avtrekkeren Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Edit: Beklager hvis jeg har feilpostet denne, burde kanskje vært i webshopdiskusjoner? Tenkte bare først at tråden hadde med TV å gjøre, men i nå ser jeg at det vel egentlig minst like mye Infocare det angår. Jeg kjøpte en Hyundai HLT-3272 fra Komplett den 5. Desember 2005. Denne hadde en lei baklys-feil, som gjorde at jeg kontaktet dem for å få ny / rep. Jeg fikk da beskjed om å kontakte Infocare som tar seg av slike saker for dem. Kontaktet Infocare, fikk portolapp og alt virket veldig proffesjonelt. Jeg hadde imidlertid, dum som jeg var, ødelagt emballasjen, så jeg måtte få tilsendt ny, noe som kostet ca 300kr. Greit nok, min feil. Først fikk jeg beskjed om at de ikke hadde, og etter et par dager fikk jeg tilsendt en likevel. Emballasjen var av en annen type enn original-emballasjen, den nye var mye større og en slags "universal"-emballasje, som jeg måtte tilpasse "manuelt". Infocare krever, som de fleste andre aktører, at man leverer varen 100% med ledninger og utstyr, ellers vil de nekte å reparere til de har fått inn alt. Så jeg la ved bruksanvisning, ledninger og fjernkontroll, og sendte inn TV'en, og de hadde den 23. des, og så brukte de 11 dager på å fikse feilen (greit nok, dette var i juletider) - den var ferdig 3. januar, og så brukte de ytterligere 3 dager for å sende den til meg, den ble sendt 6. januar. Da jeg mottok TV'en så jeg straks at den plutselig var i original-emballasje. Merkelig, tenkte jeg, ettersom de sendte meg en universal-emballasje fordi de ikke hadde original på lager. Da jeg åpnet eska, virket emballasjen veldig "herpet", isopor var brukket og lå mer eller mindre strødd i esken. Ok, de vet hva de gjør, tenkte jeg. Jeg ble lettere irritert da de hadde glemt å tilbakelevert fjernkontrollen min, men men, bare bagatell. Så slår jeg på TV’en, da er bildet naturligvis svart (eller en slags lys-svart farge). Dette gjør det veldig lett å se at bildet ser veldig ”skjoldete” ut, ser ut som masse flekker / striper / nærmest små ”veier”. Hjelp, tenkte jeg – dette var jo tyve ganger verre enn litt feil baklys. Så går jeg enda nærmere inn i detalj på TV’n, og ser at det er en ”død” pixel, dvs den lyser konstant lys blått. Da lurer jeg på hvordan i h... dette har skjedd, da TV’en jeg sendte inn ikke hadde hverken pixel-feil eller noe annet av disse ”flekkene” på skjermen. Prøver så å slå på en av tv-kanalene som jeg hadde stilt inn før jeg sendte inn TV’n, men da viser det seg at det er stillet inn andre kanaler (på andre frekvenser) på den. Hmm... Merkelig. Da ser jeg på serienummeret, at det er en helt annen TV de har sendt meg. Deretter dobbeltsjekker jeg med kundekopien av aktivitets-beskrivelsen dems (altså hva som er / har blitt gjort på TV’n), og der står det også to forskjellige serie-nummer på TV som er mottatt, og TV som er sendt. På arket jeg har fått fra InfoCare står det: ”Denne aktivitet får utbytte med skjerm fra aktivitet 664976, før ut serienr. Skjermen på denne akt er nå reparert og byttes ut på akt 664976. Mitt eget aktivitetsnummer var noe lavere, altså ikke det samme. Det virker som om jeg har fått en TV som noen andre har sendt inn til rep / klage. På nettet på min aktivitet står følgende beskjed: Returnert 06/01/06 13:46 Sen delelev. fra oppdr.giver Altså ikke et ord om at jeg har fått fått en ny (brukt) TV. Jeg sendte inn TV’n igjen til dem og nevnte både det med fjernkontrollen, emballasjen, pixelfeilen, flekktyfus-syndromet og serienummeret, og i samtlige mails fikk jeg svar på en del av mailen, men aldri på hvorfor jeg hadde fått en annen TV. Fikk nå TV’en tilbake, og de har bare returnert den og påstår at alt er innenfor ”normalverdier”. For øvrig har de glemt å sende med fjernkontrollen denne gangen og. Grunnene til at jeg er rimelig sikker på at den TV’en jeg har mottatt ikke var en ny TV, er for det første at emballasjen så helt herpa ut (har tre vitner som så dette da jeg åpnet emballasje) som nevnt tidligere. Grunn nummer to er at det allerede var forhåndsinnstilt masse kanaler på TV’en. På TV’en jeg fikk først fra Komplett i bynnelsen av Des ’05, var esken 100% perfekt og ingen TV-kanaler var innstilt. Oppsummering Poenget her var at jeg leverte fra meg en TV i tipp-topp stand, bortsett fra en baklys-feil. Jeg får tilbake en annen TV (annet serienummer), der baklys-feilen ikke eksisterer, men der to andre feil eksisterer, som jeg mener er irriterende. Har hatt flere andre (mor, bror, dame, kompiser) som har sett på TV’en og de mener også det ser helt for j.... ut... I bunn og grunn, hvis man ser bort i fra at jeg har fått en annen TV, så har de altså ”reparert” baklys-feilen min ved å tilføre to andre feil, men fordi nå denne nå er innenfor ”normalverdiene” så driter de i å gjøre noe. Jeg ville ha fikset feilen, ikke påført nye, uansett hvor mye innenfor normal-verdiene dette er. Har jeg noen som helst rettigheter her eller må jeg bare godta at de ”ødelegger” TV’en min etter en reparasjon? P.S. Har oppdaget rundt 10 nye pixel-feil på TV’n i ettertid nå, og regner med at dette ikke lengre er innenfor ”normal-verdier”? Endret 15. februar 2006 av KriFos Lenke til kommentar
siggen7 Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Huff du har vært uheldig. Ta kontakt med forbrukerådet om de ikke rep. feil eller erstatter produktet med et nytt. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Nei, dette skal du ikke godta. Det at du får en omlevert tv med feil som den du leverte inn ikke hadde skal du ikke finne deg i. Jeg ville også snakket med Komplett om dette. Først så sender du en saklig mail til Komplett med kopi til inforcare, fører ikke dette fram må du dessverre sende det til Forbrukerrådet. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Har nå sendt en mail til Infocare for å gi dem en sjanse til, hvis dette ikke fører igjennom kommer jeg til å kontakte Komplett, og hvis det skjærer seg blir det Forbrukerrådet neste. Vedrørende behandling av retur av Hyundai HLT-3272 – akt xxxxxx og xxxxxx. Jeg bestilte TV hos Komplett den 5.12.2005, og fikk noen dager senere en TV som hadde en feil med baklys, slik at dette lyste for sterkt. Fikk vite at dette var en vanlig feil på LCD-TV’er som kunne oppstå, og at jeg derfor skulle sende inn TV’en. Denne TV’en hadde serienr 912644-0112-0511-01059-32. 8. Januar 2006 får jeg noe jeg trodde var min egen TV reparert tilbake, da med baklys-feilen fikset, men plutselig er det oppstått to andre feil, pixel-feil (da en pixel så vidt jeg kunne se) samt at hele skjermen er skjoldete / flekkete (synes best ved mørk farge. Jeg ringte kundeservice og fortalte om både skjoldete display, samt at det var én død pixel, og fikk da beskjed om å sende inn. Jeg fikk ikke fjernkontroll tilbake, og ga klar beskjed om dette da jeg sendte TV’n inn, samt både på feilbeskrivelse, og i mail i etterkant. Jeg får TV tilbake i dag Onsdag 15.2.2006, og i følge dere er 1 pixel feil ok, siden det er innenfor ”gjeldende regler”. Dette er jeg IKKE enig i, da den TV’en jeg sendte inn IKKE hadde dette problemet i det hele tatt. Da jeg sjekket nærmere etter, viser det seg at dere har sendt inn en annen TV, nemlig serienr 912644-0112-0511-00994-32. TV’en kom også i en helt annen emballasje enn den jeg sendte den inn i. TV’en kom i en orginal-emballasje, og jeg sendte inn TV’en i en emballasje som jeg kjøpte hos dere fordi min egen original-emballasje var ødelagt. Dette er stikk i strid med deres egen reparasjons-melding på akt xxxxxx: Returnert 06/01/06 13:46 Sen delelev. fra oppdr.giver Jeg er klar over at feil på en pixel regnes som innen for grensen på et nytt apparat, men dere kan ikke ”reparere” en feil på skjermen min ved å gi meg en annen, brukt skjerm som er / har vært inne til reparasjon som har feil. Jeg hadde IKKE denne feil da jeg sendte inn TV, og skal derfor ikke ha denne feil når jeg får TV tilbake. I tillegg har jeg enda ikke fått fjernkontrollen tilbake, og sitter nå uten fjernkontroll med en TV som jeg aldri har kjøpt. Jeg krever at dere ordner opp i dette, og at jeg får ny skjerm, eller den gamle TV’en som jeg sendte inn første gang, reparert. For øvrig kan jeg nå telle fire (4) plasser der det er pixelfeil i øvre høyre del av skjermen, der den ene plassen ser ut til å være en liten klynge (2-3 pixler som sitter inntil hverandre) som har dødd. Endret 16. februar 2006 av KriFos Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Og alle dine utgifter, som emballasjen du betalte for og porto, kan du kreve refundert av Komplett.no da reklamasjoner ikke skal koste forbruker noen ting. Men hvorfor tar du dette med inforcare? Det er Komplett.no som er ansvarlig for dine reklamasjoner. Derfor burde du sende en kopi av samme mail til de også. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Og alle dine utgifter, som emballasjen du betalte for og porto, kan du kreve refundert av Komplett.no da reklamasjoner ikke skal koste forbruker noen ting. Men hvorfor tar du dette med inforcare? Det er Komplett.no som er ansvarlig for dine reklamasjoner. Derfor burde du sende en kopi av samme mail til de også. 5618117[/snapback] Infocare har, skryt til dem for det, sendt portolapp begge gangene (forhåndsbetalt), slik at jeg har sluppet å legge ut noe porto, heldigvis. Grunnen til at jeg tar dette med InfoCare er at Komplett henviste meg dit, da IC gjør rep og service på bl.a. Hyundai-skjermer for Komplett. http://www.komplett.no/k/k.asp?action=custserv&topic=step3 : Komplett.no har et tett samarbeid med produsentene og for en stor del av vårt sortiment kan vi tilby raskere/enklere hjelp ved å returnere direkte til produsenten. De produsentene som har egne rutiner for retur og reparasjon finner du listet opp nedenfor. Dersom ditt produkt kommer fra en av dem, klikker du på navnet for å få opp informasjon om hvilke rutiner og instrukser som da vil gjelde for deg. Har ikke fått noe svar på mail jeg sendte til IC per nå, kommer til å avvente til i løpet av mandagen som senest før jeg sender mail til Komplett. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Da jeg ikke hadde fått svar i dag, ringte jeg dem og hørte hvorfor. Jeg fikk da til svar at de ikke hadde mottatt mailen (har sendt inn mail til den epost-adressa før, og fikk også vite at "jo, den skal virke"). Sendte den inn på nytt nå til en annen jeg fikk oppgitt av kundebehandleren, som for øvrig la merke til at det var to forskjellige serienummer på TV'ene. Virket som han stusset litt på det. Får gi de noen dager til for å svare på mailen. Lenke til kommentar
picko Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Får gi de noen dager til for å svare på mailen. 5643770[/snapback] Hvordan går det med saken din? Jeg har samme TV med samme problem, skal sende den inn nå til uken. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Jeg ringte de for å høre hvor det ble av svaret, de sa at det kunne ta ca en uke... Det har nå gått 11 dager og jeg har ennå ikke fått noe nytt svar, men jeg har vært i kontakt med forbrukerrådet for å spørre hvilke rettigheter jeg hadde i denne saken. Her er svaret fra dem: Slik jeg ser det, så har du inngått en avtale om kjøp av et nytt tv-apparat. Dette apparatet leveres med en mangel i forbrukerkjøpslovens forstand, som selgeren plikter å avhjelpe, enten i form av retting (reparasjon) eller omlevering (levering av et nytt apparat). Forbrukerkjøpslovens utgangspunkt er at du som kjøper kan velge om det skal foretas en retting eller en omlevering, med mindre dette vil medføre urimelige kostnader for selgeren.Selgeren kan også tilby seg enten å omlevere eller rette mangelen på en vare. Slik jeg tolker din e-post, så var dere enige om at apparatet skulle repareres, altså rettes. Dette betyr imidlertid ikke at selger kan foreta både en retting og en omlevering. En slik sitasjon vil være uholdbar ettersom du ikke har noen informasjon om det tv-apparatet du da mottar. Selger skal enten reparere det apparatet du først har mottatt, eller levere deg et nytt apparat. Etter min mening har du derfor etter forbrukerkjøpslovens regler krav på det følgende. Enten å motta det opprinnelige apparatet med det opprinnelige serienummer i reparert stand. Eller et nytt tv-apparat i orginal forpakning og med alt medfølgende utstyr. Sendte en ny mail til IC i går med dette sitatet og purret på svar. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) I dag ringte dem meg fra Infocare og beklaget situasjonen, og påtok seg også alt ansvaret i forbindelse med det som hadde skjedd. De innrømmet også å ha glemt å spurt meg i forbindelse med reparasjonen av TVn min, om jeg var villig til å motta en reparert (brukt) TV. Videre fortalte de at jeg har krav på ny TV, men at de har slitt med å få nye TV'er fra leverandør i ca 3 måneder (mangel på LCD-paneler?) og at de derfor ikke kunne gi meg ny TV nå, men siden jeg har kjøpt TVn hos Komplett, så mente de at jeg kunne få ny derfra, så fremt de hadde på lager (de har 100+ for øyeblikket). De skulle ordne opp med bekreftelse til Komplett som jeg kunne sende videre og så avtale med Komplett om ny TV, samt innsending av gammel TV. Jeg er selvsagt ikke fornøyd med at det har tatt så lang tid, og at disse feilene har oppstått, men jeg er likevel glad og fornøyd med at saken ble ordnet opp i til slutt på en bra måte. Så får vi håpe at dette var siste ord i saken:) Case closed for now. Endret 6. mars 2006 av KriFos Lenke til kommentar
picko Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Godt å høre at de oppfører seg greit, selv om det tar litt tid da. Men hvor detaljert er den statussiden til IC? Står det bare når den er forventet ferdig, og når den er sendt tilbake? Min ser slik ut: Status Melding Forventet ferdig 20/03/06 16:00 Får vel se om det skjer noe i morgen ... Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 21. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2006 Sendte inn TV fredag 10. mars, de hadde den vel mandag 13. eller noe, men de har ENDA ikke gitt beskjed til komplett... JÆVLA treige.... nå begynner jeg å bli mektig irritert, alt de trenger å gjøre er en liten telefon til komplett, og vips... men neida, ringte dem i går og da var det som om ingenting hadde skjedd, og da skulle de "få sendt en mail"... jo god dag mann økseskaft sier jeg... Lenke til kommentar
picko Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Sendte inn TV fredag 10. mars, de hadde den vel mandag 13. eller noe, men de har ENDA ikke gitt beskjed til komplett... JÆVLA treige.... nå begynner jeg å bli mektig irritert, alt de trenger å gjøre er en liten telefon til komplett, og vips... men neida, ringte dem i går og da var det som om ingenting hadde skjedd, og da skulle de "få sendt en mail"... jo god dag mann økseskaft sier jeg... 5786021[/snapback] Jeg sendte inn min den 9. mars, de hadde vel den også på mandag. På statussiden så står det fortsatt "Forventet ferdig 20/03/06 16:00". jeg ringte i går, da skulle han sende en purring, regnet med at ting skulle skje i løpet av gårsdagen. Jeg ringer i dag, ingenting har skjedd, men hun skulle sende en purring ... Hjelper ikke så mye med purringer om det ikke er noen som faktisk gjør noe med tv-en min Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 28. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2006 Infocare hadde TVn inne den 14. Mars (bekreftet). Jeg ringte dem 20. mars, 23. mars og 24. mars, og alle gangene sa de at de skulle sende mail. Ringte dem på nytt 27. mars, og da fikk de sendt mailen til Komplett. 4 timer senere var ny TV på vei til meg i posten (levert inn i Stokke), og i går lå den på postkontoret. Kjempepluss til Komplett.no for å være så raske med å sende ny TV, og supermegaminus til Infocare for å vente 13 dager med å gi beskjed til Komplett, når alt de trengte å gjøre var å skrive en mail som innehold en setning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå