Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sammenheng mellom strøm og spenning

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går i niende klasse og har akkurat begynt på et kapittel i Natur og miljø om elektrisitet. Der stod det at dersom spenningen økte, økte også strømmen. men jeg hørte også på tv at man kunne få 100 000 volt gjennom kroppen så lenge det var under 0.6 milliamp (tror jeg). Hvordan kan dette stemme hvis strømmen øker i takt med spenningen? :hmm: noe her er ikke riktig. :no: Eller? :dontgetit::dontgetit::dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg går i niende klasse og har akkurat begynt på et kapittel i Natur og miljø om elektrisitet. Der stod det at dersom spenningen økte, økte også strømmen. men jeg hørte også på tv at man kunne få 100 000 volt gjennom kroppen så lenge det var under 0.6 milliamp (tror jeg). Hvordan kan dette stemme hvis strømmen øker i takt med spenningen?  :hmm: noe her er ikke riktig. :no:  Eller? :dontgetit:  :dontgetit:  :dontgetit:

5609910[/snapback]

Hei går også i 9 klasse og var på skagerak i dag, og der sa de at du tåler opp til 30 milliampere.

Og de sa også at et heste gjærde sender ut små innpulser på eks. 4000V og noen få milliampere, men du dør jo ikke av og ta på et heste gjærde heller akkurat

Du kan jo dø av bare stikkkontakta også (230V) får der er det jo vanligvis 16 eller 10 Ampere (10Ampere = 1000mA)

Lenke til kommentar

Ja. Stemmer sikkert. Jeg skrev litt feil og :whistle: Det er 6 (ikke 0.6) milliamp, og det rett i hjertet. Men det svarer ikke spørsmålet :p , men takk likevel. Jeg spurte om sammenhengen mellom strøm og spenning.

Endret av Erelend
Lenke til kommentar
Ja. Stemmer sikkert. Jeg skrev litt feil og  :whistle:  Det er 6 (ikke 0.6) milliamp, og det rett i hjertet. Men det svarer ikke spørsmålet :p , men takk likevel. Jeg spurte om sammenhengen mellom strøm og spenning.

5610351[/snapback]

Hei på deg.

Spenning og strøm henger ikke sammen på den måten at strømmen øker hvis spenningen økes og omvendt... De verdiene varrierer ette hvilken strømforskynig du bruker og hva som kobles på....

Eks. Et bilbatteri på 12v kobls til en liten strømpære... resultatet blir 12volt og liten strøm (ampe're)...

Hvis vi tok bort lyspæra og koblet til et kraftig varmeelement av noe slag. resultatet blir at det er 12 volt, me strømmen har økt til meget høy....

Kan vel i hovedtrekk si at spenningen kommer ann på den gjenstanden som leverer strømmen. Strømmstyrken eller strømtrekket varrierer med hva men kobler til denne gjenstanden som lager strømmen....

Håper dette forklarte det litt bedre....

Endret av Donk2k
Lenke til kommentar

Det er vel kanskje Ohms lov du tenker på, spenning=strøm * resistans. Denne er i praktiske sammenhenger ikke så veldig bra egentlig, ettersom det krever at resistansen er konstant. Med de fleste strømledere er det slik at resistansen øker når temperaturen øker, og temperaturen øker jo lenger man lar det gå strøm gjennom lederen. Dermed er det veldig mange sammenhenger hvor man egentlig ikke kan benytte seg av Ohms lov, men dog blir ikke det tatt mye opp i naturfag ettersom man skal arbeide med enkle modeller.

Jeg tar forbehold om eventuelle feil i mitt innlegg.

Endret av eught
Lenke til kommentar

Er enig med det med temp osv. men man kan jo komme inn på uendelige forskjellige faktorer som er med på å utgjøre en forskjell.. Jeg ville prøve å forklare det på en generell og enkel måte... Tror inlegget ditt muligens kan bli litt for avansert for "trådstarter", men er sikkert en fin rosin i pølsa......

Lenke til kommentar

Helt til du lærer noe annet kan du bruke formelen U = R*I, som eught sa..

spenning = strøm * resistans.

Dersom man bruker en transformator (trafostasjon, slik lysverkene har for eks.), så gjelder loven om at strøm*spenning er konstant.

Dersom vi starter med 12 V og 2 A, og vi henter ut 24 V i den andre enden, vil vi få noe tilnærmet 1 A ut (en god transformator skal ikke gi noe særlig tap).

Da burde du være godt forberedt for pensum :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...