longbow Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Fikk da mitt Canon Eos 350D kamera med 18-55mm linsa , og sitter nå og diller med det. Men må si jeg ikke får til/skjønner så meget mye enda... ett spørsmål lyder som følger; Da jeg har lyst til å sette noe i fokus og gjøre alt anna rundt (bak og foran) uskarpt, ser jeg i boka her at det er AV som søger for det, og velger da en lav blender. Men det vil liksom ikke la seg gjøre... både foran og bak motivet er ting så i si i fokus.. det er jo ikke skarpt da, men en kan lett se hva det er ... Så da tenkte jeg at jeg skulle spørre dere her om hva dere tror om dette da, er det noen instillinger som også kan endres på her? Her kommer det garantert flere spørsmål etterhvert.... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Hvis du velger den største blenderen (minste tallet), og du likevel opplever at dybdeskarpheten er for stor, så skyldes det at objektivet ikke er lyssterkt nok. Du kan gjøre dette i Photoshop også, men den greieste og beste måten å gjøre det på er optisk. Billigste måte å få liten dybdeskarphet på er å kjøpe en billig 50mm. De koster rundt tusenlappen. En av ulempene med zoom, er at man stort sett får begrenset lysstyrke. Du må nok opp mot 4 flak for å få en zoom som har 2,8 som største blender på tele, og 2,8 på vidvinkelen alene vil ikke gi den effekten du er ute etter. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Hvor nært er du motivet du vil fotografere? Lenke til kommentar
longbow Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 jeg har prøvd alt fra ca 10 cm til 1-2 meter... Lenke til kommentar
longbow Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Jepp...prøvde nå...uten forbedret resultat.. Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Det har en del å si med avstanden til motivet i forhold til bakgrunnen som skal være uskarp. Hvis du står langt unna motivet, og bakgrunnen er like bak motivet, er det vanskelig å få bakgrunnen uskarp. Dersom du står veldig nære motivet, og bakgrunnn er langt unna, er det lett å få uskarp bakgrunn. Tommy Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Uansett er største blender 3,5 på vidvinkel (lite bokeh i utgangspunket), og 5,6 på 55mm (som også gir ganske stor dybdeskarphet). Du må ha rimelig stor avstand til bakgrunnen hvis det skal bli noe særlig ut av det. Lenke til kommentar
KBF Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg testa dette for en tid tilbake. Fikk ganske bra resultat syns jeg. Her er malingsboksen nermest i fokus Her er malingsboksen i bakgrunnen i fokus Bildene er tatt med Canon EOS 350D+kit linse Lenke til kommentar
okfot Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Husk at dybdeskarphet (uskarp foran og bak fokuspunkt) bestemmes av tre ting fokus avstand, brennvidde og blender åpning. En grei regel er at dybdeskarpheten er 1/3 foran fokus punkt og 2/3 deler bak. du har i tillegg en nedblendingsknapp ved siden av objektivet (venstre side) ved å trykke på den kan du gjennom søker se hvordan dybdeskarpheten endrer seg ved forksjellige blenderåpninger. lek og lær mvh Okfoto www.okfoto.no Endret 24. februar 2006 av okfot Lenke til kommentar
krillbaaten Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Hva slags fokuspunkter bruker du? Velger du kun et punkt eller har du fokus på "alle punkter"? Du kan evt bruke breezebrowser for å se hvor fokuspunkt er i bildet. Jon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå