Gå til innhold

CD-brenner til 3 år gml. laptop

knosen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk Elctrix, for din hjelp. Har nå funnet flg.: Det finnes PCMCIA kort med 2 USB 2.0 porter. Med riktige Windows drivere får man en overf.hastighet på opp imot 480 MB/s. Det er jo ikke så galt ... ? Så får jeg bruke min gamle Dell en stund til. Lykke til med din nye .../knosen

Lenke til kommentar

Kjøp en USB 2.0 brenner.

Den vil gå på 4x/4x/6x når den er tilkoblet vanlige USB 1.1 porter. Hvis du kjøper ny PC senere eller det USB 2.0 PCMCIA-kortet som ble nevnt så vil hastigheten øke til normal hastighet f.eks 40x12x48x.

Har bare anelse om at et USB 2.0 PCMCIA-kort koster en del...

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe intern brenner ? Nec cb-2100a koster 1600 på komplett. Regner med at den dell'en har utrekkbar cd-rom, og da er det piece of cake of bytte. Er fullt brukelig til evt. nyere maskiner.

Når det gjelder eksterne brenner som feks den 40x nevt tidligere i tråden, så vil jeg påstå at det er overkill med den gamle maskinen. Eldre bærbare er såpass trege at brennehastigeten blir sterkt redusert uansett, vet om en som har ekstern 40x men han klarer ikke å brenne brukelige audio skiver på mere en 1x likevel.

På min ibm p2 366, klarer jeg 8x (som er maks) på audio. Fortere tror jeg ikke går (selv om brenneren hadde vært raskere), siden bufferen ligger å bikker rundt 95 %.

Kan legge ut noen bilder av hvordan man bytter hvis det er ønskelig.

Competent people solve problems, smart people prevent them!

Du får aldri bruk for det du samler på før dagen etter at du har kastet det!

[ Denne Melding var redigert av: Shepherd på 2002-09-24 18:05 ]

Lenke til kommentar

Hei, var i akkurat samme situasjon.

Du greier å brenne i 4-6x ved å koble usb 1.1 interfacet til en usb 2.0 brenner. For meg var dette bra nok og gjorde det ikke verd strevet med et ekstra pc-kort. Skal forresten selge akkurat denne brenneren (hint, hint). Se på bruktmarkedet hvis du er intr.

mvh

Knut Inge

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-18 18:43, skrev veggiss:

heh...fat chance at den der vil virke...

Noen spesiell grunn til det, som du kunne tenke deg å dele med oss andre...

Den følger standarer som alt annet, størrelse, tilkoblinger og grensesnittet er likt.

Men det er vel kanskje ikke mulig å sette inn nyere hardisker heller da.....

Og ja jeg bruker den Nec'en selv.....

hd1.jpg

[ Denne Melding var redigert av: shepherd på 2002-09-24 17:51 ]

Lenke til kommentar

Mange gode råd her, ikke lett å velge ..

PC'en min - 3 år gml - er vel ikke såååå treiiig ? Tipper en 3-400 Mhz. Har nå tenkt å bruke den en stund til. Skal sjekke det med å bytte til intern CD-brenner. Men om jeg kjøper et PCMCIA USB 2.0 kort (Sandberg fra IT Butikken - 432,-) med to porter, så kan jo mitt nye digitalkamera Canon Ixus 330 og min splitter nye HP Scanjet koples til disse portene istedenfor den ene interne, gamle USB porten, og dermed kanskje få raskere overføring på disse enhetene. Synes at overføringene fra disse enhetene går ganske tregt (scanningen av dias tar jo vinter og votter ...!), men det er kanskje begrensninger som ligger på disse enhetene spesifikt? .../knosen

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at den dell'en din har multibay, dvs at du kan trekke ut cd-rom'en og sette en annen enhet der. Det du må gjøre for å sette inn en intern brenner er å skru ut cd-romen fra den ramma (plast?) den står i, og så skru fast brennern i samme ramma. Dytt ramma tilbake i maskina og vips oppgraderinga er ferdig.

Om du vil gå for ekstern eller intern brenner er jo ditt valg, det er litt penger å spare på den interne.

Når det gjelder kamera og scanneren tror jeg disse er usb 1, så de går nok neppe fortere med ett usb 2 kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...