Gå til innhold

Nye gullkorn fra religiøst hold

Anbefalte innlegg

Hva slags positive effekter har blasfemi- og rasisme-ytringer på samfunnet, [...]

5614193[/snapback]

Jeg synes det er skremmende at du stiller dette spørsmålet. Spørsmålet er like saklig som om jeg skulle spørre hvilke positive virkninger din eksistens har for samfunnet. Det er fullstendig irrelevant, fordi ytringsfrihet er en individuell rettighet og ikke et spørsmål om hva som er i samfunnets interesse.

5620103[/snapback]

Som jeg også poengterte, er jeg glad at jeg har den individuelle rettigheten her i Norge å få slippe å høre så veldig mye rasistisk rør.

Forøvrig er jeg ikke så glad i prinsipper, fordi konsekvensen av de ofte er brysomme, hvis ikke også samfunnsnedbrytende. Effekt fremfor prinsipp...

Endret av Munch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags positive effekter har blasfemi- og rasisme-ytringer på samfunnet, [...]

5614193[/snapback]

Jeg synes det er skremmende at du stiller dette spørsmålet. Spørsmålet er like saklig som om jeg skulle spørre hvilke positive virkninger din eksistens har for samfunnet. Det er fullstendig irrelevant, fordi ytringsfrihet er en individuell rettighet og ikke et spørsmål om hva som er i samfunnets interesse.

5620103[/snapback]

Som jeg også poengterte, er jeg glad at jeg har den individuelle rettigheten her i Norge å få slippe å høre så veldig mye rasistisk rør.

Forøvrig er jeg ikke så glad i prinsipper, fordi konsekvensen av de ofte er brysomme, hvis ikke også samfunnsnedbrytende. Effekt fremfor prinsipp...

5620124[/snapback]

Dette er blitt forklart mange ganger.

Hvis grensene skal settes subjektivt etter hva makthaverne (det er nødvendigvis makthaverne som setter grensene) mener er riktig, så har vi ingen garanti for at ikke grensene flyttes når kritikken går på makthaverne.

For eksempel kan man kritisere myndighetenes innvandringspolitikk, og risikere å bli straffet for å ytre rasistiske ytringer. Så lenge det er makthaverne som bestemmer hvor grensen går, så er dette en reell frykt.

Som poengtert mange ganger tidligere, det er retten til å si ting som er ubehagelig som er ytringsfrihet. Retten til å si ting som ingen finner ubehagelig, den trenger ikke å beskyttes.

Men det er flere grunner enn dette. Ytringsfriheten er viktig for at myndighetene skal høre hva som rører seg i samfunnet og kunne forholde seg til dette. Masse undertrykt rasisme som ikke kommer myndighetene for øre, fordi det er straffbart å uttrykke sin missnøye, kan være skadelig for samfunnet.

Det er også viktig at mennesker som er missfornøyde får lov å lette på lokket på en lovlig måte, gjennom frie ytringer. Hvis de ikke har denne muligheten, så vil deres meninger lettere komme til uttrykk på andre måter. Gjennom f.eks flere rasistiske handligner i samfunnet.

En siste ting jeg vil trekke frem er at frie ytringer gir muligheten til motytringer. Hvis folk er missfornøyde og ytrer sine rasistiske holdninger, så kan de møtes med resten av samfunnets holdninger. Hvis man ikke kan ytre seg fritt, så vil rasistene finne andre fora og ytre seg i, der de ikke blir mødt med motargument. Slike subsamfunn er farlige fordi i slike samfunn forsterkes holdninger, og det fører til ekstremisme.

Så ytringsfriheten er ikke bare et brysomt prinsipp. Ytringsfriheten, inkludert retten til å si ubehagelige ting, er essensiell for at et demokrati skal fungere.

Og retten til å slippe å høre ubehagelige ytringer, den kan du bare glemme. Hvis ikke vil jeg påberope meg retten til å slippe å høre din ubehagelige mening om saken, så da må du enten tie stille uansett eller fravike prinsippet ditt.

Vern om ytringsfriheten!

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal vi verne om ytringsfriheten.

Nå må man klare å sette en grense for hva som skal være lov og ikke lov. Etter min mening bør for eksempel rasisme, mobbing, nazisme ikke være lov.

Selv om vi har ytringsfrihet, har ingen av oss rett til å drive mobbing av en folkegruppe. Det kalles rasisme, og det er det ingen som helst ytringsfrihet som gir oss lov til.

Det er tydelig at det er flere på denne tråden som *kjemper* for ytringsfriheten, men dere håner egentlig ytringsfriheten. Personer nevnes ikke, men tenk over det... :hrm:

Lenke til kommentar
Selv om vi har ytringsfrihet, har ingen av oss rett til å drive mobbing av en folkegruppe. Det kalles rasisme, og det er det ingen som helst ytringsfrihet som gir oss lov til.

