Gå til innhold

Spørsmål angående fotografering...

Anbefalte innlegg

Fikk da mitt Canon Eos 350D kamera med 18-55mm linsa , og sitter nå og diller med det.

Men må si jeg ikke får til/skjønner så meget mye enda...

ett spørsmål lyder som følger;

Da jeg har lyst til å sette noe i fokus og gjøre alt anna rundt (bak og foran) uskarpt, ser jeg i boka her at det er AV som søger for det, og velger da en lav blender.

Men det vil liksom ikke la seg gjøre... både foran og bak motivet er ting så i si i fokus.. det er jo ikke skarpt da, men en kan lett se hva det er ...

Så da tenkte jeg at jeg skulle spørre dere her om hva dere tror om dette da, er det noen instillinger som også kan endres på her?

Her kommer det garantert flere spørsmål etterhvert....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du velger den største blenderen (minste tallet), og du likevel opplever at dybdeskarpheten er for stor, så skyldes det at objektivet ikke er lyssterkt nok. Du kan gjøre dette i Photoshop også, men den greieste og beste måten å gjøre det på er optisk. Billigste måte å få liten dybdeskarphet på er å kjøpe en billig 50mm. De koster rundt tusenlappen.

En av ulempene med zoom, er at man stort sett får begrenset lysstyrke. Du må nok opp mot 4 flak for å få en zoom som har 2,8 som største blender på tele, og 2,8 på vidvinkelen alene vil ikke gi den effekten du er ute etter.

Lenke til kommentar

Det har en del å si med avstanden til motivet i forhold til bakgrunnen som skal være uskarp.

Hvis du står langt unna motivet, og bakgrunnen er like bak motivet, er det vanskelig å få bakgrunnen uskarp.

Dersom du står veldig nære motivet, og bakgrunnn er langt unna, er det lett å få uskarp bakgrunn.

Tommy

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Husk at dybdeskarphet (uskarp foran og bak fokuspunkt) bestemmes av tre ting

fokus avstand, brennvidde og blender åpning.

En grei regel er at dybdeskarpheten er 1/3 foran fokus punkt og 2/3 deler bak.

du har i tillegg en nedblendingsknapp ved siden av objektivet (venstre side) ved å

trykke på den kan du gjennom søker se hvordan dybdeskarpheten endrer seg ved forksjellige blenderåpninger.

lek og lær

mvh

Okfoto

www.okfoto.no

Endret av okfot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...