oysfaerg Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 En wankelmotor av denne typen er ikke spesielt drivstoffgjerrig. Uten at SilentNET skyter meg, vil jeg si at forbruket iallefall ikke er mindre enn 2.6-literen til Skylinja. Renesis-motoren til RX-8 er blitt en god del bedre på dette området. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 8. april 2006 Forfatter Del Skrevet 8. april 2006 (endret) En wankelmotor av denne typen er ikke spesielt drivstoffgjerrig. Uten at SilentNET skyter meg, vil jeg si at forbruket iallefall ikke er mindre enn 2.6-literen til Skylinja. Renesis-motoren til RX-8 er blitt en god del bedre på dette området. 5886311[/snapback] Hehe, jeg skal ikke skyte Renesis er en sugemotor, mens 13B REW er en turbomatet motor. Det er en av grunnene til at Renesis er snillere, men selvfølgelig også det faktum at den er nesten 10 år nyere påvirker jo også forbruket. Jeg har enda ikke funnet noe skikkelig data på forbruk, men jeg kommer tilbake til dette så snart jeg har funnet det. EDIT: Har sendt Mazda forhandleren en forespørsel om forbruk, også har jeg funnet data på en 1991 Cosmo med 13B REW motor (twin turbo motoren som står i RX-7). Forbruket var oppgitt til 14 liter per 100 kilometer. Altså 1,4 liter på mila. For bykjøring så kan det helt sikkert stemme sånn ca. Men jeg nekter å tro at den bruker så mye på langkjøring (selvfølgelig er det forutsett at du kjører vanlig og ikke full gass på 8000 rpm hele turen). Endret 8. april 2006 av SilentNET Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Slike målinger er vel tatt på blandet kjøring om jeg ikke tar mye feil? Lenke til kommentar
vegard_S Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 (endret) OT; fy f... du kan nok om motorer SilentNet ontopic: knallfet bil, men jeg fikk ikke sett eksossystemet pga bildet ikke funka.. går du for 4" eller 5" endestuss ? spør du meg er dette et must på Rx-7 ! edit; er det dette? Endret 9. april 2006 av vegard_S Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 Slike målinger er vel tatt på blandet kjøring om jeg ikke tar mye feil? 5891602[/snapback] Ikke godt å si da jeg fant det på en steingammel nettside fra et eller annet lugubert land.. Kan like godt være målt en av privatperson for 14 år siden.. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 9. april 2006 Forfatter Del Skrevet 9. april 2006 (endret) OT; fy f... du kan nok om motorer SilentNet ontopic: knallfet bil, men jeg fikk ikke sett eksossystemet pga bildet ikke funka.. går du for 4" eller 5" endestuss ? spør du meg er dette et must på Rx-7 ! 5892813[/snapback] Kan jeg mye om motorer? Føler selv at jeg er ganske dum på det området.. Skjønner ikke helt hva du baserer uttalelsen på Bilder av Apex'i N1 til FD3S: Det blir vel den siste der tenker jeg. Den øverste er beregnet på banebruk og volumet blir vel en smule høyt for både Biltilsynet og Onkel P.. Den siste kommer levert med lyddemper (som kan tas inn og ut etter behov). Så fra dag til dag er det fullt mulig å kjøre med normalt volum, samt at lyden kan hentes fram på mindre enn et minutt om det blir behov for det Data på Apex'i N1 er som følger: Hele anlegget er laget i SUS 304 rustfritt stål, og har en diameter på 2.7-3.1 tommer. Endestussen er 4.5 tommer. Med andre ord "riktig" størrelse Hele anlegget er mer eller mindre rakrør med minst mulig bøyer (de få som er der er mandrel bøyd for å bevare indre diameter best mulig). Eksosanlegget er også TIG sveiset av helautomatiske maskiner for størst mulig presisjon. Data er hentet fra Apex'i. Og prisen? Ferdig levert på døra til ca. 4 000,- NOK. PS: Har oppdatert posten med det ødelagte bildet. Bildet som ligger der er dette: Endret 9. april 2006 av SilentNET Lenke til kommentar