5621786[/snapback]

Hvordan er det mulig for en enkeltperson å mobbe en gruppe?

mobbe v1 særl om gjeng, flokk: bruke fysisk el. psykisk vold mot en enkelt; plage, erte, tyne

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ærlig talt hvorfor det er mindre lov å si noe enn noe annet. Det er jo alltid noen i samfunnet som vil poppe opp og motsi deg på et tidspunkt. Hvorfor er rasisme, nazisme osv utelatt fra deres frie verden? De har da like stor rett til å si sin mening de som alle andre..

Bare så det er sagt, jeg er langt ifra noen rasist eller nazist.

Poenget er at for noen så kan jo kristendommen være jævelskapen, men du ser ikke alt av bibler bli brent i Norge idag av den grunn.

For de som sier at nazisistiske/rasistiske ytringer burde være forbudt, så impliserer dere jo at dere lar dere bli påvirket i en "positiv" retning, ellers er det veldig greit med å bare gi f*en. Det er jo en utrolig enkel logikk, er du ikke enig enten motargumenter eller drit i det. De som ytrer noe burde ikke risikere fengsel uansett grunn. Det er ytringsfrihet.

Lenke til kommentar

5621786[/snapback]

mobbe v1 særl om gjeng, flokk: bruke fysisk el. psykisk vold mot en enkelt; plage, erte, tyne

5621862[/snapback]

Du skjønner hva jeg mener.

Endret av -mAdz-
Lenke til kommentar
For de som sier at nazisistiske/rasistiske ytringer burde være forbudt, så impliserer dere jo at dere lar dere bli påvirket i en "positiv" retning, ellers er det veldig greit med å bare gi f*en. Det er jo en utrolig enkel logikk, er du ikke enig enten motargumenter eller drit i det. De som ytrer noe burde ikke risikere fengsel uansett grunn. Det er ytringsfrihet..

Så du mener at alle ytringer er greie da eller? Det er ikke det som er ytringsfrihet vet du! Tenk da mann!

Endret av -mAdz-
Lenke til kommentar

5621786[/snapback]

5621862[/snapback]

Du skjønner hva jeg mener. "Det ække pent, det ække no' vakkert!"

skjerp deg :)

5621980[/snapback]

Det jeg ser er at man kaller det "mobbing" for å gi ting preg av å være verre enn det er.

Hvis det hadde vært mobbing, så kunne man ansett det som galt og noe som burde stoppes. Men det er ikke mulig for en person å mobbe en gruppe, dermed er det ikke mobbing, og dermed må man finne andre grunner for å si at det er galt å uttale seg negativt om en gruppe.

Å kalle negative uttalelser fra en enkeltperson rettet mot en gruppe for mobbing er rett og slett et falskt argument.

Lenke til kommentar
Det jeg ser er at man kaller det "mobbing" for å gi ting preg av å være verre enn det er.

Hvis det hadde vært mobbing, så kunne man ansett det som galt og noe som burde stoppes. Men det er ikke mulig for en person å mobbe en gruppe, dermed er det ikke mobbing, og dermed må man finne andre grunner for å si at det er galt å uttale seg negativt om en gruppe.

Å kalle negative uttalelser fra en enkeltperson rettet mot en gruppe for mobbing er rett og slett et falskt argument.

Dette er hva du ser ja. Du sa det med egne ord.

Man kan faktisk kalle det mobbing av en gruppe mennesker. Men la oss bruke andre ord, for at du skal slippe å komme med usaklige kommentarer.

La oss bruke ordet rasisme; ble vel litt enklere da?

Mener du virkelig at ytringsfriheten skal gjelde for rasisme? Jeg føler virkelig at det er på tide at folk gir slipp på slike tanker og ytringer. Jeg vet at mange har rasistiske holdninger, og det er ikke bra i det hele tatt. Det tyder bare på hvor mange, unnskyld uttrykket, dumme mennesker det er i samfunnet vårt. (Norge altså) pluss det at FrP har en oppslutning på over 20%.

Lenke til kommentar
Så du mener at alle ytringer er greie da eller? Det er ikke det som er ytringsfrihet vet du!

Hvis "greie" som i tillatte, hva er ytringsfrihet da?!

Du må skille mellom hva som er ytringsfrihet og ikke! Ytringsfriheten vår har faktisk begrensinger for hva som skal være lov til å ytre og ikke.

:innocent:

Endret av -mAdz-
Lenke til kommentar
La oss bruke ordet rasisme; ble vel litt enklere da?

