Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase: 1994 Mazda RX-7 Type R


SilentNET

Anbefalte innlegg

Urk, det er dødsens kjedelig med minusgrader, snø og is!

 

Fikk kjørt med bilen i forrige helg, da var det plussgrader, regn og all snøen var borte. Utrolig godt å kjøre godbilen igjen, selv om det bare var for en dag.

 

Nå om dagene er det stort sett bare en 97 Toyota Carina E stasjonsvogn som blir brukt. Praktisk med god plass, men fy så kjedelig!

 

Var innom Mazda og hjalp en kollega med å kjøpe ny bil også for en uke siden. Hun endte opp med en splitter ny Mazda 3 1,6 Touring. 5 dørs med alt av utstyr. Utrolig fine biler, selv om dem dessverre ikke har noe å skryte av på motorfronten.

 

Sitter i disse dager og ordner med bestilling av noen nye deler fra japan. Eksosanlegget blant annet. Problemet med å kjøpe deler nå er at jeg ikke får gjort en pøkk med dem før værste fall i mai en gang ;) Vinteren bruker ofte lang tid på å gi slipp her oppe.

 

I tillegg skal jeg prøve å få med klare blinklys på siden foran, og klare reflekser på siden bak. Hvis lommeboken tillater det kommer Mazdaspeed eller RE-Amemiya short-shift kit også. Blir en spennende vår.

 

Bilen skal på Aukra for porting av wastegate'n før eksosen monteres, også bærer det av sted til Fanrem utenfor Trondheim for benking hos Bjørnstad Bil. Ikke den beste benken i følge en del, men absolutt den nærmeste etter det jeg vet. Så får vi se hva som faktisk havner i bakken av kraft. Har ikke de helt store forventningene da bilen kjører så godt som originalt trykk, men vi får se.

 

Til neste år er lånet nedbetalt også, så da kan jeg kjøpe enda mer deler ;) Får ta noen større investeringer vinteren 2008/2009.

 

Bilen har forresten allerede et Efini ratt fra 1996/1998 modell RX-7 Type RZ, som er 37cm istedenfor originalt 38cm i diameter :)

prod20pic1.jpg

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Har noen spørsmål:

 

Hvor kjøpte du den modellbilen du viste på en av de første sidene ?

 

Hvilket forbruk har motoren ved normal kjøring ?

 

Dette synes jeg er litt interessant, siden den har et lite motorvolum, men heftig antall hestekrefter.

8158064[/snapback]

 

 

Lekebilen bestilte jeg i USA fra Collectable Diecast. Dem selger en uendelig mengde biler fra alle slags produsenter. Flott side

 

Forbruket på bilen min ligger rundt 2 liter på mila. Er sjeldent under det i alle fall. Må være på ren langkjøring isåfall. Og knappest da. Ved litt gassing er den i alle fall opp på 2.5 liter på mila, og ved banekjøring bruker den rundt 1 liter i minuttet.

Lenke til kommentar

Steike for et forbruk!

 

 

Hvor mange ganger må du fylle tanken ?

Hvor stor tank er det på rx-7'en ?

 

 

Er wankel-motoren veldig ikke-effektiv mtp. drivstoff ?

 

Min bror har en 2006 BMW 320td som han har chippet opp til 200hk.

 

Denne bruker 0,6 på blandet kjøring ifølge han.

Lenke til kommentar
Steike for et forbruk!

 

 

Hvor mange ganger må du fylle tanken ?

Hvor stor tank er det på rx-7'en ?

 

 

Er wankel-motoren veldig ikke-effektiv mtp. drivstoff ?

 

Min bror har en 2006 BMW 320td som han har chippet opp til 200hk.

 

Denne bruker 0,6 på blandet kjøring ifølge han.

8158977[/snapback]

 

Hvis jeg kjører mer enn bare til/fra jobb så fyller jeg gjerne 3-4 ganger i måneden. Det er 70 liter tank :D

 

Du kan ikke sammenligne en 13B-REW motor med en moderne state of the art turbodiesel motor vettu. Man kjøper ikke RX-7 for å kjøre økonomisk :) Tror neppe den BMWen klarer 10-11 000 rpm og en 0-100 på under 5 sekunder.

 

Regner med at jeg klarer å få ned forbruket når jeg bytter til ny hjerne og får mappet denne skikkelig. Tror muligens jeg trenger et nytt bensinfilter også.

 

Lambda, plugger, pluggledninger, motorolje og oljefilter, girolje og diffolje etc. er splitter nytt, så skal ikke være noe der heller som gjør at forbruket blir høyt. Nye dyser kan kanskje også hjelpe. Det er jo 13-14 år gammelt det meste i denne bilen.

 

Wankel motorer er nok ikke kjent for å være gjerrige på drivstoff. Så du kan nok gjerne si at dem er kjent for å være lite effektive med tanke på forbruk. I forhold til motorvolum er dem desto mer effektive. Det er jo en 1308cc motor.

 

PS: Eksosanlegget som var bestilt har verdens lengste leveringstid, og kommer ferdig sveiset i en hel del, så frakt er ikke akkurat enkelt. Byttet derfor til A'PEXi N1 Dual-tip, som er et 2x75-90mm eksosanlegg. Ser sinnsykt ut, og spytter flammer i godt lag ;)

 

Bilde: N1dual.jpg

 

Lydklipp: N1 dual

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk julegave i posten i dag fra ligningskontoret av alle ting. Får visstnok igjen over 16 000,- på skatten. Så da blir det handling av bildeler så snart pengene kommer på kontoen. Får bare håpe jeg slipper å vente til oktober.

 

Noen andre som har fått seg en hyggelig overraskelse i posten?

Lenke til kommentar
hmm nei hakke begynt å få sånne penger enda :p men driver du å selger bilen din? så den på finn.no ikke så lenge sida? grunnen er?  stilig må få opp flere bilder av bilen som sånn han står :p

8272271[/snapback]

 

Er ikke noe spesiell grunn. Bare i tilfelle noen kommer med et fristende tilbud :)

 

Bilen er grå av møkk nå dessverre. Vasket for et par dager siden, men er blitt helt jævlig igjen. Skal sette den inn for profesjonell bil pleie om ikke så lenge. Får satse på å ta bilder da.

 

Satser på en skikkelig Meguaiers behandling.

Lenke til kommentar
For en flott bil. Kostet på den mye?

8299782[/snapback]

 

Har kostet på den motorolje, oljefilter, bensinfilter, girolje, diffolje, plugger, pluggledninger, lambda, nye dekk, nye vindusviskere og en skikkelig profesjonell rengjøring.

 

I tillegg er det som sagt allerede xenon lykter på vei (fikk brev fra tollvesenet i dag), og eksosanlegg. Har kjøpt Pioneer høyttalere bak, og en Pioneer dvd-spiller i dashen. Ellers er det montert A'PEXi Power Intake (dobbelt konfilter).

 

Utenom dette er det vel bare bensin i tillegg til selve kjøpet av bilen og avgiftene da :)

Lenke til kommentar

Jeg betalte mange norske kroner ;) Pris vil jeg ikke ut med.

 

 

Veiavgift er som alle andre biler, i underkant av 3000,- hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Forsikring er forskjellig fra person til person. Hvor du bor, alder, bonus, selskap osv osv.

 

Du kommer langt med 5-6 lapper i året, om du skal ha full kasko altså.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...