vegard_S Skrevet 9. april 2006 Del Skrevet 9. april 2006 Nydelig bil du har kjøpt! Bare et par ting jeg lurer på anngående motoren.Holder den lenge? Synes jeg husker å ha hørt at renesis motorene må byttes etter noen hundre tusen kilometer? Kanskje bare jeg som surrer nå men... Er det en trimmingsvillig motor? Mange av de japanske sportsbilene som er lette å trimme, er dette tilfellet med RX-7? 5614382[/snapback] Renesis er motoren i Mazda SE3P (RX-8). Motoren i RX-7 (FD3S) er ikke av typen Renesis, men begge motorene er wankel (rotary) motorer. Disse motorene har fått et meget dårlig rykte på seg hos mange, men det er veldig oppskrytt. En wankel må passes på en del mer enn en vanlig motor, og trenger overhaling litt oftere enn en vanlig motor. Temperator, oljetrykk, vanntrykk og vanntemp er alle veldig viktige ting hvis du skal ha en slik bil. Du trenger ikke nødvendigvis å bytte motor. Det holder lenge å overhale. Skru fra hverandre og bytte slitedeler etc. Hvis motoren blir tatt godt vare på trenger den neppe en overhaling før 125 000 - 150 000km. Med andre ord ikke så mye dårligere enn en hvilken som helst annen motor. Det er viktig å huske på at denne motoren går på relativt høyt turtall (8000-8500 rpm). Og wankel i seg selv kan gjerne gå enda høyere (opp mot 10 000 rpm). Motoren i en RX-7 er en liten motor, men fordi det er en wankel kan det ikke sammenlignes direkte med en "vanlig" motor. Alle de kjente japanske sportsbilene har relativt stort motorvolum (det finnes jo mange biler som har betydelig større volum enn dette.. V8 motorer har jo gjerne 4-5 liter motorvolum). RB26DETT - Skyline GT-R. En 2.6 liter twinturbo rekkesekser. 2JZ-GTE - Toyota Supra TT. En 3.0 liter twinturbo rekkesekser. Nissan 300ZX Z32 "Fairlady" har også en 3.0 liter twinturbo rekkesekser uten at jeg husker motorkode i farten. Så har vi Lancer Evolution MR og Celica GT-Four som alle har 2.0 liter rekkefirer motorer med turbo. I tillegg har vi Impreza WRX og WRX STi som kommer med en noe spesiell 2.0 liter boxer motor på 2.0 liter og med turbo. (Bilen leveres med 2.5 liter motor i USA, og ellers i verden fra og med 2006). RX-7 kommer med 1.3 liter wankel med twinturbo. Alle disse bilene er "lett" å trimme. Jeg ville vært litt mer forsiktig med en wankel enn f.eks. en RB26DETT motor. Disse tåler en del mer juling i original stand. Det er derimot ikke noe vanskeligere å bytte en turbo eller to, øke ladetrykket, bygge om eksos og innsug til noe mindre restriktivt f.eks. på en wankel heller. Jeg har sett biler med 450-550 og opp mot 600 hk som fungerer bra. Det er rett og slett avhengig av hvor mye penger du vil bruke. Og hvor viktig det er at bilen fungerer fra dag til dag. Bilen jeg har kjøpt har ikke gått lenger enn 49 000km, og har dermed lenge igjen til den trenger en overhaling. 5614905[/snapback] muligens den der jeg så på i øyeblikket jeg skrev, vetta f... Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 10. april 2006 Forfatter Del Skrevet 10. april 2006 muligens den der jeg så på i øyeblikket jeg skrev, vetta f... 5896148[/snapback] Det er utrolig hva man kan lese seg fram til og lære ved å høre litt på de som kan sakene sine. Selv har jeg ganske begrenset praktisk kunnskap når det kommer til mekaniske ting, og overlater det til de som kan det. Derimot så er jeg alltid med når det blir gjort, sånn at jeg kanskje neste gang klarer å gjøre det selv Vil nødig påberope meg god peil på motorer når det ikke er fortjent. Men takk for kommentaren. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Hehe, det er sant det SilentNET Tror ikke jeg vil skifte turbo på Volvo'n min uten å være sikker på at jeg gjør. Det er så ergerlig hvis det er noe som går galt underveis, da har du ingen andre å skylde enn deg selv - Noe som fort blir dyrt - Iallefall erfaringsmessig Ikke lenge igjen til du får bilen i hus nå Du gleder deg vel som en liten unge på julaften kan jeg tenke meg Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 10. april 2006 Forfatter Del Skrevet 10. april 2006 Hehe, det er sant det SilentNET Tror ikke jeg vil skifte turbo på Volvo'n min uten å være sikker på at jeg gjør. Det er så ergerlig hvis det er noe som går galt underveis, da har du ingen andre å skylde enn deg selv - Noe som fort blir dyrt - Iallefall erfaringsmessig Ikke lenge igjen til du får bilen i hus nå Du gleder deg vel som en liten unge på julaften kan jeg tenke meg 5897008[/snapback] Skifte turbo er jo ikke det vanskeligste, sålenge det er bare selve turboen som skal byttes, men jeg skjønner hva du mener. Får knapt sove om nettene.. Om 2 dager (hvis alt går etter skjema) triller bilen i av båten i England. Mitt største problem er jo at det da er onsdag (og på torsdag/fredag er det fri).. Så får nok ikke bilen før etter påske. Men har ventet siden tidlig februar nå, så en uke fra eller til går nok greit. Ingen som har lyst på den andre bilen min da? 2001 Audi A4 2.0? Ligger på autodb og finn.no Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Påska er no dritt, det er jeg helt enig med deg i, spesielt siden Volvo'n min står på karosserverkstedet og venter på 2 nye dører, midtbjelke og kanaler (Det var en som følte for å parkere rett inni meg på torsdag!!/(#"&%§!!)... Fra 2.3l turbo til 1.6liter Renault Laguna sugemotor er sorgen Gjør bare oppmerksom på at annonser ikke er lov på forumet, selv om jeg ikke tror mange kjøper bil på impuls via ett forum uten videre Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 10. april 2006 Forfatter Del Skrevet 10. april 2006 Påska er no dritt, det er jeg helt enig med deg i, spesielt siden Volvo'n min står på karosserverkstedet og venter på 2 nye dører, midtbjelke og kanaler (Det var en som følte for å parkere rett inni meg på torsdag!!/(#"&%§!!)... Fra 2.3l turbo til 1.6liter Renault Laguna sugemotor er sorgen Gjør bare oppmerksom på at annonser ikke er lov på forumet, selv om jeg ikke tror mange kjøper bil på impuls via ett forum uten videre 5897180[/snapback] Vet det, derfor jeg ikke ville legge inn noe direkte link, pris eller andre data. 1.6 liter sugemotor ja.. Vel, jeg hadde ikke hatt noe imot en 4A-GE motor i en liten Corolla.. Men Renault Laguna.. *sukk* Har aldri hatt noe tilovers for franske biler. Ingen kom til skade vel? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 (endret) Neida, ingen kom til skade, men den lille plastFord'n hans (En sånn Ford Fusion, type helt ny) ble ganske stygg, det rant deler fra bilen hans, begge lyktene, panseret, frontskjermen, motor ble trykt inn mot torpedovegg, den ble nok relativt rammeskakk mot panservogna mi. Små motorer er ingen hindring, hvis det er riktige motorer Men denne Renaulten er håpløs... Men du verden, billig i drift:) Jeg skulle kjøre til tønsberg fra stavanger på onsdag som kommer (med Volvo'n), regna med 1-1.2l/mil, men denne loppa her gjør samme jobben for skarve 0.55, så rimelig blir det jo. Leiebil m/ fri km = finfint Endret 10. april 2006 av oysfaerg Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 10. april 2006 Forfatter Del Skrevet 10. april 2006 Neida, ingen kom til skade, men den lille plastFord'n hans (En sånn Ford Fusion, type helt ny) ble ganske stygg, det rant deler fra bilen hans, begge lyktene, panseret, frontskjermen, motor ble trykt inn mot torpedovegg, den ble nok relativt rammeskakk mot panservogna mi. Små motorer er ingen hindring, hvis det er riktige motorer Men denne Renaulten er håpløs... Men du verden, billig i drift:) Jeg skulle kjøre til tønsberg fra stavanger på onsdag som kommer (med Volvo'n), regna med 1-1.2l/mil, men denne loppa her gjør samme jobben for skarve 0.55, så rimelig blir det jo. Leiebil m/ fri km = finfint 5897234[/snapback] Ford Fusion og Ford Ka(?) er bilen jeg bare ikke takler.. Det er greit at det finnes små, mellomstore og store biler.. Men sånne mikrobiler er bare så utrolig håpløst stygge.. Volvo, BMW, Audi og mange fler er som du sier stort sett panservogner.. Spesielt kanskje Volvo og BMW. Også syns jeg Celicaen min holdt seg ganske godt etter utforkjøringen jeg hadde.. Var jo et vindu og en dør blant annet som nesten var uskadd.. Og bilen innvendig så jo god som ny ut. Skal ligge bilder her på forumet en plass. Håper jeg slipper å oppleve det igjen. Var ganske satt ut den første uka etterpå. Gud så kjipt det er å sitte på jobb nå når "alle andre" har påskeferie.. :/ Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Utforkjøringer er aldri noe særlig. Jeg opplevde at 3 bolter knapp under kjøring fra Tbg til Stvgr, høyre fremhjul vibrerte noe vanvittig og ut fôr vi... Fysj for en følelse! Jeg synes det er en befrielse å være på jobb når alle andre har ferie Når jeg kom idag kl 07:30 var det ingen andre enn meg på jobb, du verden så deilig. Nå, kl. 11, er det 3 mann, av totalt 115... For meg er det ganske greit, får gjort så mye mer (har alene ansvaret for drit/IT). Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 10. april 2006 Forfatter Del Skrevet 10. april 2006 Utforkjøringer er aldri noe særlig. Jeg opplevde at 3 bolter knapp under kjøring fra Tbg til Stvgr, høyre fremhjul vibrerte noe vanvittig og ut fôr vi... Fysj for en følelse! Jeg synes det er en befrielse å være på jobb når alle andre har ferie Når jeg kom idag kl 07:30 var det ingen andre enn meg på jobb, du verden så deilig. Nå, kl. 11, er det 3 mann, av totalt 115... For meg er det ganske greit, får gjort så mye mer (har alene ansvaret for drift/IT). 5897306[/snapback] Jeg er alene på jobb i dag, i morgen og onsdag (halv dag!!). Jeg har ansvaret for IT-driften av et sykehus, en barnehage og 3 psykiatriske institusjoner. På en vanlig dag ville det vært komplett umulig, men siden alle kjører 30% guffe og mesteparten er på ferie så går det greit Er allikevel ganske drygt spør du meg. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Utforkjøringer er aldri noe særlig. Jeg opplevde at 3 bolter knapp under kjøring fra Tbg til Stvgr, høyre fremhjul vibrerte noe vanvittig og ut fôr vi... Fysj for en følelse! Jeg synes det er en befrielse å være på jobb når alle andre har ferie Når jeg kom idag kl 07:30 var det ingen andre enn meg på jobb, du verden så deilig. Nå, kl. 11, er det 3 mann, av totalt 115... For meg er det ganske greit, får gjort så mye mer (har alene ansvaret for drit/IT). 5897306[/snapback] Grunnen til at boltene knekker er enkelt og greit matrialtretthet, som kun kan kureres ved å bytte bolter innimellom Dette kan du gjøre cirka hvert andre år Da er du på den sikre siden Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 10. april 2006 Del Skrevet 10. april 2006 Utforkjøringer er aldri noe særlig. Jeg opplevde at 3 bolter knapp under kjøring fra Tbg til Stvgr, høyre fremhjul vibrerte noe vanvittig og ut fôr vi... Fysj for en følelse! Jeg synes det er en befrielse å være på jobb når alle andre har ferie Når jeg kom idag kl 07:30 var det ingen andre enn meg på jobb, du verden så deilig. Nå, kl. 11, er det 3 mann, av totalt 115... For meg er det ganske greit, får gjort så mye mer (har alene ansvaret for drit/IT). 5897306[/snapback] Grunnen til at boltene knekker er enkelt og greit matrialtretthet, som kun kan kureres ved å bytte bolter innimellom Dette kan du gjøre cirka hvert andre år Da er du på den sikre siden 5899398[/snapback] Hehe, jeg vet det, men det var ett verksted som hadde lagt om for meg (fra sommer til vinter), da jeg hadde en liten prolaps i ryggen - tenkte det ville være dumt å skifte selv og risikere mer vondt. De skifta faktisk bolter for meg -- Men vet du hva feilen var? De hadde glemt å ta av mellomringene etter alu-felgene på den ene sida, men likevel skrudd de så hardt at de ikke vibrerte eller noe... Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 23. april 2006 Forfatter Del Skrevet 23. april 2006 Da var påska overstått, og fortsatt ingen bil utenfor på plassen foran huset.. :/ Begynner å bli utålmodig, men det kan jo være 1 dag igjen, eller 2 uker. Ingen som vet enda. Det eneste jeg vet er at det blir ekstremt moro når bilen først kommer. Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Den kommer sikkert snart! Blir morro å se en RX-7 til på norske veier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå