her flere ganger.

5727821[/snapback]

OT: Jeg syns du legger deg på et ganske lavt nivå når du sier at mange har den holdningen, når det faktisk bare var èn som så på MCE-sertifiseringen som en negativ ting. I tillegg bidrar du til å dra denne tråden ganske OT, og det kan jo ikke akkurat regnes som "å holde diskusjonen oppe på et saklig nivå". Men nok om det.

OnT: Må si at disse listene er ganske håpløse, og er egentlig ubrukelige når du skal sammenligne. Man burde heller gjort som en annen nevnte og tatt de store OS-ene sammen med standardprogrammer og da sammenlignet f.eks Ubuntu, Win XP/2k, OS X, Fedora, SuSE, FreeBSD o.l.

Men jeg syns egentlig ikke Dagbladet og ITPro har gjort en så dårlig jobb (sett utifra listas resultater), men de burde kanskje hatt en litt mer nøytral tittel, men det er vel slikt som selger. Jeg har sett verre for å si det slik (les: Itavisen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...