Mener du virkelig at ytringsfriheten skal gjelde for rasisme?

5622092[/snapback]

Ja. Se innlegg #42 ovenfor for begrunnelse.

Jeg føler virkelig at det er på tide at folk gir slipp på slike tanker og ytringer. Jeg vet at mange har rasistiske holdninger, og det er ikke bra i det hele tatt. Det tyder bare på hvor mange, unnskyld uttrykket, dumme mennesker det er i samfunnet vårt. (Norge altså) pluss det at FrP har en oppslutning på over 20%.

5622092[/snapback]

Tenk om noen skulle mene at dine meninger var dumme, og basert på det tvinge deg til å holde kjeft!

Nei, les innlegg #42 og kommenter det i stedet.

Lenke til kommentar
Så du mener at alle ytringer er greie da eller? Det er ikke det som er ytringsfrihet vet du!

Hvis "greie" som i tillatte, hva er ytringsfrihet da?!

Du må skille mellom hva som er ytringsfrihet og ikke! Ytringsfriheten vår har faktisk begrensinger for hva som skal være lov til å ytre og ikke.

:innocent:

5622120[/snapback]

Poenget mitt er at man må under alle omstendigheter få lov å si akkurat det manhar på hjertet. At det blir motreaksjoner er jo en annen ting, men selv om du mener noe er galt betyr ikke det at alle andre skal synes det. Akkurat som rasisme (ditt eksempel), selv om du mener det er idiotisk (jeg også..) mener jeg fortsatt at de som mener det skal få lov å si det rett ut. Ansvaret ligger hos den som tar imot, på måten i å bli påvirket eller ikke. Herregud, ytringsfrihet, det ligger jo for pokker i ordet jo.

Lenke til kommentar

Nå tviler jeg på at det kommer til å skape ytterligere demonstrasjoner og vold hvis karikaturene blir trykket nok en gang, skaden er vel allerede skjedd.

Jeg tror derimot ikke at Sæle trykker karikaturene for å bevise at han kan, det er vel heller det for å skape litt blest om det lille (fille)bladet sitt. Han syns vel at konkurentet har fått litt vel mye oppmerksomhet.

Hørte forresten her om dagen at folk flest i Iran ikke bryr seg nevneverdig om disse karikaturene, det er kun en liten mobb som har funnet en unnskyldning til å lage litt bråk. Kilden er ikke helt sikker, men det hadde ikke forundret meg.

Lenke til kommentar
Mener du virkelig at ytringsfriheten skal gjelde for rasisme? Jeg føler virkelig at det er på tide at folk gir slipp på slike tanker og ytringer. Jeg vet at mange har rasistiske holdninger, og det er ikke bra i det hele tatt. Det tyder bare på hvor mange, unnskyld uttrykket, dumme mennesker det er i samfunnet vårt. (Norge altså)..

Enten gjelder ytringsfrihet eller det gjelder ikke. Det er altså en selvmotsigelse å være for ytringsfrihet straks den har mistet minst ett bruksområde. Rasistiske holdninger (etter venstresidens definisjon) er svært bra for fornuftige mennesker. Det er disse som forstår at det er forskjell på kulturer, og at noen kulturer er andre etisk og moralsk overlegne. Til eksempel at en kultur der fordømmer og straffer tvangspuling av barn, er en kultur overlegen en som tillater det. Bare ytterst morbide psykopatjævler likestiller to slike kulturer, etisk og moralsk sett.

Selvfølgelig er ytringsfriheten viktig, og den må vernes om. Men man må fortsatt tenke før man ytrer. Tro det eller ei, verden er full av håpløse idioter som vil ty til vold og lignende fordi de ikke vet bedre virkemidler.

Jeg kan ta meg en tur til Tøyen å skrike at jeg hatar "pakkiser", men det ville da ikke vært særlig lurt for min egen del.

Edit: Men for all del, jeg er enig med deg, jeg er bare litt mindre prinsippfast.

Endret av Erik-Tor
Lenke til kommentar
Selvfølgelig er ytringsfriheten viktig, og den må vernes om. Men man må fortsatt tenke før man ytrer. Tro det eller ei, verden er full av håpløse idioter som vil ty til vold og lignende fordi de ikke vet bedre virkemidler.

Jeg kan ta meg en tur til Tøyen å skrike at jeg hatar "pakkiser", men det ville da ikke vært særlig lurt for min egen del.

Nei, du risikerer bank. Men dette er utenfor det prinsippielle spørsmål, hvilket er: Hvis du gjør dette, og greier å løpe fra pakistanerne, skal da rettsapparatet ta fatt i deg etterpå?

5622359[/snapback]

Nei, men helsemyndighetene bør, særlig avdelingen for mentalhelse :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...