Stigma Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Hei, Jeg mottok nylig en ubehagelig SMS fra min arbeidsgiver, som skal forbli navnløs for nå. Der fikk jeg enkelt og greit en ordre om å jobbe overtid. "Du er pålagt å jobbe 10 timer overtid denne uken". Dette mottar jeg atpåtil nå mot slutten av uken. Det står overhodet ingenting i min kontrakt om at jeg kan pålegges overtid, så jeg lurer på, står det noe om sånt i generell norsk lov? For hvis ikke det går under norsk lov, og det heller ikke er nevnt i kontrakten så er det vel ikke helt på retten å pålegge sine ansatte massevis av overtid ut av det blå? Nå lurer jeg fælt hvilken kroppsåpning jeg skal på magisk vis dra frem 10 ekstra timer fra disse neste 4 dagene. Utenom studier og mine vanlige skift er det ikke bare bare å finne fram såpass mage ledige timer. Slutte å sove kanskje? Håper noen her har bedre innsikt i norsk lov og kan hjelpe meg med hva slags rettigheter min arbeidsgiver egentlig har ovenfor meg. -Stigma Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Arbeidsmiljøloven: § 10-4. Alminnelig arbeidstid (1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager. § 10-6. Overtid (1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det. (3) Før arbeid som nevnt i denne paragraf iverksettes skal arbeidsgiver, dersom det er mulig, drøfte nødvendigheten av det med arbeidstakernes tillitsvalgte. (4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker. (7) Overtidsarbeid utover rammen i fjerde ledd kan bare pålegges arbeidstakere som i det enkelte tilfellet har sagt seg villig til det. (10) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Med mindre du har driti deg ut og har voldt skade, enten i form av tapte arbeidsinntekter eller særskilte utgifter, kan jeg aldri i livet tenke meg at du kan pålegges å arbeide overtid. (4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker. (7) Overtidsarbeid utover rammen i fjerde ledd kan bare pålegges arbeidstakere som i det enkelte tilfellet har sagt seg villig til det. Nå vet jeg selvsagt ikke hva slags jobb du har, men hvis du har en jobb i en butikk, er det skiftleder som må stille opp hvis ingen av de ansatte kan / vil... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Punkt 4+7 må vel leses som at de faktisk kan pålegge meg opp til 10 timers overtid pr. uke. Det suger i såfall noe inni ****. Neida, har ikke gjort noe galt. Jeg vet grunnen for dette pålegget. Det er arbeid som har blitt hengende etter og nå begynner å haste. De vil tydeligvis løse knipen med et skippertak (av tvungen form). Du kan si mitt vanlige arbeid er omtrent tilsvarende til en butikkekspeditørs, men overtidsarbeidet er forefallende arbeid som i utgangspunktet kan utføres når som helst. Jeg er forøvrig ikke fast annsatt om det betyr noe, men jeg jobber akkurat som en (deltid 2 dg/uke, så 10 timer ekstra er faktisk +72% ekstra arbeid for meg i en uke. Sett i perspektiv at jeg ikke fikk meldingen før midten av uken så er det faktisk egentlig +150% av det jeg normalt skulle arbeide på siste halvdelen av uken.). De har lovlig rett til å ha meg på vikarkontrakt i opp til 2 år i følge det jeg har funnet ut. Billigere for dem .... =/ -Stigma Endret 15. februar 2006 av Stigma Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Vet ikke helt om Arbeidsmiljø loven har egen betegning for deltidsjobb og heltid... I såfall så er ikke de 10 timene teknisk sett overtid... Men har du og arb. giver avtale på arbeidstider, kan ikke arbeidsgiver pålegge deg å jobbe over. Det skal jo fungere begge veier... (at du ikke skal få jobbe å mye du vil heller) Gå gjennom arbeidsmiljøloven... Denne kommer du til å få bruk for hver uke/dag når du er i fast-arbeid... Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Kan ikke si så mye om regelverket, men gjør følgende: 1. Finn ut hvordan fagforbund det er mest hensiktsmessig at du er medlemm av (hvilket kollegane dine er med i, er du student er det uansett LO student). 2. Ring forbundet og meld deg inn. 3. Spør tillitsvalgt om regelverket, om det ikke er noen tilitsvalgt eller vedkommende ikke veit, ring forbundet sentralt de kan garantert svare. Og gi tips om hvordan du skal ta det med arbeidsgiver. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Hva du jobber som egentlig? Lenke til kommentar
zero_talent Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 " De har lovlig rett til å ha meg på vikarkontrakt i opp til 2 år i følge det jeg har funnet ut. " Aarbeidsmiljøloven er veldig klar i forhold til vikariater og midlertidig ansettelse. Enten er du fast ansatt, eller midlertidig. Dersom du er vikar må du være reell vikar for en person som er syk, har permisjon e.l., så det er ingen automatikk i at du kan være vikar i to år. Jeg anbefaler absolutt at du melder deg inn i den fagforeningen som hører til ditt arbeidsfelt, og gjerne også får med deg andre på jobben så dere kan kreve tariffavtale. Som organisert kan du få hjelp fra sentralt hold og har noe å slå i bordet med dersom det viser seg at sjefen(e) utnytter deg. jeg dro selv nytte av det nylig. Tegnet ny kontrakt med jobben, og pga. tilhørighet til fagforbund fikk jeg tarifflønn, som ligger langt over det bedriften i utgangspunktet ønsket å tilby. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå